Mergem Mai Departe | Iulian Stanciu, eMAG: schimbări majore pe mai multe paliere

România trece printr-o perioadă grea, iar pandemia de COVID-19 a afectat pe toată lumea, chiar și afacerile mai mici sau mai mari. Toată lumea a trebuit să se adapteze la noua situație. Ce s-a schimbat la eMAG, cel mai mare retailer online, în această perioadă și care va fi impactul asupra companiei și economiei?

„Mergem mai departe” este noua noastră secțiune de pe start-up.ro în care vom discuta cu afacerile din România despre modul în care au fost afectate de coronavirus, cum li s-a schimbat afacerea, ce măsuri au luat, care sunt planurile lor și cum se reinventează. În acest proiect suntem susținuți de Banca Transilvania, partener al afacerilor din România, de la cele mai mici la cele mai mari, pentru a transmite mai departe soluțiile pentru mediul de afaceri.


Retailerul a trecut prin schimbări masive în această perioadă, iar toți angajații care puteau lucra de acasă, în jur de 3.000 de persoane, fac asta, iar pe întreg lanțul logistic, de la aprovizionare și depozite la curierat și retur, s-au schimbat procesele pentru a avea grijă de sănătatea angajaților și a clienților.

„În cazul depozitelor am impus măsuri suplimentare de igienă și dezinfectare, se lucrează în condiții de securitate maximă, cu verificări medicale periodice. Angajaților li se măsoară temperatura de două ori pe zi, au mănuși și măști de protecție, dar și dispensere cu soluții dezinfectante”, spune Iulian Stanciu, CEO al eMAG.

De asemenea, toți angajații vulnerabili (afecțiuni medicale sau vârstă peste 55 de ani) au fost trimiși acasă cu plata integrală a salariilor, susține Stanciu.

Businessul eMAG în această perioadă

El spune că eMAG avea un plan de business continuity pe mai multe scenarii, dar că nu anticipau o asemenea criză și că schimbări majore a venit din mai multe zone: „aprovizionare, unde unele fabrici sau rute de transport s-au închis; cerere, unde schimbările sunt foarte mari, cu categorii în creștere, dar altele în scădere mare; lucrul de acasă, cu provocări pe partea de comunicare și productivitate; schimbare în modalitatea de livrare, peste 90% este acasă”.

„De asemenea, am luat o serie de măsuri care să îi ajute pe sellerii din Marketplace și să îi protejeze pe clienți. Mai exact, pentru sellerii care comercializează produse de strictă necesitate, precum echipamente de protecție și dezinfectanți, am eliminat comisionul eMAG Marketplace, dar, în același timp, am implementat un regulament de practici comerciale corecte, care cuprinde recomandări al căror scop este de a preveni un comportament abuziv. De exemplu, cei care cresc nejustificat prețurile, pentru produsele de strictă necesitate sau pentru transport, vor fi sancționați sau chiar eliminați din platformă”, mai spune Stanciu.

eMAG a accelerat și plata banilor către firmele din marketplace, „astfel încât să aibă resurse financiare pentru a reface rapid stocurile”. De asemenea, compania a început să ofere recomandări care să ajuta firmele să-și ajusteze portofoliul de produse, dar și să ajute alte firmă să-și treacă businessul din offline în online. „Pentru a-i ajuta, am mobilizat intern resursele necesare pentru a asigura transpunerea în online a produselor în maximum 48 de ore de la intrarea în platformă”, explică Iulian Stanciu.

Pune-i o întrebare lui Iulian Stanciu și vino la un Q&A public pe 1 aprilie, la ora 17.00. Formularul de întrebări este mai jos. Întâlnirea va avea loc pe Zoom (link de înregistrare) și pe Facebook Live start-up.ro. 



Pentru a face față crizei, eMAG a adus stocuri mai mari pentru produsele cerute în acest moment și a accelerat construcția gamei de produse de larg consum și produse sanitare. „Având în vedere nevoia mare de cash, am accelerat vânzarea stocurilor mai vechi, cu promovare puternică și promoții mai agresive”, spune Stanciu care menționează că s-a oprit extinderea cu noi showroom-uri, compania având în plan mai multe anul acesta. „Vom analiza oportunitatea după terminarea actualei crize”.

Iulian Stanciu este de părere că înainte să ajungem la vremuri mai bune, vom trece printr-o perioadă grea și că impactul economic al pandemiei va fi mare, cu scăderi dramatice de consum în anumite categorii. „Probabil la bunuri de folosință îndelungată, fashion sau produse din categoria auto vom avea scăderi de până la 50% pentru următoarele 9 luni din 2020. Revenirea va fi una lentă, pe măsură ce se vor relua toate activitățile economice iar încrederea în perspective bune se va restabili”.

În ceea ce măsurile luate de autorități, șeful eMAG spune că a văzut intenții și măsuri bune și că trebuie reluată activitatea cât mai rapid, după ținerea sub control a epidemiei și protejarea persoanelor vulnerabile.

„Economic este foarte greu de susținut izolarea cu bani de la buget, acest cost poate depăși un miliard de euro pe luna dacă această criză se va prelungi. Cu cât reluăm mai rapid activitatea, cu atât perspectivele economice vor fi mai bune”, consideră Stanciu.

El punctează și faptul că acum ar fi un prilej bun pentru accelerarea digitalizării instituțiilor statului și „implementarea rapidă a semnăturii digitale și a cărții electronice de identitate sunt doar două exemple de măsuri ce pot genera un progres rapid”.

În ceea ce privește implicarea în campanii și inițiative pentru lupta împotriva COVID-19, eMAG este implicată în achiziționarea, transportul și donarea de consumabile necesare. În acest sens, retailerul a dontat:

  • 552.000 măști distribuite către 41 de DSP-uri și 53 de spitale
  • 115.000 măști, 110.000 mănuși, 3.000 litri de dezinfectant și alte echipamente către MAI
  • 50.000 de măști distribuite poștașilor

„Vom continuă să ajutăm, am mobilizat multe echipe locale și internaționale care caută în toată lumea consumabile și echipamente necesare. Cred că bani se pot strânge, avem nevoie însă de produse, sperăm că vom putea face rost rapid, vom reveni cu mai multe detalii”.

Ce se cumpără la eMAG în această perioadă

Și comportamentul clientului s-a schimbat în această perioadă de criză și pe fondul lucratului și învățatului de acasă s-a înregistrat o creștere mare la articole care facilitează aceste activități. „De exemplu, doar în ultima săptămână a crescut foarte mult cererea de echipamente de fitness, imprimante și consumabile pentru imprimante, produse pentru igienă și curățenia casei, produse de gaming și console, hrană uscată, jucării, cafea și ceai. Creșteri importante au mai înregistrat jucăriile, hrana pentru animale, produsele pentru îngrijirea personală (mașini de tuns, epilatoare), tabletele și laptopurile”.  

Și recomandarea de plată cu cardul a dat roade și tot mai mulți români aleg această metodă de plată. Potrivit datelor BNR, plata cu cardul a crescut de la 40% la 60%, iar în București este la 75%.



Citeste si