Cui îi este frică de WowApp? Povestea creării aplicației în cinci ani de "tortură" pentru fondatori

La începutul lunii noiembrie, România tehnologică a fost luată cu asalt de WowApp, o aplicație de mesagerie care promite că împarte 70% din veniturile sale cu utilizatorii, în funcție de activitatea lor și de activitatea celor din rețeaua creată de utilizatori. Părea prea bine ca să fie adevărat. Am vrut să aflăm de la sursă care e povestea WowApp și cum se va susține. Am aflat-o și vă spunem secretele din spatele aplicației într-un material în două episoade.

E miercuri, ora 21.00. Sunt la coada de 20 de persoane care așteaptă să fie servită la Calif Iancului cu un kebab sau un falafel. În spatele meu doi bărbați discută în timp ce se uită pe jumătate cu ochii în telefon. Așa arată, de fapt, lumea noastră în 2015 - bărbați și femei, cu jumătate de corp afundat în telefoane mobile. Unul dintre ei instalează WowApp, la recomandarea celuilalt. I-a vorbit pe scurt că lumea se duce pe aplicația asta, că primesc niște bani dacă o folosesc. „Acum trebuie să-mi invit prietenii, nu?“, spune bărbatul care tocmai ce terminase de instalat. Știa el ce știa. O aplicație de chat fără prietenii cu care vorbești în mod normal nu-și găsește cu adevărat sensul. Întrebarea asta m-a urmărit în timp ce vorbeam cu Thomas Knobel, fondatorul WowApp și al Nobel Telecom - care-i sensul? De ce să mai faci așa ceva în 2015?

Astăzi vom afla despre procesul de lansare a unei aplicații care a durat cinci ani și lecțiile pe care le-a aflat Thomas Knobel în proces. Astăzi WowApp are aproximativ 350.000 de useri și 4.000 de utilizatori se alătură zilnic. Cele mai mari piețe sunt România și Brazilia, deși promovare a fost făcută doar la noi în țară.

Un proces dureros

Thomas Knobel m-a primit în biroul său de la etajul Nobel Telecom de pe Bulevardul Lacul Tei. A fondat compania acum 17 ani. A vândut cartele prepay, iar apoi a început să vândă pe internet servicii de telefonie. Cu câțiva euro poți să-ți cumperi credit ca să suni de oriunde din lume. E o companie de succes, după toate datele. Knobel e însurat cu o româncă. Din motivul ăsta și pentru că mâna de lucru e mai bună și mai ieftină, pe alocuri, a mutat compania aici, la București. Are astăzi 320 de angajați. Așadar, am stabilit premisa: Knobel e un afacerist cu ștate vechi în telecom. Atunci, ce Dumnezeu a fost în capul lui să facă un startup de chat?

„Am avut ideea în 2009, am planificat-o în 2010 și am început să o dezvoltăm în 2011. Pe atunci nu știam că smartphone-ul era câștigătorul clar, așa că am început cu versiunea pentru computer. Cel mai complicat lucru atunci când faci o aplicație e să o realizezi pe mai multe dispozitive. Dacă o construiam direct pe mobil, ar fi fost mai simplu, dar noi am ales calea cea mai dificilă. Deloc inteligent!“, spune Knobel.

Își recunoaște cu lejeritate greșelile, dar vrea să le răscumpere acum când se uită la aplicația sa. „Am fost atât de ambițioși. Am avut ideea aceasta a împărțirii veniturilor cu utilizatorii încă de acum șase ani, dar am realizat că trebuie să scoatem un produs bun. Dacă nu eram buni la chat, ar fi fost dezastru. Dacă nu eram buni la telefonie, la video, nimeni nu ar folosi aplicația. Dar am făcut greșeala de a nu lansa mai devreme“, crede Thomas.

Uitându-mă în urmă ar fi fost mai inteligent să construim mai puțin ți să ajungem pe piață mai rapid.

A șocat piața din România cu suma pe care ar fi investit-o în aplicație. 30 de milioane de euro. Spune că e adevărat, nu a investit niciun euro mai puțin și nici nu e un motiv de mândrie. Cifra arată dificultățile prin care a trecut ca să realizeze această aplicație. „Dacă o făceam în Silicon Valley m-ar fi costat minimum 100 de milioane de dolari“, spune Knobel. Cifra de afaceri a Nobel Telecom e de 250 de milioane de dolari anual, așa că Knobel nu a avut nevoie de investitori, mai ales că nu ar fi compatibili cu întregul concept al împărțirii profitului, după cum chiar el spune.

„Rezumând... aș fi făcut-o diferit? Da! Nu aș mai vrea acum să petrec cinci ani muncind la aplicație“, spune Knobel.

Cinci ani în care alții au lansat

WhatsApp a fost fondată în ianuarie 2010. Pe piață exista deja Yahoo Messenger, dar aplicația lui Jan Koum și Brian Acton a cucerit lumea și astăzi e folosită de peste 800 de milioane de persoane în întreaga lume. A fost cumpărată de Facebook, iar succesul continuă.

Dacă o făceam în Silicon Valley m-ar fi costat minim 100 de milioane de dolari

În acești cinci ani cât WowApp a stat în laboratoarele lui Knobel, alții au venit pe piață, au reinventat chat-ul și l-au dus spre noi niveluri. WeChat a inventat comerțul, Facebook Messenger s-a integrat în cea mai mare rețea, iar apoi a plecat în lume singur. Au apărut Snapchat, Vine, Yo și alte aplicații care încearcă să transforme modul în care vorbim. Oamenii caută astăzi emoji-urile cele mai interesante și locurile unde-și găsesc prietenii. Așa că l-am întrebat pe Knobel: „Cum te-ai simțit când alții lansau și aveau succes, iar tu aveai ideea care nu se mai transforma în realitate?“.

Thomas se oprește. „Știi...“. Oftează îndelung, semn că subiectul e unul dificil.

„Dacă ar fi să descriu tortura în business, așa a fost. I-am văzut pe ceilalți avansând și noi nu puteam lansa un concept despre care credeam că e superior. Am făcut timeline-uri, am trasat deadline-uri, dar le ratam iar și iar și iar. În interiorul echipei lumea și-a pierdut chiar răbdarea, entuziasmul a dispărut. Am început să-mi pun întrebări și să mă îndoiesc chiar eu. Dar a trebuit să închid ochii și să plonjez în necunoscut“, spune Knobel.

Dacă ar fi să descriu tortura în business, așa a fost. I-am văzut pe ceilalți avansând și noi nu puteam lansa un concept despre care credeam că e superior

Ca antreprenor, e obișnuit să fie ciudatul din cameră. „Dacă am viziunea unui lucru, de multe ori nu există sau ceilalți nu și-l imaginează. Am învățat să închid frecvențele lumii exterioare. Esența WowApp e împărtășirea și a face bine. Conceptul nu a apărut în altă parte și e la fel de unic ca în 2009“, spune Knobel. Cu toate acestea, aplicații care încearcă să împartă veniturile cu utilizatorii există. Quack Messenger e o aplicație lansată în Spania și Italia, care s-a extins și în Marea Britanie. Despre Quack nu s-a scris foarte mult, iar succesul său se lasă așteptat. Promisiunea spaniolilor era aceeași: va împărți veniturile cu utilizatorii care vor vorbi.

Succesul aplicației

Aplicația are o modalitate evolutivă de a împărți veniturile cu utilizatorii (nu e piramidală pentru că utilizatorii nu investesc vreun ban de-al lor, așadar rețeaua nu e dependentă de banii primiți de la noi utilizatori, ca în cazul unei scheme piramidale). În cazul reclamelor, 20% din venituri sunt împărțite cu utilizatorul care vede o reclamă, iar 50% cu prietenii și conexiunile din rețeaua ta. Așadar, teoretic, dacă te-ai uita la o reclamă și veniturile WowApp sunt de 10 cenți, tu vei primi 2 cenți, toți prietenii tăi, în funcție de legătura directă sau indirectă vor primi 5 cenți (împărțiți la numărul de prieteni), iar WowApp va primi 3 cenți.

De asemenea, dacă plătești un dolar de credit pentru telefon și suni la cineva, vei primi înapoi 10%, adică 10 cenți. 10% merg la rețeaua ta pe 8 niveluri, iar 80 de cenți se duc către WowApp, care folosește cunoștințele Nobel Telecom de a oferi prețuri destul de mici.

Cum a ajuns WowApp la posibilitatea de a împărți veniturile cu utilizatorii. Thomas susține că a folosit numai tehnologii open source pe care le-a dezvoltat apoi alături de cei 70 de programatori din echipă. O întrebare des întâlnită e câți bani ai putea face cu WowApp? Ei bine, nu vei fi un miliardar și nici nu-ți vei da demisia. Dar s-ar putea să te simți bine. Knobel avea, atunci când am vorbit noi, o rețea de aproximativ 40.000 de oameni. Cifra înseamnă prietenii săi, prietenii prietenilor săi și așa mai departe. Astăzi rețeaua lui e de 203.628 de persoane. Acum o săptămână Knobel făcea aproximativ 2 euro pe zi dintr-o asemenea rețea, dar el este utilizatorul care va avea probabil, tot timpul, cea mai mare rețea.

Cu cât crește rețeaua și interacțiunile utilizatorilor, cu atât mai mult vor crește și veniturile WowApp. Atunci mai multe persoane persoane vor privi reclame sau vor vorbi pe bani. Thomas Knobel nu știe când ar putea veni momentul acela de break even, dar spune că la 10 milioane de utilizatori lucrurile ar putea să devină interesante, dar tot nu ar fi un succes sigur. Însă, abia la 10 milioane de oameni care folosesc activ WowApp veniturile ar începe să se rotunjească.

Ce nu poate controla însă WowApp sau Knobel e spamul. În primă fază, până când oamenii vor începe să se adune pe WowApp, vor fi invitații peste invitații. Cea mai sigură metodă pentru orice om e cea de care vă povesteam: îi povestești unui prieten. Dar am văzut deja pe bloguri link-uri de invite, pe grupuri de Facebook și tot așa.

Mâine vei afla de pe start-up.ro modul exact în care funcționează WowApp, perspectivele de creștere, legătura dintre aplicația și organizațiile de caritate.

Dacă-ți place munca noastră, aruncă un ochi și pe 7 for the Win, seminariile dedicate antreprenorilor la început de drum care vor începe din luna ianuarie la Pura Vida Hub.



Citeste si