- 4 Noiembrie 2021
Cum accelerezi comerțul online prin headless commerce?
Acest articol face parte din seria „Viitor în 60 secunde” realizată alături de VTEX, în care povestim despre concepte esențiale pentru ecommerce în 60 de secunde video, iar apoi le detaliem în cadrul unei serii de articole.
- Descoperă primul episod al seriei, unul dedicat live commerce, aici.
- Despre social commerce am discutat în acest episod.
- Citește și urmărește video-ul despre comerțul transfrontalier în acest episod.
Comerțul de tip „headless” asigură un pachet de servicii independente, conturând o platformă bazată pe API, unde clienții pot extinde mai ușor un software și îl pot personaliza în funcție de nevoi.
Posibilitățile devin infinite. Front-end-ul și back-end-ul pot fi folosite separat de către dezvoltator, sunt decuplate, iar echipele comerciale și de marketing își pot concentra atenția pe clientul final, adică pe cine contează.
Separarea frontului și a back-end-ului înseamnă că echipele care lucrează pe fiecare zonă respectivă pot face acest lucru fără a avea impact asupra celeilalte.
Practic, crește performanța magazinului și viteza lui, flexibilitatea este mult mai mare, poți inova mult mai ușor, poți porta magazinul tău pe noi device-uri - iar acestea sunt doar câteva dintre avantajele comerțului de tip headless.
Indicatorii de piață arată de ce e important headless commerceIndicatorii de piață arată o creștere a popularității comerțului headless în rândul retailerilor. Un studiu realizat de Yottaa în 2020 arată că 61% din retaileri au deja sau au de gând să adopte o arhitectură headless.
În plus, retailerii care și-au transformat site-urile pe o abordare headless, și le-au făcut să se simtă cât mai mult ca niște aplicații mobile, au avut o creștere organică a traficului de 35%.
O abordare headless oferă flexibilitate, iar aceasta e esențială în timpurile în care trăim. Retailerii trebuie să se adapteze rapid la nevoile clienților, iar echipele de marketing și de dezvoltare să nu mai depindă atât de mult unele de celelalte, iar totul să poată fi făcut prin API-uri.
Astfel, trendurile din timpul pandemiei arată cât de rapid se schimbă preferințele de consum ale clienților. În 2020, 43% din consumatori la nivel global au încercat branduri noi, conform CGT/RIS Executive Council, iar 70% din consumatori spun că au schimbat brandurile favorite din lipsă de stocuri sau din cauza unei experiențe proaste. 50% din consumatori menționează că țin minte mai degrabă brandurile care oferă tehnologii imersive și moderne.
Conform Gartner, până în 2023 50% din capabilitățile de comerț modern vor fi incorporate prin servicii SaaS ce se bazează pe API-uri, iar organizațiile care vor adopta soluții „composable” (despre care vom vorbi în detaliu mai târziu) vor avea o viteză de implementare cu 80% mai mare decât cea a concurenței care va rămâne cu strategiile tradiționale.
Ce este comerțul headless?Pe înțelesul tuturor, headless commerce înseamnă să decuplezi zona logică, de business a unui site, de front-end - adică de zona de conținut și de prezentare. Astfel, poți să dezvolți separat, dar într-un mod care să păstreze o comunicare deschisă, zona de CRM, ERP și unelte de business, dar să ai libertate în a dezvolta și modifica partea de prezentare a site-ului, să experimentezi și să schimbi rapid lucrurile.
Practic, acest lucru înseamnă că dezvoltatorii pot lucra separat la front și la back end, acestea fiind cuplate prin intermediul soluțiilor de tip API. Acest lucru permite oricărui antreprenor să aleagă platforme de content management și de digital experience diferite și moderne. În tot acest timp, partea de suport a site-ului, back end-ul, poate să fie practic „behind the scenes” și să ofere suportul platformei și să dezvolte unelte de analiză și de administrare pentru reprezentanții unui magazin online.
De ce e important pentru orice business, mare sau mic, să adopte o mentalitate de tip headless? Pentru că, în abordarea tradițională, relația dintre front end și back end era foarte strânsă, iar cele mai mici schimbări trebuiau să fie verificate și aprobate în codul de programare, în baze de date, iar acest lucru distrugea orice formă de flexibilitate. Dacă vrei să ai un landing page diferit pentru o campanie de o zi, de exemplu, e important să poți să o faci fără a apela la echipa de back-end. În spate totul trebuie să funcționeze.
Astfel, prin abordarea headless poți să inovezi mai ușor, să faci campanii de marketing rapide și să nu depinzi de partea de back-end.
Cum transformă comerțul headless comerțul online?Flexibilitatea este esența evoluției afacerilor online în momentul de față. Din acest motiv, nici magazinele online nu mai pot să se bazeze pe o abordare monolitică și greoaie, care să necesite foarte mult timp de modificare. Prin separarea back-end-ului unui magazin online de front-end, adică ceea ce vede utilizatorul final, poți să fii mai agil. Iar VTEX îți permite acest lucru prin serviciile oferite.
Pe lângă această flexibilitate, comerțul headless vine și cu mai multe avantaje.
În primul rând, e important ca business online să ai o abordare omnichannel, iar dacă te folosești de o platformă învechită e foarte greu să adaugi într-o singură soluție toate zonele în care vinzi. Practic, prin abordarea headless poți să ai în spate API-uri pentru magazinul online, pentru datele clienților din magazinele fizice sau din marketplace-uri. Astfel, poți avea o imagine de ansamblu mai bună asupra afacerii tale.
De asemenea, o abordare headless este una care optimizează site-ul când vine vorba de indexarea în motoarele de căutare și scade viteza de încărcare. 40% din posibilii clienți pleacă de pe site dacă acesta se încarcă în mai mult de 3 secunde. Abordarea clasică, prin plugin-uri, poate duce la scăderea performanței site-ului. Acest lucru va însemna că vei fi taxat de algoritmii motoarelor de căutare, alte magazine online mai moderne vor urca în fața ta în rezultatele căutărilor și chiar clienții care intră direct pe site vor fi nemulțumiți de viteza de încărcare.
Nu în ultimul rând, comerțul online se schimbă rapid și apar numeroase platforme pe care să vinzi, numeroase trenduri, așa că nu mai poți supraviețui doar printr-o strategie standard setată la început de an, ci e nevoie de experimente permanente și de integrări rapide. Odată ce vrei să încerci o nouă strategie cu magazinul tău online, folosirea tehnologiilor headless îți permite să integrezi numeroase funcționalități third-party, dar și să experiementezi fără riscuri.
Ce înseamnă să faci comerț „composable”?Cu toate că tehnologiile headless sunt extrem de utile, în lumea comerțului online a apărut termenul de „headless fatigue”, când numeroase integrări și API-uri au dus, în mod paradoxal, la crearea de noi monoliți inflexibili.
Astfel, dacă o companie de comerț online decide să implementeze singură o experiență headless va trebui să construiască de la zero interfața site-ului, dar și partea tehnică din spate. Din acest motiv, chiar dacă alegi o interfață decuplată și care folosește tehnicile headless, dar o construiești singur, treptat poți ajunge la aceleași probleme pe care le aveau platformele on-premise din trecut, cele care au pierdut din flexibilitate.
Conform specialiștilor VTEX, în 2-3 ani o astfel de construcție peste care adaugi elemente va deveni extrem de complexă și poate fi considerată un cost structural. Pe măsură ce o companie dezvoltă singură o astfel de abordare va avea costuri cu infrastructura, calitatea codului și cu o continuitate a dezvoltării.
Din acest motiv, ultimul trend apărut în dezvoltarea magazinelor online este comerțul composable.
Pentru că nu poți face lucrurile dintr-un singur proiect, comerțul composable înseamnă să iei diferite aplicații și servicii și să le combini într-o experiență coerentă, conform firmei de analiză Gartner. În loc să faci lucrurile de la zero și să fii limitat de un singur provider de servicii, comercianții ar trebui să combine părți independente care să se potrivească diferitelor misiuni. Astfel, asta înseamnă să folosești un CMS de la un furnizor, motoare de căutare terțe, servicii de rating-uri și review-uri, tool-uri de personalizare, toate integrate într-o singură soluție. Această diversitate îți permite schimbări rapide și care să nu depindă de un singur furnizor, plus că nu ai nevoie de o echipă tehnică mare pentru dezvoltare și mentenanță.
Ești interesat de headless commerce? Ia legătura cu un specialist al echipei VTEX din România.