- 15 Aprilie 2022
Smart Future: Cum aduc startup-urile tehnologie nouă pentru instituții cu sisteme învechite
Smart Future a fost un eveniment online organizat de start-up.ro, cu sprijinul ARGGO Consulting, Telekom și Raiffeisen Bank, în care am încercat să aducem în prezent viitorul și avansul tehnologiei. Cu ajutorul specialiștilor am explicat concepte ce pot părea abstracte sau dificile și ne-am uitat la România de peste câțiva ani.
În primul panel „Digitalizarea afacerilor și a statului” am discutat cu Alexandru Radu (Arggo Consulting), Ioan Iacob (FlowX.ai) și Ștefan Vrabie (Aggranda) despre modul în care tehnologiile low code, no code și RPA pot îmbunătăți procesele de business și viața companiilor.
În al doilea panel, „Agricultura Viitorului”, s-a pus pe tapet viitorul agriculturii și alimentației, în panelul 3 s-a dezbătut tematica sustenabilității în business, iar în panelul 4 am discutat despre educație pentru joburile viitorului.
Sistemele noi trebuie integrate cu cele vechiUrmărește evenimentul complet pe platforma IC Events dacă nu l-ai urmărit live.
Ioan Iacob, CEO al FlowX.ai, companie care lucrează cu industria bancară pentru a crea sisteme de digitalizare, dar care se integrează cu cele de core banking, adică acele sisteme vechi, dar care sunt esențiale pentru funcționarea acestora, a menționat că un trend care a pornit acum doi ani este cel de „core revival”. Adică să construiești sisteme noi peste altele mai vechi.
„Cred că UiPath a avut un impact spectacolus în acest domeniu. Cum automatizez sistemele existente, cum pot să ofer o experiență nouă peste sistemele existente? Toată lumea vorbește de AI de ani de zile. Nu avem AI as scale. Cred că 2022 este anul în care vedem cum AI-ul începe să aibă aplicații foarte practice și vedem proiecte majore în această zonă. Ne așteptăm să vedem cum AI-ul penetrează în mai multe zone, mai ales în zona de development”, a spus Ioan Iacob.
El a menționat că e important ca firmele din domeniu să nu adauge doar alte aplicații peste alte aplicații, ci să le integreze. El a dat astfel exemplul unui client care are peste 35.000 de apliciații pe care le folosește, așadar rezistența la schimbare este mare, suportul pentru acesta aplicații nu mai există de multe ori, dar sunt imposibil de schimbat. Aici intervin produse ca cele de la Arggo, FlowX.ai sau Aggranda, care vin peste cele deja existente.
Cum poți pune straturi de inovație peste ceva vechi„Băncile sunt extraordinar de curioase de tot ceea ce înseamnă tehnologii noi. Toate băncile cu care am lucrat în acești ani au un departament de dezvoltare, studiază tehnologiile de tipul blockchain. în afară de imaginea ponosită, ele chiar sunt la curent cu ce se întâmplă în tech”, a spus Ștefan Vrabie, Head of Business Growth la Aggranda.
Iacob a menționat că băncile se digitalizează din anii '60, dar acum companiile mari au nevoie de soluții care să răspundă la nevoi actuale.
„Să adaug acum o nouă tehnologie peste ceea ce ai, e o problemă, nu e ceea ce își doresc jucătorii mari. Au nevoie de o soluție care să răspundă strategic la ceea ce vor să facă. Companiile foarte mari au paradigmă diferită față de startup-uri digitale care au avut norocul să construiască lucruri de la zero, ca Glovo, de exemplu”, spune Ioan iacob.
„Orice dezvoltare de nou feature este blocată pentru că sistemele nu pot fi schimbate. Aici e o zonă foarte interesantă de cum poți pune un strat nou peste ceea ce ai construit deja, ceva care să poată funcționa independent și să conțină tot”, mai spune acesta.
85% din bugetele de IT se duc pe mentenanța sistemelor actualeDe altfel, 85% din bugetele IT ale firmelor mari sunt consumate de funcționarea business-ului din momentul de față și sunt mii de sisteme pe care acestea trebuie să le țină în viață.
Din acest motiv multe companii din zona de financial services se uită la rolul dual de a deveni și investitor și client pentru startup-uri tech, situație des întâlnită în banking și asigurări.
„Viteza e senzaționala, scalabilitatea și securitatea sunt nediscutabile, dar cel mai important lucru pentru noi, ne spun clienții, este că putem noi să construim noi lucruri pentru noi, că putem fi agili și să răspundem la ceea ce piața cere. Nimeni nu știe cum va arăta bankingul și lumea de asigurări peste ani. Aveam nevoie de tool-uri ca noi să avem capacitatea de a construi în zona asta. Peste 50% dintre aplicațiile existente nu mai au suport, spun unii clienți”, a explicat Ioan iacob.