Cum creezi un logo care nu poate fi contestat din punct de vedere al proprietății intelectuale

Știai că mintea umană procesează imaginile de 60.000 de ori mai repede decât cuvintele, conform Financesonline? În plus, 50% dintre consumatori tind să achiziționeze mai des de la un brand al cărui logo îl recunosc, conform Studyfinds.

Rezultă că logo-ul este chiar important pentru orice afacere și are o valoare importantă din punctul de vedere al proprietății intelectuale. Ce se întâmplă dacă nu îl protejăm corespunzător, în articolul de mai jos.

În momentul în care ai o idee de business și îți dorești ca aceasta să prindă din ce în ce mai mult contur, este necesar să îi creionezi o identitate. Așadar, primul pas este să îi oferi o identitate vizuală, cât mai pe placul publicului țintă.

În caz că nu știai, 60% dintre consumatori evită brand-urile care au logo-uri ciudate sau neatractive. De aceea crearea unei astfel de identități presupune într-o oarecare măsură să te inspiri din elementele vieții de zi cu zi, dar linia între inspirație și furtul drepturilor de autor este una fragilă. Ce ar trebui să iei în calcul în momentul în care creionezi logo-ul companiei? Iată răspunsul nostru:

t de important este brandingul

O greșeală pe care cei mai mulți dintre manageri o fac încă de la început este faptul că nu creează un brand prin intermediul căruia produsele sau serviciile pe care le comercializează să rămână în mintea consumatorilor. Această problemă s-ar putea rezolva prin simpla căutare a unui nume care să definescă produsul/serviciul pentru a vedea dacă numele este sau nu utilizat în prezent.

Ideea conform căreia un logo ajută la reținerea vizuală mult mai rapidă a identității unui brand, are implicații în crearea unei legături strânse între consumator și brand, doar dacă toate așteptările sunt îndeplinite.

Cu alte cuvinte, consumatorul va deveni fidel brand-ului doar în condiția în care toate așteptările acestuia îi sunt îndeplinite.

În cazul în care un alt brand deține un logo asemănător, consumatorul nu va putea face diferența între cele două, iar așteptările acestuia fiind compromise. O marcă înregistrată va putea proteja fluxul de venituri al firmei, prin împiedicarea concurenților să pătrundă pe piața în care activați, susține Financier Worldwide.

Cine deține la final logo-ul

În cazul în care apelăm la ajutorul unui designer lucrurile se schimbă. Dacă nu veți semna un acord din care să reiasă că în momentul finalizării logo-ului, designer-ul renunță la orice drepturi asupra lucrării, pot apărea nenumărate complicații.

Dacă dumneavoastră sunteți cel/cea care creează logo-ul, vă puteți considera norocoși. Următorul pas este doar să înregistrați respectiva marcă la Oficiul de Stat pentru Invenții și Mărci. Interzicerea folosirii unui logo în domeniul băuturilor, de exemplu, poate ajunge la sume de aproximativ 293 bilioane de dolari, conform Brand Finance.

Ce criterii trebuie să îndeplineasca un logo din punct de vedere IP

Nu există un set de reguli în ceea ce privește felul în care o marcă trebuie să arate. E de ajuns ca aceasta să nu fie descriptivă și să se remarce prin originalitatea ei.

Dar pentru a fi eligibilă din punct de vedere IP, este recomandat ca această marcă să nu inducă în eroare consumatorul, cu alte cuvinte, să nu genereze un risc de confuzie. O problemă de interes este cea reprezentată de protecția oferită mărcilor din punct de vedere teritorial.

De-a lungul timpului au existat spețe în care mărcile au fost protejate la nivel național, fără ca managerii să dorească extinderea pe piețe internaționale. Acestea s-au văzut puse în situația în care au fost nevoie să renunțe la produse din portofoliu, pentru că alte business-uri aveau protecție comunitară, implicit în toate țările europene și i-au notificat pe aceștia să renunțe la produse.

Să luăm drept exemplu conflictul iscat între Pegas și Pegasus. Acest conflict poate avea drept repercusiuni radierea mărcii Pegas deoarace aceștia nu au protejat marca la nivel comunitar, ceea ce i-a deranjat pe reprezentanții Pegasus care dețin protecție pentru marca lor inclusiv în România. O astfel de situație nu ar fi existat dacă strategia de business a companiei ar fi fost aliniată cu cea de IP. 



Citeste si