Cum dezvolți azi o companie rezistentă mâine

Știu că acum poate interesul companiilor este pe modul în care trec peste pandemie, iar interesul personal e despre cum trecem peste momentele acestea dificile cu multe cazuri de Coronavirus. Dar azi vreau să discutăm aici în newsletter-ul start-up.ro despre viitor și despre cum companiile de astăzi trebuie să se pregătească pentru viitor.

Articolul acesta a apărut în secțiunea „Nota redacției” din newsletter-ul start-up.ro de miercuri, 27 octombrie. Puteți să vă abonați la newsletter aici.


În ultimii doi ani la competițiile de startup-uri, fie că am vorbit de incubatoare sau acceleratoare, am văzut câteva companii care au început să abordeze zona de sustenabilitate și transformare a planetei. Și nu vorbim aici de proiecte extrem de complexe, nu trebuie să fie investiții enorme, dar de multe ori e vorba de proiecte care gândesc modele de business schimbate. Fie că vorbim de zona de green tech prin inteligență artificială și machine learning, fie că vorbim de zona logistică.

Două proiecte pe care mi le amintesc sunt ECON, un startup din programul Cities of the Future de la Orange FAB care oferă o monitorizare a colectării gunoiului din orașe, startup care permite folosirea inteligenței artificiale pentru coordonarea mai bună a mașinilor de colectare. Astfel se reduce impactul asupra calității aerului, dar se colectează și gunoiul mai ușor.

De asemenea, îmi amintesc de startup-ul R-Create, care practic oferă un ambalaj returnabil pentru ecommerce. Comanzi, primești produsul într-un ambalaj R-Create și îl poți oferi înapoi curierilor. Soluția e testată momentan pe scară mică în România, dar pe viitor va crește în popularitate.

Citeam nu mai departe de ieri o declarație a lui Larry Fink, CEO al Blackrock, una dintre cele mai mari firme de investiții din lume legat de acest subiect. El a vorbit pentru CNBC despre potențialul de creștere al afaceriloor.

„Cred că următorii 1.000 de unicorni (n.r. - firme cu valoare de peste un miliard de dolari) nu vor fi motoare de căutare, companii media, vor fi afaceri care vor dezvolta agricultură verde, hidrogen, metalurgie puțin poluantă sau ciment ecologic”, a spus Fink. Pentru el, schimbarea climatică e o oportunitate de business care poate fi adresată începând din acest moment.

„Ca să ajungem la emisii de carbon neutre până în 2050 trebuie să avem o revoluție a producției pentru orice bun și o revoluție a consumului. Trebuie să reinventăm procesele de creare a combustibililor, a alimentelor și a materialelor de construcție. Va fi nevoie de investiții, ingeniozitate și inovație”, a mai spus Larry Fink.

De altfel, Larry Fink, în scrisoarea sa către CEOs din companiile în care Blackrock a investit, a vorbit despre importanța sustenabilității și planurilor pe termen lung pentru transformarea companiilor.

Așadar, fie că vorbim de startup-uri inovatoare, fie că vorbim de companii mari, sustenabilitatea va fi foarte importantă pe viitor. Investitorii se uită pe cât de rezilientă este o companie pe schimbările climatice și cum poate contribui la impactul asupra planetei. Dacă ai o companie profitabilă astăzi, dar nu ai niciun plan pentru următorii 10-20 de ani prin care rămâi rezistent la schimbările climatice sau la cerințele autorităților, atunci investitorii nu vor considera că ești o companie de încredere.

Așadar mesajul meu de astăzi e simplu. Sustenabilitatea contează și nu înseamnă doar să colectezi selectiv. Înseamnă să dezvoltăm afaceri și startup-uri care se uită în zona de greentech, inclusiv prin zona de data analytics și machine learning, iar dacă ai o companie mare, începe să lucrezi la un plan de business verde.

 



Citeste si