- 23 Octombrie 2018
Cum economisesc bărbații și femeile și câți apelează la împrumuturi
Studiul identifică și alte diferențe între sexe în privința comportamentelor financiare. Potrivit datelor rezultate, principala preocupare a bărbaților este nivelul de trai la pensie, în timp ce un procent mai mare dintre femei declară că sunt liniștite în această privință, arată studiul OTP Bank.
Bărbații reușesc să economisească mai bine decât femeileÎn timp ce principala preocupare a femeilor (19% dintre femei) este cum să economisească, un procent mai mare de bărbați declară că pot să economisească sistematic (66% vs. 54% dintre femei).
Bărbații sunt preocupați în egală măsură în ce să investească pe termen lung și cum să economisească (fiecare cu 16%) și tot ei sunt cei care au reușit într-un procent mai mare să pună bani deoparte în ultimele 6 luni. Astfel, în timp ce 26% dintre bărbați spun că nu au reușit să pună deoparte nimic în această perioadă, 44% dintre femei se află în această situație.
Chiar dacă bărbaților le provoacă mai mult stres să se ocupe de bani (65% dintre bărbați vs. 56% dintre femei), femeile sunt mai preocupate decât bărbații de cum să se descurce din salariu (15%, vs. doar 11% dintre bărbați).
Dacă ar rămâne fără un loc de muncă (sau sursă principală de venit), bărbaților le-ar ajunge mai mult timp banii (25% peste 9 luni, 23% între 3-5 luni), în timp ce femeilor le-ar ajunge banii sub o luna (39%) sau 1-2 luni (29%).
Cei mai mulți bărbați (28%) au puse economii deoparte pentru perioade mai grele, în timp ce același procent de femei declară că nu au economii.
Bărbații plătesc mai rapid creditul de pe card51% dintre femei nu au card de credit (față de 38% dintre bărbați), iar doar 19% dintre femei rambursează întotdeauna integral suma utilizată de pe cardul de credit în următoarea luna, față de 32% dintre bărbați.
Întrebați dacă ar trebui să facă o reparație majoră sau ar trebui să schimbe un bun de folosință îndelungată, atât bărbații (53%) cât și femeile (41%) ar face această cheltuială din surse proprii. La familie și prieteni ar apela 25% dintre femei și 13% dintre bărbați, la cardul de credit existent ar apela 25% dintre bărbați și 17% dintre femei, iar către un credit bancar sunt mai deschiși bărbații (13% vs 6% femeile).
Bărbații cumpără pe loc dacă trebuieMajoritatea femeilor (52%) și a bărbaților (47%) a declarat că nu și-a făcut un buget personal, în scris, în ultimele 12 luni, însă 41% din ambele categorii au făcut acest lucru de câteva ori în această perioadă.
În situația în care, în vreo categorie, și-au dorit să cheltuie mai mult decât banii avuți la dispoziție, femeile au amânat achiziția pentru luna viitoare, când au avut bani (42%), în timp ce 38% dintre bărbați au declarat că „daca trebuia cumpărat, l-au cumparat”.
39% dintre femei decid să facă o cheltuială doar dacă există suma planificată în bugetul personal (vs 32% bărbații), în contul curent 19% (la fel bărbații, 20%) sau pe cardul de credit 8% (11% bărbații).
Când se gândesc la cheltuieli importante la care se așteaptă, 51% dintre femei vs. 37% bărbați își fac griji fiindcă nu știu ce se va întâmpla, iar procentul de bărbați total liniștiți este dublu (23%, față de 12% femei).
Când fac cumpărături femeile și bărbațiiFemeile cumpără dacă au și alții același lucru (60%), dacă au nevoie de acel lucru (59%) sau dacă este la modă (48%), în timp ce bărbații cumpără în primul rând dacă au nevoie de acel lucru (57%), dar și pentru ei contează la fel de mult dacă alții îl au (54%) sau dacă e la modă (41%).
Înainte de a lua decizii financiare, ambii apelează în primul rând la rude, prieteni, cunoștințe (femeile 35%, bărbații 29%), însă pe locul doi femeile spun că nu există cineva la care apelează permanent pentru a cere sfaturi (30%), în timp ce bărbații apelează la informații publice, media (26%).
Câți oameni știu de asigurăriCând vine vorba despre polițe de asigurări, cu excepția celor auto și de locuințe, în jur de un sfert din cei intervievați nu sunt familiarizați cu aceste produse, iar procentul celor care dețin asigurări de viață, de sănătate ori de bunuri variază, depașind rareori 50%.
Nu au asigurări de viață 68% dintre femei și 55% dintre bărbați, iar 19% din ambele categorii nu știu pentru ce ar ajunge asigurarea lor de viață.