- 24 Mai 2022
Cum folosește Rombat tehnologia unui startup românesc pentru optimizarea producției
Rombat activează de peste 40 de ani pe piața din România și e lider pe piața bateriilor pentru autoturisme, autocamioane sau moto. De asemenea, compania din Bistrița are numeroase colaborări cu producători internaționali fiind furnizorul lor de baterii.
Compania e prezentă în 40 de țări pe 4 continente și are peste 100 de reprezentanțe. Practic, milioane de oameni sunt ajutați de această companie românească. În septembrie 2021 Rombat a decis să implementeze soluția KFactory pentru monitorizarea și creșterea performanței și productivității liniilor de producție, prin folosirea KFactory Core și KFactory Analytics. Am discutat cu Alin Ioaneș, director general al Rombat, despre modul în care o companie cu tradiție lucrează cu un startup, importanța digitalizării și transformarea din industrie.
Rombat a implementat sistemul KFactory pe o linie complexă de producție de baterii auto, compusă din mai multe tipuri de utilaje industriale, iar această implementare a durat 8 săptămâni. Transformarea realizată de Rombat a fost o tranziție de la o analiză post-factum, la una în timp real, automatizată și care poate conecta mai multe informații de pe linia de producție. Astfel, digitalizarea poate ajuta la o productivitate mai mare. După proiectul pilot implementat în septembrie, Rombat a extins monitorizarea în aprilie 2022 și pe alte linii.
Provocările și perspectivele RombatRombat activează pe o piață extrem de complicată și competitivă. În momentul de față în zona de mobilitate există o tranziție spre soluții hibride sau electrice, deși ritmul de creștere este încă relativ scăzut. Dar compania românească trebuie să rămână mereu competitivă.
„Trebuie să fim agili, conectați cu trendurile și, în același timp, să reacționăm rapid în concordanță cu dinamica mediului nostru de business”, spune Alin Ioaneș.
Din punctul lui de vedere, optimizarea este importantă în industrie, pentru că există o presiune foarte mare pe costuri și materii prime. „Disponibilitatea a început să fie o mare problemă. De multe ori trecem în plan secund costul materiei prime, disponibilitatea e esențială”, spune acesta.
De asemenea, provocările sunt multiple, după cum spune directorul Rombat. „Avem provocări pe zona de disponibilitate a forței de muncă, o problemă generalizată, pe intervalele de livrare, criza containerelor, criza energiei, criza microcipurilor, războiul din Ucraina”, spune acesta. Practic, numai provocări, așa că reducerea de costuri sau optimizarea sunt esențiale.
Rombat are în momentul de față 3 facilități de producție și se uită cu atenție la modul în care evoluează piața. Dacă procentul de mașini electrice este de 2% la nivel mondial, ritmul de creștere se va menține asemănător până când vom asista la un ritm accelerat.
„Există dezideratul la nivelul UE ca până în 2035 producătorii auto să treacă de la motoare termice la mașini electrice. Ca urmare cred că este un deziderat ambițios, dar realizabil. Mai mult decât atât, conflictul din Ucraina, cu presiunea care vine pe resursele energetice ne arată faptul că orientarea înspre zona de electric și energie verde e o opțiune și s-ar putea ca aceste lucruri să accelereze procesul de tranziție”, spune Alin Ioaneș.
Din punctul lui de vedere e important să nu existe o Europă cu două viteze. Estul poate sa surprinda. A demonstrat în cateva ocazii ca poate avea o dinamică mai bună decât Vestul.
Cum a fost implementat sistemul KFactoryAlin Ioaneș menționează că din cauza sau datorită complexității industriei în care activează, e important ca firma să aibă o reacție rapidă la orice se întâmplă.
„Din acest motiv e important să avem în timp real informații despre facilitățile noastre de producție. Ne-am uitat la câteva soluții disponibile în momentul de față în piață și am ales să colaborăm, inițial pe un program pilot, iar mai apoi l-am extins cu partenerii noștri de la KFactory”, explică Ioaneș.
Prima implementare a avut loc pe o linie de producție de baterii pentru producători mari de automobile, unde Rombat e furnizor agreat. Cu ajutorul tehnologiei compania are acum informații în timp real și poate lua decizii rapide.
Cum se făceau lucrurile înainte? „Aveam o monitorizare a tuturor acestor indicatori, avem KPI în această direcție, însă datele erau colectate manual și introduse în sistemul ERP. Ca urmare sistemul ne furniza aceste informații, însă informațiile nu erau în timp real. Și erau informații care presupun un anumit grad de elasticitate”, spune Alin Ioaneș. Această elasticitate e inerentă atunci când datele sunt culese de către factorul uman.
„Informațiile pe care le culegem în momentul de față sunt informații punctuale în timp real, putem să facem comparație în timp real între diferiți operatori, după ce am implementat la a doua linie putem face comparație între ele pe productivitate în timp real. Putem să ne reducem anumite zone care ne impactează eficiența operațională, putem să identificăm zonele cu impact negativ și putem să reducem timpii de staționare a liniei, putem să creștem eficiență operațională”, explică acesta.
Cu ajutorul tehnologiei KFactory, Rombat poate să monitorizeze acum motivele pentru care eficiența operațională este diminuată. Ce înseamnă concret asta? Dacă angajații Rombat văd că sunt foarte multe opriri neprogramate a liniei de producție, pot identifica cauzele și frecvența cu care ele se repetă.
„Când vedem că există o frecvență ridicată a unei cauze, putem să mergem la rădăcina problemei și să o interogăm”, spune Alin Ioaneș.
În acest fel cresc fluența liniei și, automat, productivitatea și veniturile. De asemenea, Rombat poate monitoriza foarte clar pauzele, dacă sunt pauze în intervale neprogramate și dacă acea cadență a liniei este la nivelul proiectat. Dacă înainte astfel de informații erau culese în alte sisteme sau chiar manual, acum ele fiind automatizate, intervenția poate fi rapidă. Iar prin extinderea pe mai multe linii de producție se pot face comparații care să optimizeze producția la nivel general.
În plus, tehnologia poate ajuta și angajații să fie mai responsabili, dacă știu că monitorizarea oferă cifre exacte.
Despre KFactory menționează că interfața este prietenoasă, ceea ce e foarte important, ca să nu te pierzi în detalii.
„E extrem de ușor de implementat, fără să necesite niște investiții majore și, la fel, niciun interval de timp semnificativ. Nu necesită niciun efort din partea noastră ca să punem la dispoziție te miri ce infrastructură”, spune Alin Ioaneș.
Cercetare și inovație pentru industrie„Liniile noastre de producție deja au facilități care pot fi interconectate la acest sistem. E extrem de facilă colaborarea și interfațarea cu cei de la KFactory”, menționează reprezentantul Rombat.
„Cred că indiferent de industria în care te afli, dar mai ales în a noastră, furnizor în zona de automotive, e foarte important să punem accent pe digitalizare și automatizare. Sunt niște procese care ne oferă o altă perspectivă asupra viitorului și, în același timp, sunt un must în următorul interval de timp”, explică Alin Ioaneș perspectiva sa despre automatizare.
De altfel, Rombat a implementat roboți colaborativi pe liniile de producție. Nu pentru a reduce forța de muncă, ci pentru a colabora. În plus, Rombat vrea să digitalizeze procesele interne și să fie green, cu un proiect de a renunța la hârtie până în 2024. De asemenea, Rombat se gândește să introducă roboți colaborativi pentru automatizarea facturării, de exemplu.
„Când vorbim de digitalizare, putem să discutăm despre tot ce înseamnă fluxul nostru tehnologic. Aici vom introduce un proces foarte smooth astfel încât de la intrarea materiei prime și până la ieșirea produsului totul să se întâmple în formă digitală, fără să mai fie nevoie de un suport de hârtie”, spune Ioaneș. Prin digitalizare angajații isi pot aduce aportul in zone care creaza plus valoare evitand taskurile repetitive.
„În producție sunt procese unde un robot poate înlocui un operator, dar acel operator poate fi utilizat la CTC sau logistică sau într-o altă zonă care e o funcție suport pentru zona de producție. În condițiile în care oricum e o criză a forței de muncă și cu greu găsești resursa umană necesară”, spune el.
Pe lângă automatizare și digitalizare, Rombat investește anual în Research & Development pentru a dezvolta 2-3 produse noi la fiecare 12 luni.
Cum poate ajuta KFactory orice industrieKFactory este primul startup Industry 4.0 finantat din Romania. Ajută companiile de producție să digitalizeze fluxurile operaționale în vederea creșterii performanței și productivității. Prin digitalizare ajută companiile să crească eficiența, o prioritate pentru orice manager de fabrică.
Startup-ul a primit investiții de aproximativ 815.000 de euro până acum. Și dincolo de faptul că au reușit să convingă fonduri de investiții tradiționale pentru zona de tehnologie, sunt și primul startup din România care a convins SIF Transilvania să participe la investiție, ceea ce a fost un moment important pe piață.
Platforma KFactory include 4 produse, care sunt furnizate clienților din producție în sistem SaaS (Software as a Service). Astfel, companiile industriale nu trebuie să investească în sisteme costisitoare sau implementări prelungite, ci pot începe prin a utiliza serviciul chiar din prima zi, rezultatele fiind vizibile încă din primele săptămâni de la adoptare. Inovația vine din faptul că sistemele KFactory oferă transparență atât managerilor cât și operatorilor , ceea ce va aduce rezultate îmbunătățite.
Inovația adusă de KFactory în gama soluțiilor dedicate companiilor din producție este reprezentată de Echipa de Ingineri Virtuali, prin care angajații deja existenți primesc un nou coleg, virtual, care îi poate ajuta în desfășurarea activităților zilnice.
„Noi le propunem să le dăm un coleg, un coleg care devine din ce în ce mai greu de găsit, o problemă la companiile din toată lumea care nu mai găsesc oameni calificați. Iar generațiile tinere nu mai sunt atrase de lucrul în fabrică. Mesajul nostru e șă aducem un coleg virtual care se conectează la sursele de date deja existente în fabrici, care înțelege ce există în peisajul IT și apoi vine cu recomandări”, explică Adrian Dima, cofondator KFactory.