Cum îți poți manageria afacerea în timpul crizei coronavirusului?

Ne confruntăm cu o situație specială, știm, coronavirusul a ajuns și aici, iar piața devine lentă și o criză financiară pare să bată la ușă.

Dar adevărată știre importantă este că vom depăși această perioada, rămânând tot aici. Da, omenirea va trece (și) de această criză.

Însă oamenii de afaceri inteligenți nu numai că vor depăși criză, dar vor găși și metode de a transformă aceste momente dificile în creștere efectivă. Cum? Istoria ne dezvăluie numeroase exemple de companii care au fost suficient de rapide și flexibile pentru a recunoaște apropierea unei crize, reușind să o folosească în beneficiul lor, astfel încât, o dată ce criza s-a încheiat, nu numai că și-au păstrat activitatea, dar au si generat creșteri semnificative pentru următorii câțiva ani.

De la criză la creștere (chiar și în timpul crizei)

Deși unele zboruri sunt anulate, hotelurile suferă pierderi, desfășurarea marilor evenimente stă sub semnul întrebării, iar oamenii nu se mai aventurează în achiziționarea bunurilor de lux, dezvoltarea unei afaceri pe timp de criză se bazează tocmai pe identificarea oportunităților ce se află la îndemână și nu pe concentrarea asupra necunoscutului. 

Atunci când încerci să identifici cele mai bune metode prin care afacerea ta poate crește în astfel de momente dificile, concentrându-te asupra nevoilor clienților tăi, fără necesitatea de a te reinventa sau chiar de a-ți schimbă domeniul de activitate, trebuie doar să identifici oportunitățile specifice acestui moment unic. Atunci când mințile sclipitoare aleg să meargă înainte și să creeze avantaje pentru clienții lor și pentru profitul companiei, perspectiva trebuie să se schimbe și să se îndrepte către găsirea oportunităților.

Este ușor de văzut cine va profită prima dată din actuală criză a coronavirusului: producătorii de măști sanitare, fabricile de dezinfectanți, producătorii de conserve sau de hârtie igienică etc…aceștia deja profită de pe urmă panicii noastre. Totuși, pe lângă nevoile esențiale, vom putea observa apariția unor noi nevoi ori cereri pentru soluții și servicii pe care companiile și indivizii le vor solicită în față unei provocări. Anticiparea și utilizarea acestora va aduce companiei tale pârghia necesară.

Iată câteva exemple:

În timpuri financiare dificile, oamenii nu mai achiziționează un număr mare de produse electronice noi sau de mașini, preferând, de exemplu, să aleagă "servicii urgențe" - simple reparații ale diverselor piese de mașini sau aparate casnice. În aceste momente critice, companiile vor permite unui număr din ce în ce mai mare de angajați să lucreze de acasă. Acest fapt va genera apoi o creștere a cererii serviciilor din industria telecomunicațiilor, ce vor oferi mai multe pachete de telefonie și internet (ceea ce le va acoperi pierderile suferite din cauza scăderii vânzării telefoanelor mobile, cauzată de blocajul din China).

Când oamenii nu se pot întâlni personal, o soluție la îndemână o reprezintă tehnologiile de video-conferințe (cum ar fi ZOOM, WhatsApp s.a.) care vor cunoaște o cerere uriașă din partea actorilor B2B care nu vor mai putea participa la întâlniri în persoană, fiind astfel forțați să utilizeze noile instrumente video.

În cazul în care școlile vor fi închise pentru o perioada iar angajații vor lucra de acasă, afacerile ce se ocupă cu livrări vor cunoaște o creștere semnificativă (trend deja existent în anumite țări din lume) – un real moment de glorie pentru Food Panda, Glovo, Bringo, UBER EATS și alte companii de curierat/livrare la domiciliu.

Acesta ar putea fi un moment ideal pentru a te alătura jocului și pentru a include livrările în serviciile tale.

Toate acestea sunt doar câteva exemple despre cum poți identifica oportunitățile corecte pentru afacerea ta. 

Creșterea e-comerțului și a social media

Bineînțeles, oamenii vor petrece mai mult timp acasă și vor fi conectați la telefoanele lor mobile, folosind canalele de social media pentru a fi la curent cu ultimele noutăți (social media devenind un instrument care va combină știrile și comunicarea într-o rețea de prieteni), iar actuală criză va genera creștere pentru Facebook, Instagram s.a., datorită intensificării cererilor agențiilor de publicitate de a crește vizibilitatea și reach-ul.

Deja am fost martorii câtorva companii care au cerut creșterea bugetului pentru social media, oferind servicii și produse relevante și generând, astfel, rate de conversie foarte bune.

E-comerțul va înflori, exact cum a înflorit și Alibaba în urmă virusului SARS din 2003, distribuind mii de comenzi noi zilnic, profitând de faptul că nimeni nu putea intră în China. Înainte de 2003, Alibaba era doar o companie în creștere, însă doar în acest timp, criză le-a oferit o creștere impresionantă de 50 de procente.

Ce putem face?

Lucrul în două dimensiuni va asigura continuitatea afacerii tale. În timpuri dificile, este important să dezvolți un plan corect pentru a-ți susține afacerea în plină desfășurare a crizei, iar dezvoltarea unui flux de numerar cu ajutorul contabilului tău te poate ajută să identifici metode de a face față incertitudinilor și de a reduce unele costuri.

Totuși, ține cont de durata crizei - cât va dura? Probabil undeva între 1 și 3 luni, deci cum îți poți susține afacerea fără a recurge la schimbări dramatice (cum ar fi reducerea de personal). Pragmatismul te va ajuta în dezvoltarea unui "plan de sustenabilitate" pe termen scurt.

Pe termen lung însă, această perioadă este una extrem de prielnică pentru dezvoltarea ta. Da, chiar este!

Acesta este momentul perfect pentru a crea noi oportunități pentru afacerea ta, pentru a realiza un plan de creștere pe termen lung care să îți aducă prosperitate. Acest plan trebuie să includă câteva elemente care sunt critice pentru dezvoltarea companiei: continuarea serviciilor de marketing sau chiar extinderea lor, în special în media digitală, întrucât un număr mult mai mare de potențiali clienți vor fi disponibili în această perioadă.

Acești pași te vor pune într-o poziție puternică în momentul în care se va încheia criza și în timp ce toate celelalte companii vor încerca să își revină…afacerea ta va fi deja în mișcare, cu potențiali clienți gata să meargă înainte, pentru că tu i-ai pregătit din timp. Investiția în trainingul și dezvoltarea propriilor angajați este un alt pas pe care trebuie să îl ai în vedere acum când ai ceva mai mult timp pentru a te ocupă de forță de muncă, pentru a fi gata de “atac" în următoarele săptămâni, prin crearea de noi instrumente, strategii și know-how.

Recurgerea la webinare și dezvoltarea unor strategii de marketing care să te ajute să pornești rapid, din nou, te va costa mult mai puțin și îți va oferi avantajele de care vei avea nevoie în săptămânile ce vor urma.

Nu îți amâna planurile de HR, pentru că se vor întoarce împotriva ta o dată ce companiile vor reintră în joc. În schimb, încearcă să vezi criză că pe un moment potrivit pentru a trece la sistemul de lucru de acasă – schimbare deja vizată de multe companii. Provocările actuale te-ar putea forța să faci asta și vei fi surprins să constați că îți va crește productvitatea și multe cheltuieli vor fi reduse.

Un lucru este cert: în cele din urmă, criza se va încheia. Cum vei trece prin ea, însă? Vei fi supărat, îți vei suspenda activitățile sau vei pune la punct planuri bine definite care te vor ajuta când toate acestea se vor fi terminat? Singurul mod prin care îți poți asigura creșterea este să mergi înainte, gândești creativ și să continui să investești în dezvoltarea ta.

Soluția este în mâinile tale și depinde doar de tine.

----

Osnat Peled este președintele BWFR (Business Women Forum România), o comunitate cu peste 5000 de membri, femei de afaceri și Managing Partner al Mentor Capital & Business Advisory, având o experiență de peste 20 de ani în antreprenoriat și management, actualmente manageriind MCBA-EVO - compania din cadrul grupului ce are că domeniu de activitate social media digital.



Citeste si