Cum îți salvezi compania prin a înțelege ce puzzle ai de rezolvat. | Radhika Dutt, speaker Prow Conference

Radhika Dutt este antreprenoare în serie și a ajutat numeroase companii să clarifice strategiile privind dezvoltarea și lansarea de produse digitale sau nu. Autoare a cărții Radical Product Thinking, speaker la conferința PROW Conference de la Timișoara de pe 24 octombrie, ea a oferit câteva sfaturi despre cum să nu mai ai țeluri și OKR-uri, ci să identifici punctele dintr-un proiect care nu funcționează pentru a evolua.

Radhika Dutt va fi pentru al doilea an consecutiv speaker la PROW Conference 2025, locul unde se adună experții dezvoltării de produse digitale. Poți rezerva locul tău la Prow Conference aici.

Poți descoperi interviul integral în clipul video. De asemenea, dacă-ți place să asculți doar audio, acest interviu integral este disponibil pe Spotify, acolo unde poți găsi podcastul Inovatorii, realizat de start-up.ro.

La Timișoara, pe 24 octombrie, Radhika Dutt va discuta despre următoarea ei carte, cu câteva idei interesante. Ea consideră că echipele de management trebuie să regândească modul în care se raportează la dezvoltare. Astfel, ea consideră că obiectivele, țintele și rezultatele cheie (OKR) nu mai funcționează. De ce? Și ce se pune în loc?

Managerul de companie înapoi în tranșee

"Am descoperit că strategia clasică e să ai obiective aspiraționale pentru a crește o compaie. Dar când setezi obiective pentru un angajat, atunci tendința va fi ca acel angajat să-ți prezinte rezultatele bune, pozitive. Și chiar dacă nu o face intenționat malițios, subconștient atunci când ai obiective de îndeplinit prezinți rezultatele bune și le ignori pe cele care nu sunt atât de bune", explică Radhika.

Astfel, organizațiile cu astfel de obiective riscă să intre într-un cerc vicios unde ignoră zonele care nu funcționează bine și care ar putea fi esențiale pentru creșterea rapidă.

"Când construiești un produs, acele numere negative îți spun povestea. Trebuie să te duci spre echipa ta și să întrebi ce se întâmplă acolo. E o problemă? E o oportunitate? Managerii trebuie să fie detectivi și să-și exerseze acest mușchi al rezolvării de puzzle-uri. Ce se întâmplă? Ce facem? Ca lider trebuie să fii în tranșee, iar dacă pui obiective primești doar informațiile pe care oamenii consideră că vrei să le auzi", spune Radhika.

Descoperirea unui puzzle în companie

Apropo de numerele pozitive, ea dă exemplul unei companii în care a lucrat, AVID, care cândva a fost un lider în editarea video. Compania era folosită la Hollywood și numărul de utilizatori era în creștere, dar Apple și Adobe începeau să erodeze piața spre zona de editori video casual, care nu erau la mari studiouri. AVID s-a uitat la numerele mari și a ignorat segmentul de începători. "Modul în care ne atingeam obiectivele era să ne concentrăm pe acel segment high end. Am ignorat segmentul low end care nu avea cifre așa de bune", își amintește experta de produs.

"A funcționat până când nu a mai funcționat. Trebuia să descoperim acest puzzle. Trebuia să ne întrebăm de ce pierdem în segmentul low end. Puzzle-ul de rezolvat era că business-ul nostru se transforma într-un produs mai ieftin. Așa că noi trebuia să ne concentrăm pe a ucide business-ul mare și să ne concentrăm pe segmentul low end, dar și pe produsul care ne separa, AVID Broadcast", explică Radhika.

Practic, de multe ori companiile care se uită la segmentele de piață unde se descurcă bine, ratează oportunitatea de a se uita în zonele unde cifrele lor nu sunt extraordinare.

Această strategie nu se aplică doar atunci când e cazul să închizi o divizie și să te concentrezi pe alta, ci să faci schimbări mici acolo unde ele pot aduce rezultate. Practic, să-ți dai seama ca manager sau product manager care sunt puzzle-urile pe care le ai de rezolvat.

Cum antrenezi rezolvarea de probleme în companie

Radhika consideră că este foarte important ca managerii să antreneze constant acel "mușchi" al rezolvării de probleme pentru a putea să găsească rezolvarea la probleme. În primă fază, managerul trebuie să identifice problemele din companie și să primească feedback din interior.

Pentru a antrena această direcție, Radhika propune trei întrebări:

  • Cât de bine a funcționat o soluție?
  • Ce am învățat? Ce am învățat din statistici?
  • Ce vom încerca în următorul pas?
Cine este Radhika Dutt?

Radhika Dutt este una dintre cele mai respectate voci din lumea produselor digitale și a inovației strategice. Autoare a volumului Radical Product Thinking: The New Mindset for Innovating Smarter, tradus în mai multe limbi, Radhika promovează ideea că succesul nu vine din ajustări continue, ci dintr-o viziune clară și consecventă care ghidează fiecare decizie de produs.

Antreprenoare în serie și lider de produs cu experiență în cinci achiziții – dintre care două companii fondate chiar de ea –, Radhika consiliază în prezent organizații de toate dimensiunile, de la startup-uri la corporații globale, prin intermediul Monetary Authority of Singapore. Scopul ei este să ajute echipele să construiască produse „radicale”, capabile să schimbe piețe, nu doar să le urmeze.

De-a lungul carierei, a lucrat la dezvoltarea de produse în domenii extrem de diverse: de la transmisiuni media și divertisment, până la telecomunicații, tehnologie publicitară, robotică și administrație publică. Abordarea sa combină rigoarea științifică dobândită la Massachusetts Institute of Technology (MIT), unde a absolvit studiile de licență și master în Inginerie Electrică, cu o perspectivă globală — vorbește nu mai puțin de nouă limbi.



Citeste si