Cum poate avea România 3 milioane de noi antreprenori - o discuție despre afacerile din Diaspora

Despre românii din Diaspora vorbim rar. Ne amintim de ei în preajma alegerilor, atunci când stau la coadă pentru a vota sau de Crăciun, când umplu mașini întregi cu mâncare și se întorc în țară. Mai apar și în statisticile care vorbesc de banii trimiși în țară. Dar dacă ne-am gândi la ei ca niște antreprenori? Atunci perspectiva se schimbă, iar asta vrea să facă și Claro Club, pe care i-am descoperit de curând și care urmează să inițieze cursuri de antreprenoriat pentru românii din străinătate.

Claro Club e o inițiativă de antreprenoriat dedicată românilor din Diaspora - Italia, Spania, Germania. Pornită de Andy Szekely, Cristian Onețiu și Eusebiu Burcaș, Claro Club e ca o școală de antreprenoriat pentru românii plecați în străinătate care va avea prima ediție pe 27 noiembrie la Roma. Intrarea este gratuită, iar evenimentele vor continua și anul viitor.

 

Cum a pornit Claro Club?

Inițiatorii proiectului sunt trei antreprenori români, cu o experiență de training. Andy Szekely are 20 de ani de experiență ca antreprenor, trainer, speaker și autor, fiind unul dintre inițiatorii pieței de dezvoltare personală și profesională din România. Cristian Onețiu are 15 ani de antreprenoriat și afaceri care depășesc 75 de milioane de euro. De asemenea, Eusebiu Burcaș este consultant, trainer și angel investor, cu peste 20 de ani de experiență, fiind unul dintre trainerii cei mai buni de finanțe personale din România, învățând oamenii cum să aibă grijă de de bani.

Cei trei vor porni la drum din noiembrie, în mai multe orașe europene, cum ar fi Roma, Madrid sau Berlin. Am vorbit cu Eusebiu Burcaș despre această inițiativă care nu este atât de obișnuită pe piața locală, mai ales că, de obicei, investitorii caută potențiale business-uri locale.

Clubul de leadership și antreprenoriat

Cei trei antreprenori cochetează cu această idee de aproximativ doi ani, ea s-a cristalizat efectiv însă abia la finalul anului trecut, când la Londra Eusebiu a întâlnit un antreprenor care a venit la seminarul său, pentru care plătise 1.000 de euro. “Avem în România multe modele de antreprenori care au adunat bani și experiență muncind în străinătate și apoi au lansat afaceri de succes în România. Cred că spiritul antreprenorial românesc merită un asemenea proiect”, a spus Eusebiu Burcaș.

În primul rând pentru că românii din Diaspora au menifestat deja, prin plecarea lor acolo, un puternic spirit antreprenorial și au trecut la acțiune.

Așa s-a născut Claro Club, adică Clubul de leadership și antreprenoriat al românilor de pretutindeni. Clubul reprezintă o serie de evenimente în care se va vorbi despre accesul la finanțare, cum arată un plan financiar personal, spiritul antreprenorial și alte inițiative pe care ar putea să le aibă românii din Diaspora pentru a investi banii câștigați acolo.

“Sunt două motive majore pentru care am deschis Claro Club. În primul rând pentru că românii din Diaspora au menifestat deja, prin plecarea lor acolo, un puternic spirit antreprenorial și au trecut la acțiune. În al doilea rând, statisticile spun că că cei din Diaspora sunt cei mai puternici susținători financiari ai economiei românești, prin sumele pe care le transferă anual în țară”, explică Eusebiu Burcaș. El spune că dacă o parte din aceste sume s-ar îndrepta dinspre consum spre antreprenoriat și investiții, România ar avea o altă forță economică.

Obiectivele Claro Club

Claro Club vrea ca la finalul anului viitor să contribuie la pornirea a 20-30 de afaceri antreprenoriale la fiecare club. “Vrem să setăm cel puțin un Claro Club în fiecare capitală europeană unde există o comunitate de români și să contribuim la lansarea de afaceri”, spune Eusebiu Burcaș.

În plus, pe lângă evenimente propriu-zise, cei trei antreprenori vor să facă o platformă online de suport a antreprenorilor, care va fi un centru de resurse pentru antreprenoriat pentru românii din Diaspora. Platforma va conține o platformă de mentorat și finanțare privată, pentru afacerile aflate în faza de creștere.

Vorbind despre problemele pe care le au românii din străinătate și motivele pentru care s-au rezumat la a trimite bani pentru consum și economii și nu i-au investit, Eusebiu Burcaș spune că există patru motive clare. “Nu au suport în finanțarea activităților, nu sunt informați despre oportunități, nu au training sau mentorship antreprenorial și nu înțeleg legislația și cum să depășească birocrația”, explică Burcaș.

“Din perspectiva noastră este crucial să-i ajutăm să depășească blocajele mentale, emoționale și informaționale pe care le au acum”, mai spune antreprenorul.

După 16 ani de consultanță pentru afaceri mici, mijlocii și mari în România, încă sunt surprins de modul în care construim și dezvoltăm afaceri

Primul eveniment are loc pe 27 noiembrie, la Roma, unde vor fi prezentate obiectivele proiectului, dar și o serie de seminarii ținute de cei trei antreprenori. Ei au contactat deja comunitățile din Italia, în special, unde românii au fost surprinși că proiectul este privat. Eusebiu Burcaș spune că nu vrea să vândă acest proiect, ci să fie unul de suflet.

Antreprenoriatul românesc

Eugeniu Burcaș crede că antreprenoriatul românesc este în continuare unul empiric și bazat doar pe oportunitatea de moment.

“După 16 ani de consultanță pentru afaceri mici, mijlocii și mari în România, încă sunt surprins de modul în care construim și dezvoltăm afaceri”, spune Burcaș.

La punctele bune ale antreprenoriatului local, Burcaș spune că există entuziasm, creativitate și ambiție. În schimb, “lipsa de sistematizare și organizare, managementul financiar deficitar și relațiile incongruente cu angajații” sunt problemele afacerilor din România.



Citeste si