- 3 Iulie 2018
Cum produci un unicorn? De ce Bird poate și e-TWOW (încă) nu?
Trotineta mea este un produs premium ca la carte. Pot merge până la 30 km o dată și îmi ia doar două ore să o încarc. De când am cumpărat-o, mi-am văzut familia și prietenii mai des de drag să ies din casă, am economisit în medie 1.200 de lei lunar și, foarte curând, îmi amortizez investiția. Trotty a mea intră în orice porbagaj și se parchează simplu la restaurant. Urc și cobor ușor scările la metrou cu ea și nu mai e nevoie să merg la sală. Fac ceva bun pentru planetă. Am intrat, de facto, într-o nouă eră în mobilitatea urbană.
Cu atâtea calități, nu pot să nu mă întreb: de ce nu cucerește lumea? De ce e E-TWOW doar un produs bun și nu o mișcare? În colțul unicornilor, Bird, un Uber al trotinetelor electrice, reușește exact asta: să creeze o mișcare de masă, fără resurse premium. Cum?
Ce magie concură la nașterea unui unicorn? Ce anume face investitorii să creadă că un produs are potențial de viitor strălucit și revoluționar? De ce se înghesuie să investească sute de milioane într-un startup abia ieșit din găoace și nu în altele?
Mantra unicornului e aceeași: un produs sau serviciu revoluționar, indispensabil pentru mase largi la un preț accesibil și cost de producție scăzut. Sunt markerii tipici de produs global Blue Ocean Strategy, care creează mișcări.
Ce are E-TWOW?Totul începe de la masele ignorate de industrie, de la non-consumatorii pe care produsul îi convertește în consumatori. Îi face să cumpere. Produsul este așadar o creație nouă, o inovație, după principiile strategiei oceanului albastru: elimini și reduci ce este irelevant și costisitor, crești și creezi ceva nou care contează cu adevărat.
E-TWOW e un produs premium, poate cel mai bun în categoria sa, dar rămâne doar o trotinetă electrică, în concurență cu multe alternative din piață. Față de ele se diferențiază după factorii competitivi cheie: dimensiunea, greutatea, timpul de încărcare, autonomia, confortul la utilizare, accesoriile, și altele.
E-TWOW ar putea atrage demografice noi (doritorii de divertisment cool de weekend, fără mașină sau călătorii frecvenți pe distanțe mici pentru mașină, dar mari de mers pe jos). Industria și-ar putea rezolva multe din blocajele existente (nu există hărți digitale și trasee dedicate, bordurile trotuarelor sunt înalte și dificil de utilizat, încă nu ai unde să înveți cum să mergi decât de unul singur etc.) și asta ar îmbunătăți simțitor experiența utilizatorilor. Ar fi oare suficient?
Ca să produci o mișcare e necesar să captezi sau să convertești o masă mare, care deja își rezolvă transportul urban prin substitute și alternative cum ar fi mașina, bicicleta, motocicleta sau transportul în comun și de ce nu chiar mersul pe jos, să creezi o utilitate indispensabilă cu un cost scăzut de producție. Iar Bird exact asta încearcă. "Mobillitatea pietonului cu viteza bicicletei fără transpirație". Asta îi dă statutul de unicorn cu sute de milioane de dolari investiți și o evaluare de peste 1 miliard de dolari.
E-TWOW aduce “o nouă eră în mobilitatea urbană” cu un produs foarte bun. Bird redefinește tranzitul urban. Cu o trotinetă produsă de Xiaomi, cu caracteristici tehnice sub E-TWOW: jumătate din putere, viteză și greutate maximă mai mică și timpi de încărcare mai mari. La care se adaugă și o listă de probleme de rezolvat: iritarea pietionilor înghesuiți de scuterele lăsate la întâmplare sau răsturnate, încărcarea făcută doar noaptea reduce și mai mult numărul oricum insuficient de scutere de pe străzi etc.
Ce vinde Bird?Bird vinde mobilitatea urbană comodă, simplă și ieftină, fără dureri de cap pentru turiști și captivii sistemului de transport public sau personal. E-TWOW vinde o trotinetă foarte bună tehnologic, un produs premium, dar izolat, neintegrat într-un ecosistem de utilitate pentru mase.
Produce unicorni cel care vede diferența. Primul unicorn românesc este UiPath. Într-un ocean de minți briliante, care dau multe produse premium, ce ne lipsește oare să producem unicorni? Tiparul există.
Vezi aici strategia de utilitate la cost scăzut (potențialul) trotinetelor electrice de a redefini tranzitul urban în raport cu alternativele existente pariul E-TWOW și a concurenților săi:
Atrage pe cei care:
- vor să renunțe la mersul cu mașina datorită disconfortului și prețului ridicat, sau pe cei care
- vor să scadă costurile de transport cu UBER sau taxi,
- locuiesc relativ departe de gura de metrou să meargă pe jos și vor să renunțe la transportul în comun sau alternative
- cei tineri
- ecologiștii
ELIMINĂ / IRELEVANT: sistemele antifurt, parcarea dedicată, stațiile de încărcare dedicate, congestia din trafic, permisul de conducere și poluarea
REDUCE: prețul, dimensiunile, autonomia, greutatea, viteza, puterea, costurile de mentenanță și asigurări
CREȘTE: distracția,
CREEAZĂ: electric ride, mobilitatea pietonului "going my way", mijlocul de transport la purtător "Take me anywhere"
Vezi aici strategia de redefinire amobilității urbane prin "Uber-izarea" trotinetelor electrice (Bird) vs cea mai bună trotinetă Electrică câștigă"(E-TWOW)
Atrage:
- turiștii și navetiștii pe distanțe mici pentru care foloseau transport în comun sau Uber/taxi
- ecologiștii
- cei tineri
ELIMINĂ/IRELEVANT: încărcătorul, întreținerea, parcarea ("drop off anywhere"), brevetele
REDUCE: puterea, viteza, greutatea pasagerului
CREȘTE: prețul de transport, greutatea trotinetei, timpul de încărcare
CREEAZĂ: încărcătorul plătit, aplicația stil UBER (căutare, rezervare, unlock, plată), permisul de conducere, vârsta cel puțin 18 ani. "The convenience and fun of pedestrian mobility at motor speed without the hassle"
Pentru metropolele congestionate cu zone dedicate bicicletelor care au rețele de metrou bune și cu vreme uscată mai mult decât umedă, Bird este o alternativă super.
---
Dan Mocanu este arhitect de inovație, practician acreditat în Strategia Oceanului Albastru și pasionat iremediabil de produse wow. A lucrat cu peste 150 de companii multinaționale și antreprenoriale, cu un ROI mediu de 50:1. În ultimul an, a luat pulsul de utlitate a peste peste 500 de antreprenori români. Rezultatul îl puteți citi aici.