Cum să ajungi să te promovezi în presă cu firma ta mică

Pentru o companie în dezvoltare, orice formă de promovare e importantă. Fie că e vorba să te prezinți pe Facebook sau prin Google, fie că participi la evenimente și cunoști oameni, fie că se scrie despre tine în presă, toate contează. Dar cum ajungi în presă? Am făcut un mic tutorial care să te motiveze să fii cunoscut, tutorial pe care l-am prezentat în cadrul evenimentului Fast Forward Business Summit.

La ce te poate ajuta presa? În afară de faptul că îți faci părinții fericiți pentru că te văd la “gazetă”, ai parte de promovare relativ gratuită, uneori. Evident, există și varianta plătită a articolelor, dar se aplică mai mult companiilor dezvoltate. Pentru un startup sau o companie mică, e important să se scrie despre tine pentru că află mai mulți oameni, intri pe radarul posibililor parteneri de business.

În plus, primești feedback pentru produsul sau serviciul pe care-l oferi înainte de a te duce cu el mai departe. Pentru că, de cele mai multe ori, atunci când trimiți un mail sau un mesaj pe Facebook, ți se va oferi o părere despre business: poate e interesant, poate nu e atât de original sau poate nu ai nevoie de promovare în presă. De asemenea, jurnaliștii pot face conexiuni între antreprenori, mentori și investitori, pentru că știu toate aceste entități. Așadar, de multe ori jurnaliștii sunt parte a ecosistemului prin rolul de conectori.

Cum ajungi în presă?

Există mai multe variante pe care le vom înșira unele sub altele.

  • Varianta grea e atunci când ai primit deja o investiție și, automat, devii o știre. Jurnaliștii sunt interesați să vorbească despre firma ta, să îți ia interviuri.
  • Varianta dificilă e atunci când ai intrat într-un program de accelerare sau incubare, cum ar fi Risky Business, Spherik, MVP Academy, Orange Fab. Jurnaliștii se uită pe aceste liste și identifică firmele interesante.
  • Varianta grea, dar eficientă e să dai un mail direct către un jurnalist. Dar ține minte, mailul trebuie să fie foarte scurt și interesant. Nu scrie 20 de rânduri, ci mai degrabă 5 rânduri în care să atragi atenție, să spui cine ești, de ce dai mailul și ce face afacerea ta.
  • Varianta simplă, dar costisitoare pentru un startup sau o companie mică e să apeleze la o agenție de PR. Agenția are avantajul că știe deja jurnaliștii, mesajul tău ajunge în căsuțele de mail, pot folosi și persuasiunea pentru a-ți intermedia interacțiunea. Agenția e utilă pentru cei care nu știu să scrie ei comunicate sau nu se descurcă bine în interacțiunile umane. De asemenea, e și pentru cei foarte ocupați. Rezultatele sunt totuși mai modeste față de interacțiunea directă.
  • Varianta incidentală e cea în care publici despre tine pe grupuri de antreprenoriat precum Romanian Startups sau Grupul Antreprenorilor din România.
Cum să construiești o relație cu jurnaliștii?
  • Identifică jurnaliștii buni din domeniul tău și contactează-i pe mail sau pe Facebook.
  • Păstrează unu-doi jurnaliști aproape.
  • Oferă-le update-uri cu privire la evoluția afacerii tale, dacă ai primit investiție, dacă te extinzi
  • Oferă-le informații în exclusivitate
  • Scoate-i la cafea dacă ai ceva interesant să le spui, dar nu e chiar un interviu, ci pur și simplu vrei să le mai povestești lucruri din industria ta.
  • Oferă insight-uri
  • Recomandă-i către alte companii sau persoane interesante

Mai sunt multe de spus aici, de la cum să scrii un mail către un jurnalist (scurt și la obiect), până la cum să trimiți un comunicat de presă. Dar dacă vrei prezentarea completă, dă-mi un mail pe vlad@start-up.ro și abonează-te la newsletter-ul nostru.



Citeste si