- 1 Aprilie 2017
Cum să faci o campanie de crowdfunding de succes
Mulți se apucă de o campanie de crowdfunding fără să știe câteva elemente de bază. Pe platforme ca Kickstarter sau Indiegogo funcționează mai ales produsele fizice, nu cele software, iar videoclipul creat e foarte important pentru a atrage donatori. De asemenea, ține minte că dacă produsul tău nu e finanțat în primele două zile în proporție de 50%, nu mai ai șanse.
Iată câteva sfaturi pe care le-am descoperit în revista “Entrepreneur”.
Nu te apuca de un proiect de crowdfunding cu o lună înainte pentru că vei eșua, nu vei face lucrurile bine și nici de calitate. Specialiștii spun că proiectele de crowdfunding sunt finanțate înainte să existe, nu după lansare. În momentul în care dai drumul la treabă, lucrurile sunt cumva decise. Înainte de a lansa campania trebuie să se știe de tine, trebuie să fi făcut o campanie de marketing și să fii strâns un public care să dorească să precomande produsul. Acest lucru se face prin newslettere, prin grupuri de Facebook și strângere de adrese de mail.
Fă-ți o cercetare bunăStudiază Kickstarter și Indiegogo pentru a vedea campanii de crowdfunding asemănătoare sau pentru produse ca ale tale. Uită-te la campanii de succes și la cele care nu au strâns destui bani, ca să le analizezi. Crowdfunding-ul e transparent - campaniile de succes și cele nereușite rămân pe site. Analizează-le pentru a descoperi greșelile pe care le-au făcut acei antreprenori.
Creează un video cu două finaluriVideoclipul de prezentare este esențial pentru o campanie de crowdfunding. Acolo poate să trăiască sau să moară un proiect. Așadar, creează două finaluri, pe care să le aplici înainte și în timpul proiectului. Înainte de lansarea proiectului trebuie să îndemni oamenii să se aboneze, să intre în comunitatea ta, pentru a aștepta vești de la tine, iar în timpul proiectului trebuie să-i îndemni să dea bani și ce pot primi pentru aceștia. Videoclipul trebuie să existe cu șase luni înainte de campanie, pentru a putea face o promovare serioasă.
Setează un țel de finanțare micCea mai mare greșeală pe care o fac cei care publică proiecte pe Kickstarter e să seteze un țel de finanțare foarte mare. Acest lucru e greșit pentru că donatorii vor considera că e inutil să doneze, pentru că banii nu vor fi strânși niciodată. Așa că du-ți țelul cât mai jos posibil, dar nu la o limită absurdă. Nu te vinde ieftin, dar încearcă să fii realist. Astfel, mai bine pui 50.000 de dolari țelul și primești 100.000, decât să pui 150.000 de dolari și să pară că nu ți-ai atins scopul. Crowdfunding-ul nu te va ajuta pe tot parcursul producției. Așa cum îi zice numele platformei, doar te ajută să “kickstart”. Adică să aduni oamenii, să faci primele prototipuri și să intri într-o producție limitată.
Oferă mai mult decât un email de mulțumirePune posibilitățile de finanțare la diverse valori. Poți începe cu un dolar, dar pentru această sumă modică nu oferi doar un email. Dă o poză personalizată, un video sau ceva util. Fă-l pe acel om care a donat un dolar să simtă că e parte din comunitatea ta. S-ar putea ca până la finalul campaniei să-l convingi să doneze suma întreagă pentru achiziționarea produsului. Gândește-te că donatorii care nu au pus destul de mult pentru a achiziționa produsul tău sunt viitori clienți.
Oferă reduceri donatorilorUnul dintre avantajele celor care donează pe crowdfunding e că primesc produsele cu reducere. Gândește-te că ei au încredere în tine ca să ofere bani înainte să vadă produsul, să precomande și să te ajute să produci. Trebuie să compensezi riscul susținătorilor cu prețuri speciale pentru campania de crowdfunding.
Fă campania să arate bineComunitatea de pe Kickstarter se uită la designul unei campanii. De la videoclipul de prezentare, la fotografii, până la modul în care arată produsul. Dacă vrei să fii finanțat, trebuie să ai un videoclip profesionist, cu un accent englezesc foarte bune, fotografii profesioniste și texte scrise în limba engleză foarte bine. Așadar, nu te baza doar pe cunoștințele tale, că nu va ieși bine. Investește ca să primești înapoi. De multe ori o campanie de crowdfunding nu e o modalitate de finanțare pe termen lung, ci o campanie de marketing la care recuperezi banii.