- 15 Martie 2018
Cum să faci un pitch bun - template de la Y Combinator pe care-l poți folosi
Aaron Harris, partener la acceleratorul Y Combinator a publicat pe blogul companiei un model de prezentare pentru fondatorii de startup-uri.
Acesta e util prin simplitatea sa, mai ales că mulți fondatori se pierd în detalii inutile. Template-ul lui e foarte simplu și acoperă punctele de bază. Oricum nu vei avea mai mult de 5 minute pentru un pitch bun.
Prima pagină e cea de titlu. Punele numele companiei și o singură propoziție despre ceea ce faceți.
Urmează slide-ul sau slide-urile (nu mai mult de 3 consecutive pe aceeași problemă) unde explici problema pe care ai identificat-o în piață.
Evident, dacă ai găsit o problemă, trebuie să zici și rezolvarea. Explică ce faceți, cum și în cât mai puține cuvinte. Descrie beneficiile concrete ale produsului tău.
Arată tracțiunea pe care o ai, dacă o ai. Cum a crescut firma, ce rezultate ai. Trebuie să demonstrezi investitorilor creșterea. Găsește zona unde ai crescut. Nu trebuie să crești la profit, poți doar la cifră de afaceri sau la număr de utilizatori.
Dacă ai mai multe metrici, adaugă-le și pe acelea. Sunt importante cifrele pentru investitori. Poate ai utilizatori plătitori. Chiar dacă nu sunt mulți, în grafice arată mai bine. Dacă ai investiții, cu atât mai mult pune-le într-un grafic.
Spune investitorilor de ce e echipa ta potrivită pentru a face acel produs. Nu doar tehnologia bună iese în evidență, ci și echipa. Notează pe unul sau două slide-uri calitățile voastre concrete.
Explică apoi un pic modelul de business și cum vreți să faceți bani pe viitor. Nu vrei să pui slide-ul acesta mai devreme. Mai întâi trebuie să atragi curiozitatea investitorilor.
Explică piața pe care acționezi. Ai grijă să nu ai cifre mult prea optimiste, dar arată că există potențial pe o piață mare pe care o poți cuceri.
Nu uita de echipă. Prezintă avantajele echipei, de ce sunteți voi potriviți, ce ați mai făcut înainte sau dacă ați eșuat.
Spune în ultimul slide ce ai nevoie - bani pentru ce? Marketing, creștere, extindere internațională? Explică de ce ai ales suma aceea și ce vrei să faci cu ea.