Cum schimbă tehnologia modul în care lucrăm cu banca

În fiecare zi tehnologia schimbă lumea în care trăim, iar băncile sunt în avangarda schimbărilor de acest tip. Odată cu proliferarea tehnologiilor de tip cloud, mobile sau blockchain, lumea se îndreaptă spre descentralizare și o simplificare din ce în ce mai mare a serviciilor. 

În lumea băncilor, tehnologia are o influență dublă. În primul rând asupra instituțiilor tradiționale care se adaptează treptat la ultimele apariții de pe piață, iar în al doilea rând prin apariția unor startup-uri de fintech care transformă industria printr-un start direct pe mobil. Băncile sunt aici ca să reziste, deoarece există în lume încă din secolul II înaintea Erei noastre, dar ele se vor transforma.

Antreprenorii și clienții persoane fizice caută simplitate în relație cu băncile, mai ales că startup-urile fintech vin cu o ofertă care aduce doar câteva servicii, nu toate pachetele oferite de bănci. Antreprenorii vor o relație cât mai prietenoasă cu banca și fără griji. Dar tehnologiile vor influența totul.

Noi am făcut o listă cu tehnologiile care schimbă sau care vor schimba bankingul, tehnologii pe care le puteți explora folosind butoanele de navigare de mai jos.

Blockchain 

Blockchain e tehnologia creată în urma popularizării bitcoin. Dincolo de moneda virtuală care e în creștere de valoare, blockchain e tehnologia care susține acel sistem. Blockchain-ul oferă posibilitatea de eliminare a unei terțe părți pentru autentificarea unei tranzacții de orice fel. Practic, creează un sistem de încredere între utilizatori sau între utilizator și instituție, care este autentificat de către tehnologie. 

Băncile pot profita de pe urma blockchain pentru că pot adăuga un layer de încredere în cadrul tranzacțiilor sau creditelor pe care le oferă. Blockchain-ul poate automatiza urmărirea actelor și drumurile la bancă prin care clienții trebuie să-și demonstreze bunele intenții. Multe bănci experimentează cu blockchain-ul pentru a reduce costurile și pentru a descentraliza procesele. În plus, deja mai multe bănci europene încearcă să se alieze pentru a studia împreună posibilitatea de a folosi blockchain-ul în banking și cum poate ajuta acest lucru procesele de lucru, dar și interacțiunea cu clienții.

Deschiderea tehnologiei

Până de curând, înainte de apariția noilor modele tehnologice, codurile sursă în banking erau menținute secrete. Cu toate acestea, se vede din ce în ce mai mult o preferință pentru deschiderea platformelor tehnologice și oferirea de API-uri (adică platforme care pot fi modificate și îmbunătățite de alți programatori sau de alte companii) direct de către bănci. Practic, băncile se vor transforma în platforme tehnologice, tocmai pentru a profita de numeroasele startup-uri de fintech de pe piață, care ar putea folosi platformele. Astfel, am putea asista la un moment Android sau iOS în lumea banking-ului, potrivit studiilor.

Astfel, companii mari care nu pot fi atât de flexibile precum un startup, sunt îmbunătățite de către acestea din urmă, care profită de pe urma accesului la tehnologie și își scutesc ani de cercetare sau de încercări. În plus, ar avea acces la un număr mare de clienți.

Wearables

O altă modalitate prin care vom interacționa cu băncile va fi prin intermediul dispozitivelor purtabile, prin care vom putea face plăți: brățara contactless sau chiar ceasul BT contactless, instrumente alternative de plată care oferă acces la contul curent în lei deschis la BT și posibilitatea de a plăti contactless, indiferent de sumă. Funcționează exact ca un card contactless, iar până la suma de 100 lei nu este necesara introducerea PIN-ului. 

Ceasul de plată de la BT, marca Mondaine, se distinge prin eleganță și, în plus, are o superputere interesantă: îți permite să-ți uiți portofelul acasă și să-ți plătești cumpărăturile. Știe să facă asta mulțumită unui card de mici dimensiuni, eliberat de Banca Transilvania, care se introduce într-un slot special din cureaua ceasului produs de elvețienii de la Mondaine.

Ceasul în sine vine în două versiuni - Classic și Premium - și există și un model de damă, de dimensiuni mai mici (doar modelul Classic dispune de versiune pentru femei). Funcționează pe baza unui mecanism Quartz, iar cadranul este din cristal de safir, deci rezistă la purtarea zilnică.

Designul diferă de la o versiune la alta, dar ambele modele sunt elegante și au curele din piele. Aspectul nu este sobru, deci ceasurile merg purtate și la blugi, dar ceasurile Mondaine-BT vin și cu un mic suport din silicon, loop, care poate fi atașat oricărui alt ceas și în care încape cardul de la Banca Transilvania, pentru cei care obișnuiesc să-și schimbe constant accesoriile sau doresc să le asorteze în funcție de ținută.

Mondaine-BT Classic costă 1.090 de lei, iar Mondaine-BT Premium costă 1.690 de lei, iar cei interesați de ele le pot găsi aici.

Experiență de Apple Store

Nu te duci la un Apple Store pentru a cumpăra un telefon sau un laptop, te duci pentru experiență, pentru a afla de la angajații companiei ce poate face acea tehnologie pentru tine. Practic, e ca o vizită de cunoaștere înainte de a achiziționa produsele. S-ar putea chiar să le iei la finalul vizitei, dar nu ăsta e scopul mereu. Din acest motiv, odată cu evoluția aplicațiilor băncilor, cu plățile cu telefonul mobil și cu cardul, băncile vor putea să se transforme în adevărate magazine Apple, în care să te duci doar cu probleme specifice, doar pentru consultanță. 

Vom putea pe viitor să luăm credite poate de pe telefonul mobil, odată ce informațiile despre noi vor fi culese cu ajutorul tehnicilor de big data și nu va mai fi nevoie de formulare, acte, dovezi și adeverințe. De asemenea, majoritatea plăților le vom face din telefonul mobil, ori cu ajutorul aplicației, ori cu ajutorul transformării telefonului în card. Așadar, tehnologia ne va face să nu ne mai ducem pe la bancă atât de des, ci să lucrăm din ce în ce mai mult cu ea.

Nelimitat 

O altă abordare prin care tehnologia simplă poate îmbunătăți banking-ul este cea în care instituțiile financiare se inspiră de la alte companii din alte domenii, cum ar fi cel telecom. Pe piața operatorilor telecom, opțiunile de tip Nelimitat sunt numeroase, pentru că tot felul de comisioane și taxe nu-și mai au sensul, iar sursele de bani vin din servicii mai complexe și personalizate pentru business-uri.

Majoritatea băncilor percep comisioane pentru diverse operațiuni, însă cei de la Banca Transilvania vin cu o abordare inedită în acest sens, numită ”Nelimitat în rețeaua BT”.

Costul pachetului ”Nelimitat în rețeaua BT” este de 21 de lei/lună, iar acesta include: plăți intrabancare cu ordin de plată, realizate prin BT24 Internet Banking & Mobile Banking; plăți intrabancare cu cecuri sau bilete la ordin; plăți în valută intrabancare realizate prin BT24 Internet Banking & Mobile Banking; încasări intrabancare cu ordin de plată; încasări intrabancare cu cecuri sau bilete la ordin; încasări în valută; cardul de debit Visa Business Silver – emitere și mentenanță anuală; BT24 Internet Banking și Mobile Banking – abonament lunar; administrare de conturi curente la BT; depuneri de numerar în contul companiei de către delegați şi împuterniciți; servicii de tip alertă, pentru a primi informații despre banii din cont: BT Alert 40, abonament lunar care cuprinde 40 de SMS-uri.

La fel ca la un abonament de telefonie mobilă, există și o serie de extraopțiuni, pentru cei care știu că fac mai multe tranzacții cu clienții altor bănci. Costurile pentru extraopțiunile în lei (adică acele operațiuni efectuate în moneda locală) încep de la 15 lei pe lună, iar cele pentru extraopțiunile în valută încep de la 18 euro pe lună.

Inteligență artificială

Facebook, Google, Microsoft sau Baidu au investit peste 8,5 miliarde de dolari în inteligență artificială în utlimul an, potrivit “Forbes”. Amazon are asistenți personali, Apple va lansa unii, iar Google are Google Home. Din ce în ce mai multe inteligențe artificiale se vor dezvolta și ne vom obișnui să interacționăm cu ele. Astfel, și băncile o vor lua pe acest drum. 

Băncile sunt instituții complexe, dar vor adopta treptat puterea inteligenței artificiale în diverse domenii. De la interacțiunea finală cu utilizatorii și clienții, până la rularea unor algoritmi pentru anumite zone de intelligence intern în care se foloseau analiști. La fel cum în anii '60 la NASA divizia de “calculatoare”, adică femeile și bărbații care făceau calcule pe hârtie, a fost înlocuită cu cea de software, formată din fostele calculatoare specializate, și angajații băncilor vor fi mai specializați și vor lucra cot la cot cu inteligențele artificiale.

Potrivit studiilor americane, 32% din bănci au adoptat soluții de recomandări automatizate, analytics predictiv sau recunoaștere vocală. Cu toate acestea, treptat lucrurile vor lua o altă turnură. Vom putea face banking vorbind cu Alexa sau Siri, vocea noastră va fi un autentificator, iar banking-ul se va putea face de acasă.



Citeste si