Valentin Filip: De ce a investit Fortech 500.000 de euro în startup-ul medical Rayscape?

Unul dintre cele mai interesante startup-uri din domeniul medical care s-au născut în România este Rayscape din Timișoara. În martie, ca parte a acceleratorului de afaceri Rubik Garage, Scale to USA, Rayscape a primit 500.000 de euro de la Fortech Investments. Chiar în Statele Unite am discutat cu Valentin Filip, Managing Partner al fondului din Cluj-Napoca.

Rayscape este un asistent digital complex pentru radiologi, care folosește algoritmi de inteligență artificială pentru a-i ajuta pe specialiștii în radiologie în analiza imaginilor medicale. Cu ajutorul acestei tehnologii, medicii pot fi preciși și mai rapizi în analiza imagistică.

Inițial Fortech Investments a anunțat că va investi 100.000 de euro, dar ulterior, dat fiind nevoile în creștere ale Rayscape, s-au decis la suma de 500.000 de euro, pentru că potențialul de schimbare a industriei medicale e mare.

Cu Valentin Filip ne-am întâlnit la Austin, Texas, în contextul conferinței SXSW, unde startup-urile de la Rubik Garage au participat inclusiv la o întâlnire cu investitorii din zonă, cum ar fi Austin Ventures Association.

Fortech Investments a devenit partenerul investițional al Rubik Hub, un program din Piatra-Neamț care susține startup-urile.

"Am văzut de multă vreme faptul că echipa de la Rubik Hub este una care-și dă interesul și care vrea să aibă un impact efectiv în viața startup-urilor. Cel mai important lucru e profesionalismul echipei și faptul că vor să aibă impact, asta se întâmplă prin mentori de calitate, interacțiuni cu diverse ecosisteme, cum este cel american", explică Valentin Filip.

Despre programul Rubik Garage - Scale to USA, dar și despre viitorul Rubik Hub am discutat cu Vlad Gliga, coordonatorul programului, în acest material. 

De ce a investit Fortech Investments în Rayscape

În cazul Rayscape, menționează Valentin Filip, în primul rând l-a impresionat profesionalismul echipei, una care dezvoltă produsul deja de câțiva ani și care are rezultate, inclusiv contracte cu instituții din România.

"În același timp piața este de foarte mare interes pentru noi, inclusiv pentru că avem alte startup-uri din zona medicală în portofoliu. Prima noastră investiție semnificativă a fost în Telios. Mai avem în portofoliu startup-ul Synaptiq din Cluj, dar și unul din Bulgaria. E de interes pentru noi să găsim sinergia dintre ele. Dacă ne gândim la Synaptiq care pot analiza radiografiile în așa fel încât să țintească efectul tratamentului pentru pacienții cu cancer, Rayscape vine și poate identifica un cancer timpuriu. Deci sinergiile există", explică Valentin Filip.

Rayscape este un startup fondat în 2018 de către Ștefan Iarca, Cristian Avramescu, Bogdan Bercean și Andrei Tenescu la Timișoara care analizează imaginile medicale după radiologie și poate oferi cu ajutorul inteligenței artificiale ajutor medicilor. Nu înlocuiește doctorii, ci grăbește procesul și poate marca anumite probleme pe care le poate vedea.

Conform lui Valentin Filip ca parte a drumului în Statele Unite cu ajutorul Rubik Garage, dar nu numai, Rayscape depune eforturi pentru a fi aprobat de FDA, organul de reglementare din industria medicală din SUA. O parte din runda investită acum, cea de 500.000 de euro, se va duce către acest proces de aprobare.

Startup-urile au nevoie să urmărească banii

Viața unui startup tehnologic este una complexă. Funcționează diferit de o afacere tradițională. Se pot dezvolta mulți ani fără venituri, din acest motiv au nevoie de investitori care să parieze că acea piață pe care activează o companie sau acea echipă a unui startup poate să crească. Iar apoi, lucrurile să explodeze și să vină venituri foarte mari. Valentin Filip crede că programe precum a fost Rubik Garage - Scale to USA, dar și orice interacțiune cu piețele strategice sunt esențiale.

"Ca investitori vrem ca firmele în care investim să aibă succes. Suntem coordonatori ai banilor pe care-i investim și depunem eforturi semnificative să ne asigurăm că există un rezultat pe care să-l putem celebra. Acest efort înseamnă să facilităm conversații cu clienți în Europa, alteori trebuie să trecem peste ocean în America pentru a vedea cum se face business și care sunt actorii cu care putem interacționa. În această deplasare cu Rubik Garage am identificat deja potențiali clienți pentru startup-urile noastre", spune Valentin Filip.

El menționează că un startup care spune că are clienți în Statele Unite deja este avantajat față de altele. Cum poți face acest lucru dacă ești antreprenor?

"Trebuie să identifici parteneri care te pot ajuta cu informații legate de piață. Trebuie să vii în Statele Unite măcar într-o vizită, să simți ecosistemul, să interacționăm cu oameni de aici, pentru că doar așa vom vedea cum startup-ul nostru poate să se extindă aici", spune Vali Filip.

În SUA, startupurile au avut trei Demo Day-uri (în San Francisco, Palo Alto și Austin) și multe întâlniri relevante cu potențiali investitori sau parteneri, cum ar fi EIT Digital (Institutul European de Inovare și Tehnologie), Sales Force, Plug and Play, Shack15, Consulatul României în San Francisco și Universitatea Stanford.

Rubik Garage este un program de accelerare gratuit și equity-free, care ajută startupurile cu tracțiune să scaleze în piețe internaționale. Are două ediții anuale – una pentru extinderea în piețe europene, una pentru extinderea în piața din SUA. Este organizat de Rubik Hub / ADR Nord-Est, iar această ediție a avut sprijinul partenerilor strategici Fortech Investments, Google, WIT Angels Club și AmCham România.



Citeste si