În dialog cu Monica Zara, Head of Conference: De ce e importantă competiția de startup-uri Spotlight pentru How to Web

How to Web este unul dintre momentele cele mai importante pe care le are lumea startup-urilor tech din România. Un moment în care regiunea Europei Centrale și de Est se adună la București. Competiția Spotlight e dedicată startup-urilor, iar noi am vorbit cu Monica Zara, Head of Conference la How to Web, despre ce câștigă startup-urile care vin la Spotlight.

Spotlight este o competiție pentru startup-uri care are semifinale și finala în cadrul How to Web. Astfel, startup-urile ajung pe scenă și pot face o prezentare în fața unui juriu de investitori. Iar în public sunt mereu și alți investitori din țări din jurul României, așa că oportunitățile de creștere sunt mari.

În anii precedenți pe la Spotlight din cadrul How to Web au trecut companii precum Machinations, Veridion, Omniconvert, Green Horse Games, Neurolabs. De obicei firmele care ajung la Spotlight sunt abia la început și au un produs, dar nu au investiții mari. Așa că de la Spotlight creșterea este traiectoria potrivită.

„How to Web a avut întotdeauna o componentă de competiție pentru startup-uri. Din 2010 facem asta. E o componentă care s-a păstrat pentru că există nevoia de a susține fondatorii care încep să lucreze la produsele lor. Și noi oferim suport din ecosistemul din regiune”, spune Monica Zara pentru start-up.ro.

Spotlight susține fondatorii, dar e și un loc care reunește companii mari care sunt susținători How to Web, fondatori, investitori, tocmai pentru ca startup-urile să fie expuse în fața acestora.

Un punct de întâlnire pentru România

„Conferința e un punct de întâlnire pentru tot ce se întâmplă în Europa de Est, nu doar în România. Dai oportunitatea startup-urilor să pună în 2 zile toate acele întâlniri pe care le-ai pune în calendar pe parcursul unui an întreg”, explică Monica Zara intensitatea How to Web. Într-adevăr, e un loc unde stakeholderii se întâlnesc și discută.

Monica explică faptul că cele două zile de How to Web sunt unele dintre cele mai intense pe care le poți avea într-un an la nivel de meeting-uri.

Pentru startup-uri, Spotlight este un moment potrivit atunci când au un produs pe care îl testează clienții, există o tracțiune de piață și e o direcție în care antreprenorii știu că vor o rundă de investiții.

„Nu trebuie să fi ridicat neapărat o rundă, dar să fii până în 500.000 de euro și să te uiți să crești produsul în momentul acela, să îl faci să fie scalabil. Dacă ești în primii 5 ani de viață ai startup-ului, Spotlight e potrivit”, explică Monica Zara.

„Nu e vorba doar despre premiul de 500.000 de euro de anul acesta, pentru că el merge doar la o singură companie. Dincolo de suma aceasta e vorba de expunerea pe care o au fondatorii în timpul conferinței. Sunt pe o scenă deschisă tuturor celor care participă, adică peste 100 și ceva de investitori, oameni de business”, mai spune Monica Zara.

În plus, pentru startup-urile care sunt alese în Spotlight se fac conexiuni cu mentori care reprezintă majoritatea fondurilor de investiții din România, dar și fonduri din afară, cum ar fi Credo Ventures, Speedinvest, dar și companii precum Orange, BRD, Google for Startups.

„Am avut peste 50-150 de mentori în mod istoric. Toată conexiunea pe care o creezi între founderi și ecosistem contează, e un punct în evoluția lor”, spune Zara.

Impactul conferinței

How to Web a fost lansată în 2010 și a vrut să fie o conferință care să nu reunească doar românii, ci și regiunea. Pe vremea când ecosistemul local de startup-uri tech oricum era la începuturi.

Spotlight, de asemenea, a fost un punct important. „Din 2012 până anul acesta au fost sute de satrtup-uri. Sunt peste 140 de startup-uri care au trecut prin program, dintre acestea 35 au reușit să obțină o rundă de investiții în ultimii 3 ani. Nu spun că noi am catalizat această investiție, dar e un punct care a contribuit la acest parcurs. Și dacă ne uităm la cifre, investițiile se ridică la 29 de miliaoane de euro în aceste startup-uri”, spune Monica Zara.

Pentru Monica, dincolo de faptul că Spotlight are la final un premiu-investiție pentru o singură companie, e un spațiu care încurajează companiile și le dă un spațiu să-și prezinte proiectul, să fie cunoscuți, să găsească niște parteneri de business și să înceapă niște discuții.

Conexiuni cu fonduri

Anul acesta, investiția este sindicalizată de unii dintre cei mai importanți investitori din Europa, precum: Credo Ventures, SMOK Ventures, Fiedler Capital, Underline Ventures, Fortech Investments și SeedBlink.

Monica Zara menționează că deși contextul nu e unul foarte optimist, nu a fost atât de dificil să ridice investiția pentru Spotlight, deoarece fondurile sunt alături de How to Web de multă vreme, iar evenimentul are istoric prin diverse interacțiuni.

„În general lucrăm cu fonduri locale cu care avem o relație de lungă durată. Am stabilit o limită pentru fiecare fond, astfel încât toată lumea să fie cam cu aceeași sumă. E important ca fondurile să aibă între ele o colaborare sau poate să o creeze acum”, explică Monica Zara.

De altfel, pentru investitorii activi în startup-uri, How to Web pregătește și un eveniment separat înainte de principalele două zile.

Așteptările de la How to Web 2023

Între ediția de anul acesta și cea de anul trecut sunt câteva deosebiri. Deși se întâmplă în același loc, Face Club în București, între 4 și 5 octombrie, dimensiunea va crește.

Monica se așteaptă la aproximativ 2.500 de participanți.

„Am observat cât de important este networkingul la o asemenea conferință. Și vrem să ne asigurăm că dăm oportunitatea tuturor să se cunoască, să interacționeze inclusiv prin aplicația de networking, dar să discute și cu speakerii. De asta de asigurăm că aducem speakeri buni, cum ar fi Ryan Singer, un om cu experiență monumentală în dezvoltarea de produse, oameni de la Orange, HBO Max, Callendly”, spune Monica Zara.

Un alt lucru important e ca toți acești speakeri să poată spună lucruri relevante pentru piața locală sau regională.

Ce ar fi vrut Monica de la How to Web 2023 și nu va fi? Dincolo de o infrastructură de lucru intern complet automatizată care să le permită celor din echipă să se concentreze pe inovație, Monica spune că deși România a crescut, ar fi nevoie de un brand de țară mai puternic în ecosistemul global de tehnologie.



Citeste si