De ce este extrem de important ca profesorii să fie mentori pentru elevi și studenți, nu doar dascăli

Prin ascultare activă, intervenție oportună și crearea de legături, profesorii pot deveni mentori inspiraționali pentru studenții lor. Această relație de mentorat poate transforma experiența academică a studenților, care nu le oferă doar cunoștințe, ci și sprijin emoțional și profesional pe parcursul dezvoltării lor.

Mentorii eficienți nu doar transmit informații, ci și formează viitori profesioniști și lideri prin exemplul lor personal și implicarea activă. Studiile din psihologie arată că mentoratul poate îmbunătăți stima de sine, reziliența și încrederea în sine a mentee-ului. Mentoratul este asociat cu o mai bună capacitate de gestionare a stresului și cu o creștere a motivației personale, conform Eby et al., 2013.

  • Mentorii excelenți ascultă
  • Un mentor bun începe prin a fi un ascultător atent. Ascultarea activă este fundamentul oricărei relații de mentorat, deoarece permite mentorului să înțeleagă nevoile, temerile și aspirațiile studentului. O comunicare deschisă și bazată pe încredere încurajează studentul să fie sincer și vulnerabil, iar acest lucru asigură un sprijin mai eficient din partea mentorului. „Prin transformarea relației profesor-elev într-o legătură de mentorat, profesorii pot oferi suport personalizat, ajutând studenții să își atingă potențialul maxim. Ascultarea activă nu înseamnă doar auzirea cuvintelor, ci și atenția la mesajele non-verbale și emoționale. Un mentor trebuie să verifice frecvent dacă a înțeles corect ceea ce studentul încearcă să transmită și să ofere feedback constructive”, consideră prof. h.c. Dr. Daniel Metz, prorector la Universitatea „1 Decembrie 1918” din Alba Iulia.

  • Mentorii excelenți intervin când este necesar
  • Mentorii eficienți intervin pentru a echilibra aceste responsabilități și se asigură că studenții nu sunt supraîncărcați și că au acces la resursele necesare pentru a reuși. Intervenția unui mentor poate însemna solicitarea de sprijin suplimentar, redistribuirea sarcinilor sau simplificarea obiectivelor pe termen scurt.

    Cercetările publicate în American Educational Research Journal demonstrează că studenții care  beneficiază de mentori au șanse mai mari să termine studiile, să obțină note mai mari și să dezvolte abilități de auto-reglementare mai bune. Aceștia au, de asemenea, o probabilitate mai mică de a abandona cursurile universitare. 

  • Mentorii excelenți creează legături și construiesc comunități
  • Mentoratul oferă și un sentiment de apartenență și sprijin social, care este crucial pentru bunăstarea mentală, în special pentru studenți și tineri aflați la începutul carierei.

    Un mentor nu doar sprijină individual un student, ci îl introduce într-o „comunitate de practică” - un grup de profesioniști care împărtășesc cunoștințe, soluționează probleme și se sprijină  reciproc în dezvoltare continuă. Aceste comunități nu sunt structuri formale cu întâlniri programate, ci mai degrabă rețele organice unde membrii colaborează pentru a-și îmbunătăți practicile.

    Profesorii care acționează ca mentori ajută studenții să se conecteze cu aceste grupuri și îi susține în crearea propriilor rețele de suport. Această integrare îi ajută pe studenți să își construiască o competență colectivă și să își dezvolte pasiunea pentru domeniul lor de studiu.

  • Practica deliberată
  • Oferirea oportunităților de a exersa în mod deliberat și de a ajusta abordările pe baza feedback-ului primit este esențială în dezvoltarea abilităților didactice ale stagiarilor. Practica deliberată îi ajută pe stagiari să își consolideze cunoștințele și să își îmbunătățească abilitățile într-un mediu cu „mize reduse” înainte de a aplica în clasă. În acest mod, ei își dezvoltă încrederea și sunt mai bine pregătiți pentru a face față provocărilor din sala de clasă. Mentorii au responsabilitatea de a sprijini stagiarii în conectarea teoriei cu practica. Mentorii experți în domeniul lor pot facilita această legătură prin cunoașterea aprofundată a curriculumului și strategiilor pedagogice specifice.

    Un studiu realizat de National Mentoring Partnership arată că elevii care au avut un mentor pe parcursul studiilor liceale au raportat o încredere sporită în propriile abilități și o mai bună planificare pentru viitoarea carieră.

     



    Citeste si