De ce mă tem de "eu cred"

Urmează câteva zile importante pentru ecosistemul de startup-uri din România, odată cu revenirea fizică a How to Web. E un moment de întâlnire între fondatori, investitori și alți stakeholderi din ecosistem.

Acest articol a fost publicat prima oară în rubrica „Nota redacției” din newsletter-ul start-up.ro din data de 20 septembrie 2022.

Dar astăzi, gândindu-mă la această întâlnire, la oamenii cu care voi discuta în următoarele 2-3 zile, m-am dus cu mintea la un lucru de care mă tem. Și mi-ar plăcea ca mai mulți să se teamă.

"Eu cred că"

Ce cred? Cred că mi-e teamă de această expresie, atunci când ea ia locul experienței, expertizei și faptelor. E un lucru pe care-l întâlnim prea des în viață, în corporație, în antreprenoriat, în relația cu investitorii.

Mi-e teamă de această expresie pentru că ea poate să aibă o putere enormă în mâna persoanelor înzestrate cu capacitatea tupeului sau hotărârii. Atunci când ei spun "eu cred" brusc lucrurile să se ducă în direcția aceea. Expresia aceasta ascunde în viață riscuri enorme. Ea poate fi deschizătoare de drumuri și idei, dar poate fi închizătoare de fapte.

Pentru că atunci când crezi, brusc riști să nu mai studiezi. Cel mai bun lucru ce ar urma expresiei acesteia ar fi - cum facem să confirmăm prin date ceea ce credem? Pentru că nici Steve Jobs nu a crezut pur și simplu. Există o linie fină între a lua o decizie de tip comitet și a lua o decizie doar dintr-o credință.

Ce urmează după acest eu cred că? Acoperă el faptele? Dacă tu crezi că startup-ul tău va ajunge la 2 milioane de euro cifră de afaceri în 3 ani este foarte bine. Dacă tu crezi că produsul tău va fi folosit într-un anumit fel, e foarte bine. Înseamnă că ai un scop și o viziune, așa cum bine zicea într-un interviu publicat pe start-up.ro în seria "Gram de Curaj" cu Claudiu Petria, cofondator al Questo. El spune că un singur lucru nu e negociabil. Viziunea. Ei bine da, un fondator poate să înceapă cu eu cred, dar apoi trebuie să demonstreze. Să ajungă la cifrele dorite. Să confirme viziunea sa cu piața.

Dar am întâlnit acest eu cred care vine din nimic. Oameni cu experiență în anumite domenii, dar care înlocuiesc experiența experților și a celor care se pricep cu "eu cred". Eu îi încadrez în categoria "fă logoul mai mare". Doar pentru că sunt pricepuți la un anumit domeniu, simt că se pricep la toate și acoperă expertiza cu părerea. Acel moment când ei cred s-ar putea să îngroape câteva ore, zile sau săptămâni de documentare. Aceștia sunt oamenii care fac din expresia "eu cred" una dintre cele mai periculoase.

Am văzut ce înseamnă "eu cred" și în pandemie. Lipsa de încredere la adresa experților. Oameni care au păreri pe Facebook.

Am văzut ce înseamnă "eu cred" și odată cu moartea Majestății Sale, Regina Elisabeta a II-a. Mulți oameni credeau lucruri pe Facebook. Să nu mai vorbim și de războiul din Ucraina.

Așadar, mesajul meu este să luați orice "eu cred" personal și al altora și să-l treceți printr-un filtru dur. Pentru că părerea este senzațională și poate naște lucruri extraordinare, dar ea trebuie să vină argumentată. Sau în cel mai rău caz - să fie asumată. Urmată până-n pânzele albe. Iar când "eu cred" nu duce la rezultatele corecte, acea persoană sau chiar voi să fiți capabili să spuneți - eu cred că am greșit.

În următoarele zile veți auzi la How to Web mulți experți care vor vorbi despre puterea datelor. Despre testare. Despre a nu avea încredere niciodată doar în ipoteza inițială. Ascultați-i.



Citeste si