- 8 Septembrie 2025
De la un gram de făină la un produs finit | Cum folosește Fornetti un ERP pentru monitorizarea în timp real a producției
Dacă vei cumpăra astăzi un produs de la Fornetti, dintr-una dintre locațiile companiei, ai putea ști exact din ce făină a fost făcut, cine a fost angajatul de pe linia de producție și toate datele despre fiecare ingredient. Acest lucru se poate face cu ajutorul sistemelor digitale de tip ERP, despre care am discutat cu Gyongyike Sinescu în cadrul podcastului ERP Secrets. Discuția s-a concentrat în jurul modului în care o fabrică din România se transformă cu ajutorul tehnologiei.
În prezent, Fornetti România are 1,2 milioane de clienți lunar. Producția a început în 2002 lângă Timișoara, iar ulterior s-a dezvoltat sistemul de franciză. După o creștere accelerată până-n 2008, anul 2011 a însemnat reorganizarea după insolvență, perioadă ce a durat până-n 2015. Dar procesul s-a încheiat în 2015 când au fost achiziționat de grupul internațional Aryzta AG, cea mai mare companie de profil la acea vreme.
Momentul acela a venit cu schimbări operaționale, integrarea într-o corporație, cu avantajele și regulile necesare. Astăzi, Fornetti a terminat în 2023 cu o cifră de afaceri de 52 de milioane de euro, iar în 2024 47,8 milioane de euro. Compania are 824 de puncte de vânzare, din care peste 600 în sistem de franciză, la care se adaugă și punctele de desfacere din retail, Fornetti fiind furnizor de produse pentru diferite hipermarketuri din România. În cadrul companiei lucrează peste 350 de angajați, au o fabrică lângă Timișoara și două depozite, unul lângă București, iar celălalt în județul Harghita.
Cum funcționează un ERP în zona de producțieFornetti a început să lucreze cu Wizrom Software în 2006, iar odată cu achiziția din 2015, Fornetti a început procesul de digitalizare complet. „Aplicarea unui ERP în cadrul companiei presupune analizarea proceselor și transpunerea lor într-un asemenea sistem. A trebuit să ne asigurăm de exactitatea datelor, de la raportarea online a producției, într-un Manufacturing Execution System, un sistem de warehouse management pentru zona de stocuri, două instrumente utile în companie”, menționează Gyongyike.
Practic, un asemenea sistem permite monitorizarea producției, a stocurilor, a întregului flux. Gyongyike Sinescu a explicat pe pași modul în care a fost implementat sistemul.
„Am început cu gestionarea bazei de date, adică furnizori, clienți, articole, aprobări pentru gestiune, un control mai mare a ieșirilor. Pentru industria alimentară acest lucru e important, iar prin Manufacturing Execution System am reușit acest lucru”, spune reprezentanta Fornetti.
Pe lângă coordonarea activității, în industria alimentară un sistem ERP folosește în trasabilitate. Ceea ce ziceam la început. Adică urmărirea online a comenzilor de producție, flexibilitate în cazul în care planul se schimbă și reducerea procentajului de rebut, ceea ce duce prin digitalizare la o reducere a costurilor. În cazul unui audit în depozit, dacă auditorul se duce la un palet, el trebuie să aibă toate informațiile de origine completă ale produselor. E o piramidă. De la materie primă la produsul finit. Iar această piramidă e urmărită cu ajutorul unui ERP.
„Pe partea de analiză e important de menționat și zona de postcalcul, comenzi de producție, profitabilitate individuală a produselor sau chiar a anumitor piețe”, spune Sinescu. În traducere liberă, un sistem ERP poate ajuta o companie să înțeleagă ce profitabilitate îi aduce un anumit produs, dacă trebuie să crească fluxul, dacă îl va scoate din producție. De asemenea, analizează care piețe sunt cele mai bune, pentru a optimiza diferitele orașe, locații aproape în timpă real.
Sisteme digitale la -25 de gradeCând vine vorba de sisteme digitale de ERP, o parte componentă este warehouse management system, adică sistemul de gestiune integrat. Fornetti lucrează în depozite la -25 de grade Celsius, așadar un sistem digital trebuie să se adapteze la aceste condiții.
„Un exemplu din procesul tehnologic e că muncitorul vede rețeta pe ecran, cum să prepare, toate ingredientele. El scanează ingredientele înainte ca acestea să intre în cuva de frământare, iar sistemul verifică automat dacă ceea ce pui tu este ok din punctul de vedere al datei de expirare, daca există conținut conform rețetei”, spune Gyongyike Sinescu. Toate aceste lucruri sunt verificate de sistem pentru a elimina riscurile alimentare, dar și pentru a avea o rețetă unică pentru fiecare produs consumat.
În plus, e o modalitate digitală de a reduce costuri neprevăzute. „Dacă s-ar pune o rețetă greșită, o cuvă are 250 de kilograme. Toată acea materie ar trebui aruncată”, spune reprezentanta Fornetti.
Pe lângă aceste aspecte, ERP-ul din cadrul Fornetti România urmărește investițiile, centre de profit, modulul de buget, pentru că la nivel de grup raportările trebuie făcute și închise în 3 zile, un deadline scurt care nu ar putea fi respectat fără un sistem ce poate automatiza informațiile.
Provocările implementăriiDin punctul de vedere al lui Gyongyike Sinescu, provocarea principală pentru implementarea unui ERP este ieșirea din zona de confort, atunci când oamenii resping noutățile. Cu toate acestea, testarea e importantă pentru a reduce emoțiile din momentul „go live”, când sistemul devine funcțional.
„E foarte important să explici scopul proceselor. Și să asculți opiniile și ideile angajaților”, spune Gyongyike. De altfel, mai ales pentru sistemele care funcționează în fabrică, feedback-ul angajaților a fost extrem de important. Pentru că doar angajații știu cu adevărat ritmul, cum aratăp mediul de lucru, așa că un sistem ERP pentru o fabrică nu poate fi implementat doar dintr-un birou.
După implementarea oricărui sistem ERP într-o fabrică urmează partea de analiză. E important controlul datelor, reducerea riscurilor de eroare, optimizarea timpului de lucru, eficientizarea costurilor și urmărirea acestora în timp real.
„Sunt sute de mii de mijloace fixe pe care le urmărești într-un sistem ERP, știi unde sunt, cum sunt și cine sunt. De asemenea, un sistem ERP ajută la automatizarea tuturor sistemelor de conectare cu statul, raportarea online a producției și controlul partenerilor. Verificăm în timp real datoriile restante, termenele de plată depășite sau nu, iar operatorii au mai mult control cu ajutorul acestor informații”, explică directorul economic al Fornetti România.