- 3 Iunie 2024
De la vânzări pe bicicletă la 1,5 mil. de euro: drumul bijuteriilor Minionette și a afacerii de accesorii pentru bijutieri Carrus Expert
Interviul cu Cristian Țîrcă este publicat în secțiunea “Antreprenori” de pe start-up.ro, susținută de către ING Bank, partener de creștere pentru afacerile din România.
Învățam împreună din poveștile antreprenorilor români care au clădit afaceri care ne inspiră. ING este alături de ei în fiecare etapă de creștere, cu expertiză, consultanță, produse digitale și soluții de banking și mai și. Într-un context dinamic și încă incert, ING oferă predictibilitate si sprijină dezvoltarea lor sustenabilă, pentru a-și duce afacerea la nivelul următor.
Carrus Expert este o afacere care este specializată în echipamente dedicate ceasurilor și ceasornicarilor, dar și bijuterierilor. În 2024, Carrus Expert se uită la o cifră de afaceri de 1,5 milioane de euro, în creștere față de 2023.
"Suntem 18 oameni în firmă. Avem o echipă de vânzare și distribuție pentru scule pentru bijutieri și ceasornicari, consumabile și utilaje. A doua entitate e dedicată brandului propriu, Minionette, bijuterii imprimate 3D, din aur, minimaliste, care se adresează unui segment tânăr, de maximă calitate", explică antreprenorul care a crescut cele două entități, Cristian Țîrcă.
Dar cum începi o afacere în domeniul accesoriilor și pieselor pentru bijutieri și ceasornicari? Cât de pasionat era de domeniu Cristian? Ei bine, spune că a văzut o oportunitate, de fapt.
"Aveam 12-13 ani de experiență în multinaționale, în FMCG și am vrut să caut ceva la polul opus, să mă liniștesc. Mi-a surâs o afacere de familie, cu marfă puțină, mică, fără multe sisteme logistice", explică antreprenorul.
A renunțat atunci la corporație, s-a angajat la un magazin cunoscut din zona bijuteriilor de marcă. "Mi-am dat seama că am găsit ceea ce-mi doresc", spune el astăzi.
A cumpărat o firmă existentă și prima dată a adus în țară baterii de ceas, bateriile Renata din Elveția. Chiar dacă erau mai scumpe, a observat că acelea erau folosite la marile branduri de ceasuri.
"Mi-am luat bicicleta și primul lot care încăpea într-o borsetă și am început să contactez clienți. Ei erau șocați de prețurile mari, învățați cu bateriile din China, dar calitatea și-a spus cuvântul. Am contactat treptat și alți furnizori de curele și alte accesorii", spune Cristian.
A ajuns în Germania unde a vorbit cu un furnizor mare de scule și mici utilaje, iar acel furnizor i-a dat ideea de a se duce și spre zona de bijuterii, pentru că ar avea o piață mai mare.
Așa a deschis primul showroom de consumabile și unelte pentru bijuterii în 2005. Treptat a crescut, deși a fost oprit și de criza din 2008-2009.
A început cu un singur concurentPiața pe care a pornit atunci avea un singur concurent. S-au extins rapid, cu echipe de vânzări în mai multe orașe. Criza l-a dat în spate, apoi au venit magazinele online, dar s-au adaptat. Cristian a înțeles nevoia de a investi în online, dar și în propriul showroom din zona Cotroceni din București.
Mergând la un târg în străinătate a descoperit lumea imprimantelor 3D și așa i-a venit ideea unui brand de bijuterii printate 3D, cu pietre prețioase minimaliste. Iar Minionette s-a născut acum 7 ani.
"Cea mai bună investiție pe care am făcut-o a fost în magazinele online. Dar și un showroom. Clienții au nevoie să vadă, să pipăie, să aleagă cea mai bună opțiune. Avem două magazine online, două showroom-uri și totul își are originile în brandul Minionette care a schimbat și drumul Carrus Expert. De asemenea, am investit mult în formarea profesională a colegilor potriviți", explică Țîrcă.
"Presiunea naște diamante"Gândindu-se la ce întrebare și-ar pune astăzi, dacă și-ar luat chiar el un interviu, Cristian se gândește la evoluția din fața lui. "Importurile accelerate, lanțurile mari de magazine specializate în bijuterii, marii importatori, toate acestea pun o presiune pe piața locală, pe producția de bijuterii. Am asistat la foarte multe ieșiri din piață pentru că antreprenorii români nu au mai putut face față concurenței din Asia, China, nu mai spun din Turcia. Cum aș putea să dezvolt în continuare firma în aceste condiții?", spune antreprenorul.
Afacerea din România pe care o respectă Cristian ȚîrcăLa final, am vrut să aflăm de la Cristian care este o altă afacere din România pe care o respectă și o recomandă. A ales un nume mare, dar apropiat de originile sale.
"Sunt băcăuan, iar de acolo a pornit Dedeman. I-am putut urmări încă din anii ‘90 pe frații Pavăl cu micul lor magazin. Îi apreciez pentru că au început afacerea în spirală în Bacău, apoi au deschis magazinul de bricolaj tot acolo și au început o dezvoltare silențioasă și inteligentă, cu epicentrul în Bacău. Au legat parteneriate pentru suport logistic, iar până s-a prins competiția, erau deja departe", spune Cristian Țîrcă.
Nevoia unui antreprenor de la o bancă"Am apreciat că dacă ești ascultat, cu răbdare și cu o aplecare spre înțelegerea nevoilor reușești. Dacă primești câteva răspunsuri simple și sincere, poți înțelege și în cazul în care ești refuzat în cererea ta. Și înțelegi ce mai ai de corectat până să te aliniezi la nevoile băncii. Fiecare trebuie să-și facă partea lui. Nu putem doar solicita și cere. Dacă primești explicații, se poate naște un parteneriat frumos cu o bancă", spune antreprenorul.