Deloitte: liderii globali se așteaptă ca Gen AI să le transforme business-urile

Așteptările cu privire la inteligența artificială generativă (Gen AI) rămân ridicate în rândul liderilor la nivel global, opt din zece respondenți (79%) la studiul Deloitte „The State of Generative AI in the Enterprise: Now decides next” fiind de părere că tehnologia le va transforma organizația în următorii trei ani.

Mai mult de jumătate dintre respondenți susțin că se vor concentra în special pe beneficiile tactice oferite de tehnologie, cum ar fi îmbunătățirea eficienței și a productivității (56%) și reducerea costurilor (35%). Pe de altă parte, zonele considerate strategice, printre care încurajarea inovației (29%) și descoperirea de noi idei și informații (19%), nu sunt tratate ca priorități.

În ceea ce privește provocările, respondenții menționează lipsa angajaților cu abilități de natură tehnică drept cea mai mare barieră în procesul de adoptare a Gen AI. Doar 22% dintre lideri consideră că organizațiile sunt bine sau foarte bine pregătite pentru a rezolva aspectele problematice legate de capitalul uman pe care le generează adoptarea Gen AI.

În plus, puțini respondenți se concentrează pe educare și recalificare, 47% dintre organizații susținând că își învață suficient angajații cu privire la funcțiile, beneficiile și valoarea generate de Gen AI. Cu toate acestea, este de așteptat ca prima generație de experți în Gen AI să se concentreze pe educarea și recalificarea angajaților și pe atragerea de capital uman cu abilități tehnice pentru gestionarea inițiativelor legate de Gen AI.

De exemplu, 74% dintre respondenții care au expertiză vastă în Gen AI menționează că își instruiesc angajații, față de 27% dintre respondenții care dețin „o oarecare” expertiză.

„Dezvoltarea abilităților necesare va deveni o prioritate pentru organizațiile care doresc să înceapă transformarea cu ajutorul soluțiilor AI și, după cum subliniază raportul, este important ca liderii să aibă atitudinea unui începător în acest domeniu. Cu alte cuvinte, să creeze o cultură a învățării constante, dat fiind că noi modele, funcții și moduri de utilizare a tehnologiei apar într-un ritm alert, să își propună să crească gradul de cunoaștere a Gen AI în întreaga organizație și să abordeze de o manieră interdisciplinară implementarea proiectelor Gen AI”, a declarat Andrei Ionescu, Consulting Market Leader, Deloitte România.

Guvernanța și managementul riscului sunt, de asemenea, bariere în procesul de adoptare a Gen AI, arată studiul, doar un sfert dintre participanți (25%) considerând că organizațiile sunt bine sau foarte bine pregătite să abordeze aceste provocări.

Cele mai mari preocupări ale respondenților legate de guvernanță sunt lipsa încrederii în rezultate (36%), riscurile privind proprietatea intelectuală (35%), utilizarea necorespunzătoare a datelor clienților sau consumatorilor (34%), capacitatea de a respecta reglementările (33%) și lipsa transparenței (31%).

În ceea ce privește cele mai frecvente riscuri, organizațiile citează rezultatele și informațiile eronate („hallucinations”), aspectele juridice precum plagiatul, încălcarea drepturilor de autor și răspunderea pentru erori, confidențialitatea și proprietatea asupra datelor.

Cu toate acestea, organizațiile fac progrese în managementul riscurilor legate de Gen AI, subliniază studiul, chiar dacă ponderea acestora este mică. Unele dintre organizațiile participante la studiu gestionează deja în mod activ riscurile rezultate în urma implementării Gen AI prin acțiuni precum monitorizarea cerințelor de reglementare și asigurarea conformității (47%), stabilirea unui cadru de guvernanță pentru Gen AI (46%) și efectuarea de audituri interne și teste asupra instrumentelor și aplicațiilor Gen AI (42%).

Riscurile asociate cu Gen AI îi determină pe mulți lideri să solicite crearea unui cadru solid de reglementare și cooperarea la nivel global. Opt din zece lideri care au participat la studiu (78%) au declarat că este nevoie de mai multe reglementări guvernamentale legate de AI, în timp ce șapte din zece (72%) au menționat că în prezent nu există suficientă colaborare la nivel global pentru a asigura o dezvoltare responsabilă a sistemelor bazate pe AI.

În linie cu accentul pus pe beneficiile tactice oferite de Gen AI, majoritatea organizațiilor se bazează în continuare pe soluții standard, cum ar fi aplicații ce integrează Gen AI menite să sporească productivitatea (71%), aplicații standard (68%), platforme de tip enterprise (61%) și tehnologii bazate pe modele lingvistice mari disponibile public (large language models - LLM) (56%).

Relativ puține organizații utilizează soluții specifice bazate pe Gen AI, cum ar fi aplicații software dedicate unei industrii (23%), LLM-uri private (32%) și/sau LLM-uri de tip open-source personalizate pentru ele (25%).

Andrei Paraschiv, Director Consultanță, Deloitte România, declară că „în această fază incipientă a procesului de adoptare a Gen AI, organizațiile se bazează în mare parte pe soluții standard, subliniază studiul, o direcție care este explicată de zonele de interes pe care liderii le au în vedere atunci când adoptă această tehnologie – eficiență, productivitate și reducerea costurilor.”

„Cu toate acestea, alegerea între utilizarea instrumentelor Gen AI standard și a celor personalizate nu este ușoară, este o decizie ce poate fi luată după o analiză detaliată a aspectelor cheie care pot afecta întreaga organizație, cum ar fi strategia de business, nivelul investiției într-o astfel de tehnologie și chiar apetitul la risc al companiei”, adaugă acesta.



Citeste si