Din Craiova în toată lumea: espressoarele românești cuceresc Asia

Un mic producător de cafea din Craiova se luptă cu giganții mondiali pentru distribuția și producerea de espressoare și râșnițe profesionale de cafea. Am vorbit într-un interviu video cu fondatorul și managerul Hedone Cafe, Dan Barbu.

Dan Barbu a pornit Hedone Cafe în 2012, fără să aibă la început multe informații despre lumea cafelei. A dezvoltat un proiect pilot și a mixat cafele pentru a ajunge la rezultatul potrivit. A deschis o fabrică la Craiova, a angajat oameni cu experiență, formați în fabricile vechi din zonă, iar astăzi distribuie espressoare profesionale în Coreea de Sud și ținește toată Asia.

E un antreprenor cu vechime, a trecut prin multe domenii și nu e obișnuit cu camerele. De obicei își suflecă mânecile și ținește noi piețe pentru produsele sale. L-am pus într-o postură inedită în fața camerei, dar s-a relaxat când a început să intre în profunzimile business-ului.

"Investiția inițială din primii doi ani a fost de 600.000 de euro. Nu m-am gândit niciodată că voi investi atât de mulți bani. Piața din România are niște cutume. Toată lumea oferă în comodat aceste espressoare profesionale și râșnițe, ele nu se vând către partenerii tăi. Ele ajută să prepare cafeaua și să o vândă, deci investiția crește în sensul acesta.", povestește Dan Barbu.

De curând s-au extins și în Asia, printr-un distribuitor exclusiv acolo. "Am decis să mergem datorită know how-ului în ultimii 4-5 ani, ne-am dat seama că suntem buni în ceea ce facem. Inițial am fost la târguri de specialitate, am participat și la HOST Milano, unul dintre cele mai importante târguri de profil, iar acolo am încheiat primul parteneriat pe piața asiatică, în Coreea de Sud, cu un distribuitor de espressoare, cafea și râșnițe pentru peste 4.000 de cafenele."

Poți vedea interviul integral în video-ul de mai sus (sau de mai jos) sau poți citi transcriptul integral al interviului mai jos.

Cum a început povestea Hedone Cafe?

Hedone Cafe s-a născut în anul 2012 din dorința de a oferi consumatorului final o cafea de calitate. Anul 2013 a fost un an de research and development. Am dezvoltat un proiect pilot pentru a produce nouă espressoare de cafea, am încercat să găsim cea mai bună sursă de cafea verde, am mixat foarte multe origini, ne-am făcut blendurile proprii.

Inițial am prăjit puțin mai light, piața românească nu era în momentul acela deschisă la astfel de gusturi. După aceea ne-am adaptat pieței și am început să creștem organic, după care a trebuit să ne facem o linie de producție a espressoarelor și râșnițelor. Asta s-a întâmplat din dorința de a oferi partenerilor noștri B2B un concept integrat astfel încât cafeaua prăjijtă de noi, împreună cu produsele noastre, să ducă la o cafea extrasă optim. Toate aceste elemente duc la extracția unei cafele perfecte.

De ce tocmai cafea? Înainte ați cochetat cu alte business-uri.

În momentul acela soția mea avea o cafenea și nu aveam foarte multe informații față de ceea ce înseamnă o cafea de calitate. Am descoperit treptat că, de fapt, cafeaua e un fruct, am descoperit ce înseamnă o cafea, nu numai un produs, ci o experiență. Am fost atras tocmai datorită acestui lucru, pentru a încerca să oferim partenerilor noștri un produs de calitate și un avantaj pe segmentul horeca.

Cum arată piața din România la nivel de concurență?

Avem foarte mare concurență, dar asta ne poate face și mai creativi. Până la urmă nici în Italia nu există vreun arbore de cafea și ei au inventat espresso. Cu atenție la detalii și pasiune se poate produce orice în România.

Cât a fost investiția inițială pentru a deschide linia de producție și cercetarea?

Investiția inițială din primii doi ani a fost de 600.000 de euro. Nu m-am gândit niciodată că voi investi atât de mulți bani. Piața din România are niște cutume. Toată lumea oferă în comodat aceste espressoare profesionale și râșnițe, ele nu se vând către partenerii tăi. Ele ajută să prepare cafeaua și să o vândă, deci investiția crește în sensul acesta.

Câți parteneri aveți în România acum?

Avem peste 700 de parteneri, dar sunt mai multe segmente: horeca, home office, home.

Cum funcționează în zona de home, unde e un utilizator casnic obișnuit? Vindeți cafeaua și în retail?

Zona aceasta funcționează doar datorită comunităților de pasionați. Nici nu vă vine să credeți cât pot investi în echipamente profesionale de cafea. Avem un feedback bun din partea lor. O componentă de business e și zona de pasionați.

Ați menționat de 700 de parteneri - cumpără cafeaua, cumpără și espressoare sau râșnițe?

Ideea centrală și esența pornirii business-ului a fost să avem un concept integrat de la A la Z, o soluție în care partenerii noștri să aibă absolut totul. Nu facem doar producție de cafea, ci espressoare, râșnițe, dar și ambalare de produse adiacente, precum ceai și zahăr. Am vândut și în România puține espressoare din cauza costurilor și pieței.

Toate aceste locații partenere primesc o soluție completă de la A la Z.

Cum funcționează business-ul în străinătate și cum ați decis să vă duceți spre export?

Am decis să mergem datorită know how-ului în ultimii 4-5 ani, ne-am dat seama că suntem buni în ceea ce facem. Inițial am fost la târguri de specialitate, am participat și la HOST Milano, unul dintre cele mai importante târguri de profil, iar acolo am încheiat primul parteneriat pe piața asiatică, în Coreea de Sud, cu un distribuitor de espressoare, cafea și râșnițe pentru peste 4.000 de cafenele.

Ne-au preferat pentru că suntem la început și putem comunica mai bine decât ar putea comunica cu o parte din bradurile de top, le-a plăcut designul nostru, fiabilitatea produsului. Pentru viitor targetul nostru e să consolidăm acest parteneriat.

Cum funcționează la nivel tehnic realizarea espressoarelor și râșnițelor? Realizați intern designul și producția?

Primele echipamente le-am realizat și la nivel tehnic și ca design in house. După aceea ne-am dat seama că avem nevoie de parteneri, adică o casă de design de obiect. Am dezvoltat încă două game pe care vrem să le lansăm în viitor.

Transferul în producție a designului e opera noastră. Producția se realizează numai în România. Noi beneficiem încă de membrii echipei noastre pe partea de producție care sunt niște oameni în vârstă care au trecut prin fabricile din trecut și care sunt meseriași. Cât om mai beneficia de ei, la noi la Craiova.

Aveți dificultăți în a găsi oameni să lucreze?

Este vorba de oameni care se aduc unii pe alții. Sunt oameni care nu sunt nici măcar din Craiova, ci sunt din Balș. Nu am avut probleme momentan pentru că suntem o echipă mică, de 10-11 membri în producție. Tot ce realizăm ca espressoare profesionale sunt făcute manual și asamblate manual, datorită cerințelor și exigențelor piețelor externe.

Câte espressoare plănuiți să vindeți anul acesta?

Avem semnat un agreement cu partenerul nostru de exclusivitate pe Coreea de Sud pentru minimum de 100 de espressoare și râșnițe, intenția fiind ca după un an de zile să primească exclusivitate pe toată Asia.

Care este nivelul cifrei de afaceri pentru 2018?

Am realizat targetul cifrei de afaceri, a fost un an bun, am depășit cu puțin un milion de euro. La nivelul profitului am avut un an bun. Ne-am dezvoltat organic, timp de șase ani, cu 20% anual. Anul acesta în primele 3 luni avem confirmarea că suntem pe același trend.

Compania Hedone e împărțită pe două segmente de business: producția, ambalarea și distribuția de cafea, dar și producția de echipamente. Mai mult echipamentele susțin producția de cafea. Una fără alta nu ar funcționa.

Care sunt obiectivele pentru 2019?

Obiectivele noastre de anul acesta sunt concentrate pe research and development, pe consolidarea parteneriatelor deja existente.

Deocamdată suntem prezenți în Europa de Vest, dar doar prin comunitățile de pasionați pentru segmentul home. Odată cu participarea anul acesta la târguri vom căuta parteneri în Europa de Vest.

Chiar dacă suntem un producător mic, din România, de la Craiova, produsele noastre sunt în linie cu cele internaționale, la nivel de fiabilitate, design și preț. Prețurile noastre sunt în zona de preț a celorlalți.

Cum s-a schimbat piața din România în ultimii ani?

La nivelul anului 2012 când am început noi, în România nu existau mai mult de 10 prăjitorii. Am vrut să transferăm un concept artizanal în comercial. Toată lumea e preocupată de ceea ce pun în ceașcă. Odată cu noile generații care sunt mult mai existenți și mai pretențioși și producătorii își dau toată silința să fie acolo.



Citeste si