Din culisele celei mai mari companii de click-bait din lume

Ran Gishri este vicepreședinte responsabil de marketing la Taboola, cel mai mare motor de descoperire din lume. Ce face Taboola? Livrează conținut sponsorizat în zona inferioară a articolelor online. Traficul obținut prin acestea crește de la o zi la alta, iar firma din Israel se luptă cu Facebook și Google.

Taboola nu e tocmai cea mai simpatizată companie. O urăști, deși probabil nu știai că ai folosit vreodată servicii de la ea. Taboola e o platformă de content discovery, care practic recomandă articole de pe internet în funcție de mai mulți algoritmi care ne studiază obiceiurile pe internet. Fac asta bine, dar în detrimentul nervilor internauților.

Taboola a fost fondată în 2007 de Adam Singolda și a reușit să ridice prima rundă de investiții după un an, 1,5 milioane de dolari, iar abia în 2013 a început să facă ceea ce a dus-o în poziția de astăzi - Sponsored Content. Practic, Taboola recomandă articole de pe internet pe o multitudine de site-uri, în funcție de preferințele noastre, extrase din istoricul browserului. E un unicorn. Și sunt campionii click-bait-ului, tehnica prin care atragi cititorii cu titluri bombastice. Dacă există un Vezi aici global, Taboola e lider.

Sute de milioane de oameni dau click pe link-urile Taboola. Le găsești pe site-uri mari, pe tabloide sau la bloguri. Dacă vrei să-ți promovezi un articol, plătești către Taboola, iar algoritmii acestora împrăștie textul spre toate site-urile. Acesta e plasat în așa fel încât să-l poți confunda ușor cu restul conținutului din site. Native advertising adică.

Adam Singolda, fondatorul Taboola

Povestea companiei începe în armata Israelului, ca toate cele despre care am aflat zilele acestea. Adam Singolda a fost șeful unei unități care cripta telefoane. A învățat în trei ani cum să conducă o echipă, iar după armată a decis să-și înființeze propriul startup. Am vorbit cu Ran Gishri despre cât de greu e să angajezi în Israel și despre ce vor publisherii de la Taboola.

Cum angajezi când ești o firmă mare

Taboola are o mare problemă. Îți va suna foarte familiar, pentru că există și în România. Compania poate să crească destul de lent pentru că nu găsește oameni talentați pe care să-i angajeze. Sunt mai multe motive pentru acest lucru.

Taboola e considerată o firmă mare în Israel. Se luptă în angajări cu Google și Facebook, iar ingineri liberi nu prea mai sunt în Israel.

„Trebuie să luăm pe cineva de la un job deja existent și să le dăm toate beneficiile de la companiile mari. Taboola e o companie mare, deși lucrăm ca un startup, cu multe sedii și hub-uri. Dar e un conflict. Multă lume aici în Israel știe de Taboola. Acest lucru e împotriva noastră, pentru că mulți ingineri vor să se ducă la o firmă care urmează să facă ceva, nu la una care e reușit. Ei cred că nu vor mai inova de acum încolo. Dar trebuie să-i convingem că pot fi independenți și inovatori“, a spus Ran la întâlnirea organizată de Deutsche Telekom la Tel Aviv.

De multe ori când angajezi în industria asta simți că ți se ia un interviu, nu că iei un interviu

Pentru a ajunge la câțiva developeri, de exemplu, Taboola a trebuit să se folosească de platforma proprie pentru a livra o campanie intrigantă. Au pus într-un articol obișnuit câteva linii de cod, practic o ghicitoare scrisă în Java. Campania a fost replicată și pentru un alt client al lor, agenția israeliană de spionaj Mossad, care a făcut o ghicitoare online pe care a livrat-o pe numeroase site-uri. Cine o vedea, putea să dea click și era preluat pe un site de recrutare.

„De multe ori când angajezi în industria asta simți că ți se ia un interviu, nu că iei un interviu“, a spus Ran.

Cu toate acestea, Taboola rămâne un exemplu de micromanagement interesant. CEO-ul companiei a intervievat toți angajații firmei. Aceștia au avut măcar 10 minute la dispoziția cu șeful cel mare. Iar Taboola are astăzi 500 de angajați.

În dialog cu publisherii

Taboola s-a extins și dincolo de oferirea de conținut sponsorizat și de descoperire. Oferă publisherilor diferite unelte, care ajung până la software de management în cadrul redacției. Pe lângă lupta cu Facebook sau Google, care iau din bugetele de advertising ale companiilor, principalul concurent al Taboola, OutBrain, e fondat tot de un israelian.

„Mergem după aceleași bugete ca și Facebook. Pentru publisheri e interesant. Ei lucrează cu Facebook pentru că publicul este acolo, dar sunt amenințați de Facebook pentru că ei au multă putere și control. Publisherii sunt îngrijorați de controlul pe care-l capătă Facebook asupra conținutului“



Citeste si