Din sufragerie, la exit spre americani: drumul românilor de la Froala

Ultimul exit al unui startup românesc s-a întâmplat acum două săptămâni, când Froala a fost vândut către Idera. Dacă nu ați auzit de Froala, e poate normal, e un produs popular pentru programatori. Nu au investit mult în marketing și la momentul vânzării erau angajați doar cei doi cofondatori.

Froala creează software de editare pentru programatori pe care îl licențiază. Clienții folosesc software-ul Froala în aplicațiile web și mobile pe care ei le dezvoltă.

Am vorbit cu Ștefan Neculai, cofondator al Froala, despre evoluția startup-ului, una care pare surprinzătoare, pentru că a avut creștere mare fără să aibă nevoie de investiție. Froala a fost cofondat de Ștefan, alături de soția sa, Diana, iar la momentului exitului erau doar ei în companie. Dovadă că dacă se aliniază astrele și faci un produs de nișă foarte bun nu trebuie să ai o echipă uriașă.

"Am început Froala la sfârșitul lui 2013 și făceam freelancing în același timp. Am pornit de la ideea de a construi un website builder în care am avut nevoie de un editor web. Produsele de pe piață nu se potriveau în aplicațiile moderne, așa că am început să dezvoltăm propriul editor. Ulterior, ne-a venit ideea să-l licențiem ca software și astfel a devenit produsul principal al Froala, pivotând ideea de la care pornisem inițial.", își amintește Ștefan.

Cei doi au absolut Facultatea de Automatică și Calculatoare de la Politehnica București în 2013, iar primul contact cu lumea antreprenorială l-au avut în 2010, la un Startup Weekend.

Începuturile Froala

Au pornit de la a dezvolta un produs pentru sine, dar l-au făcut unul comercial. Numele a venit din dorința lor de a găsi ceva foarte scurt, din maximum 8 caractere, care să nu fie comun, astfel încât să se lupte cu alții pe Google.

Au apelat la Google Translate pentru a ajunge la diverse variante. Au început cu expresia "For everyone", ideea de bază a produsului și au ajuns la expresia "For alle" din daneză. S-au jucat puțin cu ea și au ajuns la Froala.

Munca la produs le-a redus din freelancing și primele venituri au venit la sfârșitul lui februarie 2014, la o lună după ce au lansat Froala. Atunci a fost și primul client din Statele Unite.

Dar acea perioadă nu a fost simplă, pentru că în viața unui startup ceasul care bate până când ai primul client e dureros. "Primeam mult feedback, pozitiv și negativ, dar nu aveam niciun client", spune Ștefan.

O evoluție care i-a adus în atenția altor companii

În momentul de față, Froala are 6.500 de clienți din 116 țări. Pe lângă editorul folosit de programatori pentru a scrie cod în aplicațiile lor, Froala a mai adăugat și alte caracteristici. "Am mai lansat un produs ce constă în blocuri de design pe care developerii le pot îmbina pentru a face un design foarte ușor. A fost cel mai votat produs pe Product Hunt în momentul în care a fost postat și, ulterior, a fost inclus și apreciat de toate publicațiile importante de design", spune Ștefan Neculai. Produsul e gratuit, dar a fost o unealtă foarte bună de marketing.

Și deși în portofoliul Froala sunt mai multe produse, Froala Editor este cel mai important și e unul dintre cele mai bune produse de acest tip la nivel global în toate review-urile făcute de utilizatori. "Am observat chiar o tendință de migrare a clienților de la competitori către noi. De la un an la altul ne-am dublat cifra de afaceri. Piața de Javascript este și ea în continuă creștere în acest moment", explică Ștefan.

Ștefan consideră că un avantaj al startup-ului lor a fost faptul că ei erau și clienții produselor create. "Am reușit să înțelegem foarte bine nevoie de pe piață și modul în care să ne adresăm pentru a ajunge la clienți. Ne-am adresat unei piețe globale de programatori și am pus accentul pe SEO, reușind astfel să ajungem pe locul 1 pe Google pentru căutări după cuvinte cheie, în ciuda faptului că avem competitori care sunt pe piață de mai bine de 10 ani", spune Ștefan.

Au ajuns în punctul în care 60% din clienții lor ajung la ei organic. Din acest motiv nu au avut nevoie de investiții vreodată și compania a fost mereu foarte profitabilă. "Am avut o marjă de profit undeva în jur de 90%", spune Neculai.

Froala, o companie Idera

Froala nu a căutat activ să facă un exit, ci s-a întâmplat să fie abordați de către cumpărători la momentul potrivit. "Idera ne-a contactat după o perioadă în care business-ul a crescut foarte mult și ne era destul de greu în două persoane să creștem compania mai departe", explică Neculai.

Întregul proces de la primul contact până la semnarea contractului de vânzare și achiziție a durat aproximativ două luni și jumătate.

"Modul în care vede Idera Froala evoluând pe mai departe se aliniază cu viziunea noastră și putem să dezvoltăm business-ul mai repede și mai bine", spune cofondatorul Froala.

Idera mai are și alte companii care adresează piața de developer tools și Froala complementează suita de produse pe care ei o oferă și poate evolua mai departe, atât ca produs independent, cât și ca parte a unor pachete pe care Idera le dezvoltă.

Un business românesc și de familie

De multe ori nu asociem startup-urile tech de ideea de business de familie, dar iată că Froala e un exemplu. De asemenea, nu au fost nevoiți să înregistreze firma în străinătate ca să se descurce. Froala a reușit să facă exit cu o firmă înregistrată la București.

Iar legat de creșterea unui startup în familie, Ștefan își aduce aminte că "Până în 2016 am lucrat din sufrageria apartamentului în care locuiam. E destul de greu să-ți limitezi timpul pe care îl aloci zilnic dacă-ți place produsul la care lucrezi. De multe ori ne opream din lucru efecctiv, însă vorbeam de strategii de creștere și alte probleme pe care le aveam în momentele respective".

Ulterior s-au mutat la TechHub. Faptul că cei doi se cunosc foarte bine a fost un lucru bun, pentru că au reușit să ajungă mereu la un consens în zona de business. "Pentru noi a funcționat, dar am auzit cazuri în care nu a fost cea mai bună tactică", încheie Ștefan.

 



Citeste si