- 20 Octombrie 2016
Drumul greu de la servicii la startup - Thinkout, produsul care te ajută să nu ajungi în faliment
Cristi Bârlădeanu a fondat ThinkNON la Iași în 2011. A lucrat pentru alții, sperând că într-o zi va apuca să strângă capital cât să lucreze la proiecte proprii. A tot amânat până anul acesta, când a renunțat să mai facă servicii și a lansat, împreună cu echipa sa de șase oameni, ThinkOut - un serviciu de organizare a cheltuielilor și veniturilor, ca să știi când firma ta e în groapă și când va ieși.
Povestea lui Cristi Bârlădeanu și ThinkNON e una foarte cunoscută în România. A început prin a face ce credea că știe. Spune că NON era un butic de produse digitale pe care le construia pentru alte companii. Spera ca într-o zi să aibă capital să facă un produs propriu, dar nu a apucat până în 2016. Proiectele tot veneau, timpul era limitat, așa că nu s-a putut. Și s-ar fi putut afunda în acest lucru și să uite de creații proprii. Cu toate acestea, a luat-o pe drumul dificil al unui startup.
Planificarea de cash flow necesită atenție și e utilă dacă o faci bine și dacă investești suficient timp ca să iasă ceva bun din asta. Nu poți să-ți dai seama în două ore, ci abia după două luni. Trebuie să responsabilizăm utilizatorii
"E foarte dificil să faci servicii și să ai un startup în același timp. E o gândire diferită, altă structură a echipei. Și, întotdeauna munca pentru client e prioritară", explică Bârlădeanu. Iașiul e unul dintre acele orașe unde dezvoltarea startup-urilor e dificilă. Oamenii buni sunt angajați la corporații, viața e ieftină, așa că pentru mulți se instalează lejeritatea. De ce ai risca, atunci când poți avea o viață fericită și de succes? În plus, posibilitățile pentru startup-uri într-un oraș izolat de provincie, fie că vrem să-i zicem așa sau nu, sunt mici.
Mai jos ai un video care-ți explică ce e cash flow-ul.
Echipa lui Bârlădeanu a pus pe hârtie patru idei. S-au hotărât asupra uneia singure și în ianuarie s-au apucat de treabă. Din martie lucrează full time pe un singur produs. ThinkOut e un manager de cash flow, pentru managerii care vor să vadă cum vor fluctua veniturile în următoarea perioadă și ce investiții pot face. E o aplicație potrivită pentru cei care au business-uri mici, cu venituri fluctuante. Partea dificilă a fost să înceapă cu toată echipa. E greu să pornești și să susții un startup în șapte oameni.
ThinkOut e pe piață de la finalul lui august, fiind o aplicație plătită. Au evitat modelul freemium pentru că ar fi fost greu să ajungă la cifrele financiare dorite. Astfel, ThinkOut costă 50 de euro pe lună, 250 de euro pentru o subscripție pe șase luni și 500 de euro pe an.
"Planificarea de cash flow necesită atenție și e utilă dacă o faci bine și dacă investești suficient timp ca să iasă ceva bun din asta. Nu poți să-ți dai seama în două ore, ci abia după două luni. Trebuie să responsabilizăm utilizatorii. Intenționat nu e un abonament ieftin", a explicat Cristi Bârlădeanu.
Clientul lor e mic spre mediu, între 3 și 30 de angajați. "Vrem să concentrăm produsul spre industrii creative, acolo unde e problemă mare pentru că se lucrează pe bază de proiect. E greu să ții costurile sub control, nu știi predictibilitatea veniturilor tale și trebuie să fii atent la ce te arunci", spune Bârlădeanu.
Contabilitatea e știința care mereu se uită în urmă. Noi vrem să ne uităm înainte
ThinkOut nu e neapărat o aplicația de contabilitate, ci mai mult o unealtă de vizualizare și înțelegere. De altfel, nu e făcută pentru contabili, ci pentru cei care nu au experiență financiară, dar sunt în poziții de conducere și vor să înțeleagă ce impact vor avea deciziile lor asupra business-ului pe termen mediu și lung. "Contabilitatea e știința care mereu se uită în urmă. Noi vrem să ne uităm înainte", spune fondatorul ThinkOut. Astfel, aplicația poate fi bună în momente când prinzi un contract de 100.000 de euro, dar banii îi primești abia peste șase luni. Știi ce impact va avea asupra business-ului acest lucru? Dacă rămâi fără bani la jumătatea drumului. Nu e o situație rară pentru startup-uri, care primesc investiții, în cazul cel mai bun, dar trebuie să și le proiecteze pe viitor.
Primii cliențiThinkOut a început cu șapte clienți locali, dar vor să se extindă pe piața națională, dar urmăresc și Cracovia (Polonia) și Brno (Cehia), orașe care sunt asemănătoare, spun ei, cu Iașiul.
Acum contactează firme din Cluj, Timișoara sau Brașov și caută mult feedback. "Primul lucru pe care l-am făcut a fost să facem interviuri cu potențiali clienți. Competitorul nostru numărul 1, surprinzător, este tot Excelul. 10% din manageri și-au dezvoltat unelte proprii, scripturi în Excel cu care realizează grafice. Restul au un tabel minimal, fie nu au nimic", spune Bârlădeanu. De altfel, cel mai complicat și important e să explice beneficiile produsului. În viitor, cei de la ThinkOut vor să se integreze cu servicii contabile.
Produsul va ajunge la maturitate în 12 - 18 luni
Investiția în produs a fost de aproximativ 100.000 de euro, iar Cristi speră să ajungă pe break even în jumătate de an. Pentru a ajunge pe cash flow pozitiv, au nevoie de 100-120 de clienți, iar pentru un break even trebuie să ajungă la 300 de clienți constanți. "Produsul va ajunge la maturitate în 12 - 18 luni".
"Următorul pas dezirabil ar fi o rundă de investiții care să ne permită să facem marketing corespunzător în piețele pe care le targetăm", spune Bârlădeanu.
ThinkOut e o unealtă colaborativă, astfel managerii pot lucra împreună cu cei care se ocupă de cheltuieli curente. "Poți da acces anumitor părți la doar unele persoane. Dacă nu îl vei ține updatat, e inutil", explică Bârlădeanu.