Electrică sau autonomă? Eu zic că proprietatea asupra mașinii a murit

Astăzi aș vrea să discut despre viitor. De curând am publicat pe Facebook un anunț în care anunțam că-mi vând mașina. Care e o mașină diesel. Dincolo de comentariile obișnuite, am întâlnit câteva comentarii care vorbeau despre posibilitatea unei mașini electrice și despre faptul că mașinile diesel oricum vor fi interzise și nu vor mai avea valoare în viitor.

Acest articol a apărut inițial ca Nota Redacției în newsletter-ul start-up.ro din data de 7 iulie. Abonează-te și tu pentru a primi zilnic cele mai noi știri, cele mai bune sfaturi!


Opinie cu care sunt de acord dacă vorbim de 2030, să zicem. Chiar dacă momentan nu sunt un fan al mașinilor electrice, îmi dau seama că pe viitor aceasta e direcția și la un moment dat voi trece și eu la acestea. Însă acum aș vrea să discut despre motivul pentru care cred că viitorul nu aparține neapărat mașinilor electrice așa cum le vedem astăzi, ci mașinilor autonome.

Opinia mea nepopulară de astăzi e că oamenii vor realiza că cercul se închide și nu suntem făcuți să conducem mașini. Accidentele se întâmplă din cauza infrastructurii proaste, dar și a faptului că viteza noastră de reacție, combinată cu impulsurile noastre animalice, nu ne permit să răspundem la fel de rapid ca o mașină.

Conduc de ceva ani prin România și prin străinătate și am realizat că unele lucruri se vor schimba la noi doar cu implementarea unor măsuri punitive dure sau cu implementarea mașinilor autonome mai curând decât sperăm. De ce?

  • Zi de zi vedem oameni prea nervoși la volan care acționează fără să se gândească.
  • Zi de zi oamenii preferă să depășească o singură mașină deși aglomerația le arată că nu au nicio șansă să ajungă mai rapid la destinație. O fac doar pentru orgoliu, doar pentru a ști că sunt în fața cuiva.
  • Șoferii, din România mai ales, nu lasă distanță față de mașinile din față și preferă să stea la un metru în spate doar pentru că pot.
  • Preferăm să nu aplicăm o regulă nescrisă ce mie mi-a schimbat stilul de condus pentru totdeauna. Adică să urmărești luminile de frânare a mașinii din fața mașinii în spatele căreia te afli.
  • Nu știm să conducem defensiv, să analizăm traficul în timp real, să ne dăm seama care e ritmul actual al circulației, dacă are rost să ne încadrăm într-o manevră sau dacă mai bine stăm în spate. Preferăm să mergem cu viteză între două semafoare și să frânăm acolo brusc.
  • Acestea sunt doar câteva dintre lucrurile observate de mine, doar câteva. Pe mine mă fascinează să înțeleg ritmul traficului, să fiu atent. Mă mândresc că nu am dat flash-uri niciodată, chiar dacă poate pe banda mea erau mașini mai lente care nu aveau ce căuta acolo.

    Așadar, dincolo de infrastructura din România care ne provoacă uneori la accidente, cred că viitorul ne va aduce în fața unei noi provocări. Cea în care vom conviețui o perioadă cu mașinile autonome.

    Până în 2030 anticipez că mașinile autonome vor avea 5% din piața globală de autoturisme. Ele vor fi mai dezvoltate în țările cu infrastructură bună, din acest motiv nu vor evolua la autonomie totală, ci la autonomie asistată de prezența oamenilor.

    Dar în acest context, vom conduce alături de mașini care se conduc singure și va trebui să ne recanalizăm nervii către altceva. Apoi ni se va interzice să conducem anumite tipuri de mașini, cum ar fi cele pe benzină sau diesel. Ulterior ni se va interzice să conducem mai mult decât trebuie, pentru ca viitorul final să fie al mașinilor autonome.

    Acel viitor îl aștept. Fie că vorbim de mașini electrice, cu hidrogen sau orice alt combustibil. Pentru că atunci ne vom da seama că viața e mai bună. Știi cum e să stai într-o mașină care te duce la destinație fără să faci nimic? Și e bine? Adică taxi sau Uber. Sau un tren de calitate. Așa va fi și cu mașina personală. Ne vom da seama că mașinile care comunică între ele prin inteligență artificială sunt mai bune decât am fost noi vreodată . Că mașina e sincronizată cu semafoarele și cu intersecțiile. Iar asta va face costul de folosire al unei mașini mult mai mic, uzura va fi minoră și mai important, vei putea face bani.

    Fie că ești persoană fizică sau business, mașina pe care o folosești pentru transport, va putea să producă bani în restul timpului. Vei putea trimite mașina autonomă să facă un fel de taximetrie și să preia alte persoane dintr-o aplicație. Iar apoi să vină să te ia de la serviciu sau de unde ești atunci când ai nevoie. La fel și pentru companii va fi util, pentru că multe mașini stau o bună perioadă de timp. Când nu sunt folosite, vor putea fi închiriate digital.

    Proprietatea asupra mașinii se va disipa. Poate vom cumpăra o mașină sau poate fi un model de abonament, în funcție de ce vom avea nevoie. Decât să dăm 20.000 de euro pe o mașină vom plăti o rată de 200-300 de euro pe lună în funcție de nevoile noastre sau de folosire.

    Așadar, pregătiți-vă. Viitorul nu e al mașinilor electrice, ci al mașinilor autonome care vor deveni servicii.



    Citeste si