Epopeea Taxi vs Uber vs Clever Taxi

Zilele acestea au marcat restartarea discuției despre legalitatea serviciilor Uber. Pe lângă acest lucru, reprezentanții taximetriștilor au dat în judecată inclusiv Clever Taxi și Star Taxi.

Taximetriștii, susținuți de COTAR, organizația care-i reprezintă, au protestat pentru câteva ore săptămâna aceasta în fața Palatului Victoria. Au primit de la Guvern o foaie prin care le era promisă o reglementare a serviciilor Uber. Între timp, reprezentanții companiei americane s-au întâlnit cu cei din Guvern și spun, de asemenea, că au obținut asigurări că Uber nu va fi interzis, ci doar reglementat. De altfel, aceasta e și poziția Comisiei Europene.

Mai surprinzător decât problemele cu Uber, a fost faptul că reprezentanții mașinilor galbene au dat în judecată Clever Taxi, care e o aplicație mobilă prin care oricine poate comanda taxiuri autorizate. Aparent, problema COTAR, expusă și în această discuție cu wall-street.ro și start-up.ro, e că aplicațiile acestea oferă un serviciu de dispecerat online, care intră în concurență cu dispeceratele deținute de patronii firmelor de taxi sau de către fiecare firmă în parte.

Am pus mai jos toate opiniile privind situația taximetriei în România și București.

Poziția Clever Taxi

Șoferii de taxi au adoptat aplicația Clever Taxi pentru că le ușurează munca: pot lua legătura cu utilizatorii și le pot oferi opțiunea de plată a cursei direct din aplicație, au siguranță sporită prin faptul că toate cursele sunt înregistrate și utilizatorii sunt validați. Toți șoferii ce sunt în sistemul Clever Taxi au toate actele la zi. Sunt verificați temeinic și nu le este permis accesul în sistem fără aceste acte.

În acest context, toate acțiunile COTAR arată frică de avans tehnologic și de adoptare a lui. Este normal că un utilizator să aibă instalată o singură aplicație pentru a chema cea mai apropiată mașină și nu să-și instaleze 10 aplicații pe care să le folosească simulatan. Această frică vine din faptul că produsul lor (companiile de taxi/dispeceratul) nu este suficient de bun pentru cerientele actuale ale pieței.

Aplicația Clever Taxi este un serviciu complementar la care șoferii aderă din proprie inițiativă și îl folosesc pentru că le aduce valoare adăugată și îi ajută. Spre deosebire de dispecerate, care au un avantaj dat de lege (existența și arondarea la un dispecerat este obligatorie), noi ne diferențiem prin servicii de calitate și concurăm pe o piață liberă

„Aplicația Clever Taxi este un serviciu complementar la care șoferii aderă din proprie inițiativă și îl folosesc pentru că le aduce valoare adăugată și îi ajută. Spre deosebire de dispecerate, care au un avantaj dat de lege (existența și arondarea la un disecerat este obligatorie), noi ne diferențiem prin servicii de calitate și concurăm pe o piață liberă. Succesul nostru este dat de calitatea serviciilor și utilitatea lor, iar aplicații precum a noastră au schimbat în bine imaginea taximetriei, lucru recunoscut de clienți și șoferi deopotrivă.

Calitatea serviciului nostru vine tocmai din gradul de siguranță a curselor efectuate prin aplicație. 100% din aceste curse sunt monitorizate și clienții oferă feedback după fiecare cursă. Aceste lucruri nu se întâmplă când sunăm după un taxi la un dispecerat sau când îl luăm din stradă, de aici diferența.

Trebuie să cerem părerea oamenilor care utilizează această aplicație, fie că sunt șoferi de taxi, fie că sunt pasageri. COTAR nu poate urmări doar interesul patronilor de firme de taxi.”, a spus Mihai Rotaru, fondator și CEO al Clever Taxi.

Poziția vicepreședintelui Comisiei Europene

Andrus Ansip, vicepreședinte al Comisiei Europene, a declarat la conferința Eurosfat 2017 că "UE nu vrea să ucidă inovaţia sau platformele inovative. Nu poţi interzice un serviciu, ci trebuie găsite metode de impozitare. De fapt, cred că aici este problema. Trebuie găsite metode ca impozitele respective să fie plătite uşor, online. Vorbim despre o provocare, despre cum pot fi colectate taxele şi impozitele pentru servicii de tip Uber. Cred că se pot găsi soluţii. Încă o dată spun că e important ca taxele să poată fi plătite uşor. Repet, în opinia mea nu este o soluţie să interzici un serviciu, ci mai degrabă să găseşti metode pentru a colecta impozitele din acea activitate."

Poziția Uber

"În toată această dezbatere, lipsește actorul cel mai important - consumatorul. În România, peste 250.000 de oameni din București, Brașov, Cluj-Napoca și Timișoara folosesc și recomandă aplicația UBER pentru că oferă un serviciu de calitate, fiscalizat și civilizat. În doar doi ani, România a ajuns a cincea țară pentru UBER din Uniunea Europeană, după Anglia, Franţa, Portugalia şi Polonia. Asta arată deschiderea românilor pentru servicii digitale și nevoia pentru mai multe opțiuni de mobilitate urbană - argumente foarte puternice atât pentru autorități, cât și pentru companiile din industrie de a încuraja inovația digitală. Prin adoptarea și încurajarea serviciilor inovatoare, România poate deveni un model în regiune și se poate alătura celorlalte state din Uniunea Europeană care aleg să valorifice economia digitală în beneficiul oamenilor și nu să o limiteze. Suntem pro-reglementare - ne dorim să funcționăm într-un cadru care definește serviciile noi precum UBER și subliniem încă o dată dorința de a colabora cu autoritățile din România pentru a găsi o soluție de reglementare în linie cu recomandările Comisiei Europene.", au spus reprezentanții Uber România.

Nu poţi interzice un serviciu, ci trebuie găsite metode de impozitare. De fapt, cred că aici este problema. Trebuie găsite metode ca impozitele respective să fie plătite uşor, online

Poziția COTAR

"Pirateria în transportul de persoane a devenit o activitate tolerată și nesancționată de autoritățile române. Lipsă de implicare a autorităților române a permis, în decursul ultimilor ani, dezvoltarea unui fenomen al transportului regulat de persoane fără licență, în mod ilegal, dar nesancționat, cu orare afișate și stații de preluare a clienților, în mod clar stabilite. Astfel de firme care desfășoară activități ilegale au ajuns să-și promoveze serviciile și prin reclame și spoturi publicitare", potrivit COTAR.

În opinia transportatorilor autorizați, "Legea taximetriei conține în mod deliberat formulări evazive și incomplete, pentru a permite grupurilor de interese apropiate unor oameni politici să profite de o legislație lacunară și făcută cu dedicație. Această lege a fost modificată în anii precedenți, astfel încât să le permită unor clienți politici să desfășoare activități de taxi în alte localități, în afară zonei în care taximetriștii au licență de funcționare", au mai spus reprezentanții COTAR.

Poziția Uber după întâlnirea cu reprezentanții Guvernului

"În cursul zilei de astăzi, 27 aprilie 2017, ne-am întâlnit cu Ministrul Transporturilor, Răzvan Cuc, Ministrul Consultării Publice și Dialogului Social, Gabriel Petrea, Ministrul Comunicațiilor și Societății Informaționale, Augustin Jianu și reprezentanți din cadrul Ministerului Afacerilor Interne (MAI) și Ministerul Dezvoltării Regionale, Administrației Publice și Fondurilor Europene (MDRAPFE). În cadrul discuției referitoare la evenimentele din ultimele zile, am primit asigurări că modificările aduse legii taximetriei nu vor afecta în nicio măsură serviciul UBER și nici șoferii parteneri. UBER nu este un serviciu de taxi, lucru agreat inclusiv de către reprezentanții Guvernului. Salutăm deschiderea Guvernului României, care și-a exprimat intenția de a defini și reglementa serviciile de ridesharing în linie cu recomandările Comisiei Europene și suntem încrezători că vor urma pași concreți în perioada imediat următoare.", au spus reprezentanții Uber.

Foto - Flickr/J Stimp



Citeste si