- 4 Iulie 2025
Eugen Sfirlos, AMC Studio: „Jocurile de succes sunt făcute de un director ușor dictatorial”
AMC Studio a fost fondat în 1996 în București și a contribuit prin servicii de artă 3D la titluri video AAA precum seria Mafia, The Witcher 3: Wild Hunt, World of Tanks, Call of Duty și Dead Space, printre altele.
Despre avantajele competitive ale studioului, cum ar fi poziționarea geografică favorabilă și raportul calitate-preț, dar și provocările actuale ale industriei, în special în contextul unei piețe volatile, ne-a povestit exclusiv Eugen Sfirlos, Head of Production CoDev la AMC Studio, în cadrul conferinței DevPlay 2025.
De la artă 3D la dezvoltare completă: provocările studioului AMCÎntrebat despre principalele provocări pe care le-a întâmpinat în extinderea serviciilor AMC Studio de la artă 3D la o dezvoltare completă, Eugen ne menționează două provocări semnificative.
Prima provocare este starea dificilă a industriei, unde foarte multe companii renunță la proiecte și la renunță la oameni.
A doua provocare este specifică studioului, iar Eugen crede că, din moment ce AMC este un studio pe piața din România care a făcut artă în general, multă lume nu știe multe despre ei și portofoliul pe care îl oferă.
„Pe partea de recrutare, întrebarea pe care o primesc adesea este: voi nu faceți doar artă? Adică ce să fac eu la voi în afară de artă? Cred că putem face un efort mai bun la marketing-ul de proiecte la care lucrăm. Pentru că perspectiva mea este că, în afară de Ubisoft România, AMC este singurul studio care lucrează pe triple A-uri și experiența de care pot să aibă parte oamenii în AMC este diferită datorită lucrului ăsta.”
O altă provocare, care nu este legată de extinderea serviciilor de la AMC, este felul în care studioul menține un echilibru între proiectele Triple A și cele indie, având în vedere diferențele de buget.
„Business developerul nostru a venit cu o idee, imediat ce am ajuns și eu la AMC, despre cum putem să interacționăm cu indie-ul. Noi ne dorim foarte mult să lucrăm și cu piața indie, dar problema de care ne lovim foarte des sunt bugetele. Noi suntem o firmă bazată aproape 100% pe clienții cu care reușim să negociem și să stabilim contracte și tarifele noastre sunt destul de premium în acest moment.”
Cu toate acestea, se caută o soluție și, după spusele lui Eugen, există un deal structurat pentru colaborarea cu zona de indie, iar studioul speră la primul proiect care să fie pe zona de co-development, ci nu pe artă, în decursul acestui an.
Cum păstrezi standarde de calitate pentru jocuri de succesCa să păstrezi standardele de calitate ale unui studio, munca de echipă și leadership-ul primează, ne spune Eugen. El ne spune că, în clipa în care ai ajuns într-un rol de leadership în gaming, tu nu mai poți să vorbești cu echipa de toate lucrurile negative care se întâmplă pe proiect. Rolul tău este să-i scoți pe ei din mindsetul ăla și să îi duci pe calea de „Ok, și cum putem rezolva? Hai să facem să fie bine. Hai să le propunem noi să facă ei mai bine.”
Cât despre evoluția cererii pentru servicii de co-development în industria de gaming, acesta ne spune că ne aflăm într-o zonă de maturitate a pieței, unde sunt mulți oameni care oferă aceste servicii, dar în care România are multe de oferit.
„România e poziționată excelent din punct de vedere al time zone-ului și al raportului calitate preț. Deci, cred că avantajul nostru competitiv este fix asta. Putem să ne adaptăm foarte ușor, să lucrăm cu companii de oriunde din Europa, Asia și Statele Unite, pentru că ne permite time zone-ul acest lux. Iar la nivel de preț suntem probabil la 50-60% din prețul unui unei firme de co-development din Statele Unite.”
Eugen ne mai povestește și despre discuția sa cu Philip Martin de la Hazelight (cu care am vorbit și noi exclusiv, aici) despre cum jocurile cele mai de succes sunt adesea făcute de niște companii care au în spate un game director sau un game designer care este ușor dictatorial.
„Nu le place să facă game design cu un comitet. Le place să vină cu Asta e ideea. Astea sunt do and don'ts. Adică asta ai voie să faci, asta n-ai voie să faci. Trebuie să-ți zică asta nu e bine, o vreau să fie așa. Dacă zice doar că ceva nu merge, nu este suficient - este foarte important să se aleagă omul care o să conducă viziunea artistică, mai mult decât omul care o să conducă departamentul de tech.”
Aptitudinile necesare pentru a lucra în industrieDacă ești interesat de o meserie în domeniu, Eugen ne spune că procesul de integrare al noilor colegi are procesele standard ale unei corporații (adică se intră, se creează conturile, se face onboarding-ul, training-urile de securitate, ce ai voie și ce n-ai voie să spui), dar ne mărturisește că echipa funcționează foarte mult ca un startup, adică oamenii vin și li se spune: „Trebuie să încerci să te descurci cât de mult poți și dacă nu te descurci, vino la mine și te ajut cât de repede pot.”
Cât despre ce meserii caută generațiile tinere, Eugen a observat că cei mai mulți oameni își doresc să fie game designer și artiști 3D sau 2D.
„N-am avut multe conversații cu studenți, de exemplu, pe programare sau VFX (visual effects). Uite, de exemplu, VFX e o zonă unde mi aș fi dorit să văd mai mulți tineri atrași.”
Indiferent de ce domeniu te interesează, adaptabilitatea este cea mai importantă aptitudine de care trebuie să dai dovadă pentru a reuși în industrie, deoarece proiectele vin și pleacă, motiv pentru care este important să nu te lași ușor doborât de aspectele negative ale industriei.
„Pe lângă adaptibilitate mai e o chestie pe care îmi place să o spun tuturor când vin în firmă: vreau să iei o atitudine de get things done. Adică aș vrea ca atunci când apare o problemă, să faci tot ce-ți stă în putere să o rezolvi. Să vorbești cu absolut oricine îți vine în cale și dacă nu o poți rezolva, îmi spui și o rezolvăm împreună.”
Secțiunea „Antreprenori” de pe start-up.ro este susținută de ING Bank, partener de dezvoltare pentru afacerile din România.
Într-un context dinamic și încă incert, ING sprijină business-urile locale prin banking online și simplu. Banca le oferă antreprenorilor curajoși soluții de finanțare personalizate pentru a-și transforma viziunea în realitate.