Femeia care ne învață că sustenabilitatea e la îndemâna oricui

Roxana Puriș cosea rochițe pentru păpuși când era mică, la 12 ani își făcea singură haine iar pasiunea pentru fashion a dus-o pe drumul antreprenoriatului. Astfel a creat brandul ”pur.”, o linie de haine realizate sustenabil. Mai mult, stilul autentic sub care și-a creat atelierul a atras atenția și la nivel personal, iar Roxana a ajuns să fie o ambasadoare online. Vă invităm s-o cunoașteți pe ”Femeia care te învață că sustenabilitatea e la îndemâna oricui”.

Roxana când era mică abia aștepta să vină timpul liber în care să creeze și să confecționeze ce îi trecea prin minte. Atracția către designul vestimentar a fost parte din sufletul și istoricul antreprenoarei, interes pe care i l-a trezit chiar mama ei, de când transforma cea mai banală haină într-una sofisticată sau unicată. 

Cu gândul la o carieră în fashion sau design interior, Roxana a ales calea cea grea, adică a unei facultăți de arhitectură, care i-ar fi deschis apoi uși către ce domeniu și-ar fi ales. 

Firea ei curioasă, dorința de a explora și de a se inspira din călătorii și culturi, dar și felul ei autentic de a-și prezenta business-ul, viața și viziunea, i-au adus Roxanei o bază de urmăritori, astfel că antreprenoarea intră și la categoria creator de conținut online. Acum, aproximativ 65.000 de persoane urmăresc stilul de viață sustenabil al Roxanei, de la călătorii cu rulota până la felul în care creează obiecte fashion. 

Recent a fost antreprenoarea pe care ING Bank România a ales-o pentru o colaborare aniversară, și anume lansarea unei colecții capsulă din mesh-uri publicitare pe care compania le-a folosit de-a lungul a celor 30 de ani de activitate. 

Despre ce vei citi. 

  • O activitate din copilărie devenită obiect al brand-ului pe care antreprenoarea l-a construit în Timișoara 
  • Cât de greu e să construiești o afacere de fashion sustenabil în România, cum se simte când închizi un atelier de croitorie și cum pivotezi la o altă idee de business
  • Care sunt acțiunile care fac din pur. un brand sustenabil

Roxana Puriș face parte din proiectul "Femeile deschid România", o inițiativă lansată de start-up.ro alături de ING Bank România, prin care provocăm cititorii să descopere poveștile femeilor care schimbă România zi de zi, prin acte de curaj sau de normalitate. Proiectul, construit sub forma unui spațiu interactiv, vă provoacă să nu rămâneți doar la 24 de exemple date de către noi, ci de a le extinde zi de zi, prin sugestiile voastre.

1. Nume și funcție actuală

Roxana Puriș-Topciov; content creator, antreprenor.

2. Bio copilărie: 

M-am născut și am crescut în Timișoara, dar am mai locuit în decursul timpului și în Budapesta, Amsterdam și Palermo – experiențe care m-au făcut mai responsabilă, mai curajoasă, m-au învățat tot felul de skill-uri și limbi străine și mi-au arătat că “the sky is the limit”. Când eram mică, țin minte că abia așteptam să îmi termin temele sau să vină weekend-ul, ca să am timp să creez, să pictez, să confecționez tot felul de lucruri și să cos. Prima meserie pe care mi-am “ales-o” a fost aceea de bucătar. Iar prin clasa a cincea am decis că vreau să dau la arhitectură.

3. Bio educație: 

Am absolvit Facultatea de arhitectură, dar încă de la început am știut că e posibil să nu urmez această carieră. Îmi plăceau atât moda, cât și design-ul interior și arhitectura, și decizia a fost simplă: am ales facultatea cea mai grea și lungă, pentru că eram sigură că îmi va oferi cele mai multe informații și în cadrul ei voi dobândi cele mai multe cunoștințe utile în orice domeniu voi fi ales să activez ulterior.

4. Ce-ți place să faci când nu muncești?

De obicei fac mai multe lucruri deodată. Am observat că, dacă mă focusez pe un singur lucru, mă blochez; nu mai am imaginație, îmi pierd concentrarea și nu reușesc să îl termin la timp. Astfel că prefer să încep 2-3 lucruri deodată, iar când ajung într-un impas cu unul dintre ele, îmi odihnesc mintea gândindu-mă la celălalt, iar apoi revin la ce făceam inițial și privesc totul din altă perspectivă. Așa funcționez eu și îmi place. Mă ajută să fiu eficientă și eu adooor să fiu eficientă! Și nu ascult muzică atunci când lucrez. Iubesc muzica, precum orice altă formă de artă, o iubesc și o trăiesc, la propriu, dar atunci când trebuie să mă concentrez, mă agită foarte tare.

5. Când ai știut că vrei să te dedici domeniului în care activezi, ce te-a atras către acesta și ce ai simțit nevoia să schimbi la industria în care activezi?

Dintotdeauna mi-am dorit să fac asta, m-am văzut mereu având un atelier, un brand, o casă de modă. La 5 ani coseam hăinuțe pentru păpuși, la 12 ani îmi coseam singură hainele, la banchetul din clasa a 12-a am purtat o rochie făcută de mine, cu ajutorul mamei mele, iar în facultate am început să fac haine și pentru prietenele mele. Și tot prin facultate am luat prima oară contact cu ce înseamnă sustenabilitatea, am început să înțeleg concepte precum circularitatea și poluarea și am realizat că îmi doresc să fac ceva cu un impact cât mai mic asupra mediului.

6. Ai vreun model feminin din familie/ din apropiați care ți-a deschis prima dată orizonturile către zona aceasta?

Mama. Ea a fost mereu alături de mine și orice mi-am dorit, ea a crezut mereu că pot realiza. Niciodată nu mi-a dat exemple din viața ei, dar mereu m-a făcut să cred că pot ajunge acolo unde îmi doresc.

7. Îți amintești de vreun role model feminin de-a lungul vieții tale care să fi avut vreo contribuție la traseul tău profesional?

Profesoara de muzică din școala generală – o femeie mereu elegantă, mereu aranjată, exuberantă și care deborda încredere în sine. Și profesoara de tehnologie, tot din școala generală – ea a crezut în mine, mi-a văzut potențialul, m-a apreciat și m-a ghidat. Dar și profesoara de filosofie din liceu, care din păcate nu mai e printre noi și care, chiar dacă preda o materie pe care majoritatea o consideră inutilă, m-a inspirat în foarte multe feluri. Toate modelele feminine au fost profesoare, observ și eu acum, hehe.

8. O realizare de care ești tare mândră și ce impact crezi că a avut aceasta în domeniul în care activezi.

Participarea la conferința despre deșeuri în domeniul textil de la Comisia Europeană de la Bruxelles, din 2023. Am fost singurul designer din România invitat și nu numai că a însemnat, pentru mine, recunoaștere și validare, dar a însemnat și poziționarea pur. pe o hartă a sustenabilității și a modelelor de business europene, pe care mă bucur enorm că are ocazia să fie.

9. Un impas din traseul tău profesional: cum ai trecut peste acesta și cu ce lecții ai rămas.

Închiderea atelierului de producție și decizia de a externaliza producția a fost, cu siguranță, cea mai grea și solicitantă decizie pe care am luat-o în cadrul pur. Dar ca traseu profesional, într-un adevărat impas m-am simțit când, încă studentă, am decis că nu vreau să urmez o carieră în arhitectură. Părea o decizie pripită, dar s-a dovedit a fi una extrem de asumată. Au urmat cei mai frumoși 2 ani, în care am asimilat o cantitate uluitoare de cunoștințe, lipsită de stresul că “trebuie”. A fost una dintre primele situații în care după o perioadă grea și apăsătoare, am avut puterea să iau decizia care mi-a schimbat viața.

10. Dacă s-ar face o carte de istorie a femeilor care au adus schimbare în România, ce ți-ar plăcea să scrie la descrierea ta.

A știut mereu ce vrea și, pentru ea, nimic nu era imposibil. Credea că poate muta munții și chiar a reușit.


Povestea pur. numără aproape 6 ani pe piața românească. Atelierul de haine realizate sustenabil a pornit din dorința roxanei de a crea obiecte vestimentare comode și cu mesaje puternice, o formă de a-și exprima creativitatea prin materiale de calitate și broderii sau imprimeuri care să dea acea notă specială colecțiilor. În 2023 însă, antreprenoarea anunță închiderea atelierului, ceea ce nu înseamnă totuși că se va termina cu totul povestea brand-ului. Roxana ne lămurește pe subiect: 

”pur. a trecut prin multe schimbări în ultima vreme, dar tot “răul” e spre bine, cred eu. Am închis atelierul de producție pentru că, pentru nișa noastră de creație, costurile aferente producției în România sunt nejustificat de ridicate. Cred că fiecare business își are calculele și strategiile lui, dar eu am realizat că pentru pur., producția internă nu mai are sens. Momentan suntem în discuții cu câteva ateliere, tot din țară, unde vom produce, tot în mod sustenabil și cu aceeași calitate cu care clienții sunt obișnuiți, câteva dintre piesele statement pur., care vor fi curând disponibile pe site. Pregătim și o relansare și, bineînțeles, câteva produse noi. În ceea ce privește spațiul de prezentare, suntem în căutarea unui loc în care să ne relocăm, pentru că ne dorim ca produsele noastre să fie cât mai aproape de oameni și ușor accesibile.”

Tot parte din povestea pur. care se rescrie este și adăugarea direcției de educare și a unor ateliere creative, astfel că brand-ul va încorpora nu doar realizarea unor obiecte vestimentare, dar și învățarea acestui meșteșug în rândul celor care doresc să învețe să coasă sau să brodeze. Brandul creat de Roxana devine așa un concept multicultural și interdisciplinar. 

Mai mult, ca o declinare a brand-ului, antreprenoarea a înființat și Asociația PUR (Asociația pentru Principii de Utilizare Responsabilă), un loc unde vrea să adune experți și pasionați de domeniul sustenabilității, dar să atragă și persoane care sunt la începutul călătoriei spre un stil de viață sustenabil, pe care să le ghideze. 

Sustenabilitatea este parte din ADN-ul brand-ului, iar în misiunea de slow fashion, antreprenoarea a avut câteva direcții prin care să contribuie la închegarea unei comunități cu principii solide în care impactul asupra planetei să fie cât mai mic.

Astfel de măsuri folosite la pur.: 
  • țesături din fibre naturale produse local realizate în mod etic
  • proiecte de conștientizarea cu privire la importanța reducerii deșeurilor, cum ar fi atelierele și kit-urile de creație pentru copii pur.kids, prin care aceștia învață să își confecționeze singuri obiecte textile, din resturi rezultate în urma croiului din atelierul nostru;
  • tricoul sustenabil - o piesă statement, realizată din bucăți rectangulare de tricot
  • donarea bucăților din bumbac 100% către ielesânziene, un ONG care are ca scop educarea fetelor din medii defavorizate cu privire la menstruație și producerea absorbantelor refolosibile pe care le oferă gratuit acestora;
  • donarea resturilor foarte mici de materiale sălilor de sport, pentru umplerea sacilor de box, sau producătorilor de beanbag-uri;
  • Integrare aunor resturi foarte mici de bumbac 100% într-un sol fertil conceput de Grădinescu Timișoara pentru un proiect urbanistic numit "Gădini Urbane".

Misiunea brand-ului este de #0waste, de aceea la livrări folosesc cutii de carton reciclabil, lipite cu benzi adezive din hârtie, cu adeziv pe bază de amidon din cartofi. În prezent lucrează la câteva noi practici sustenabile, cum ar fi livrarea prin curier pe bicicletă în perimetrul Timișoarei sau implementarea reparațiilor gratuite pentru produsele pur.

Recircularitatea e parte din moștenirea culturală a Roxanei, ea purtând haine de la mama ei, dar îmbrăcând-o uneori și pe fetița ei cu haine pe care le purta când era mică. 

”Pe vremea mamei mele, resursele erau limitate, dar ea a fost mereu o persoană creativă și specială, și aparițiile ei erau întotdeauna inedite, pentru că îi plăcea să transforme obiectele banale, care se găseau de cumpărat, în piese unice. Lucrul acesta mi l-a transmis și mie, și încă de mică mă simțeam ca o zână în hainele pe care mi le cosea sau modifica, astfel că niciodată nu purtam ceva banal sau convențional. Mi-a plăcut mult asta și îmi place în continuare. Aproape niciodată nu m-am luat după tendințe în modă, ci după ceea ce mă inspiră în acel moment. Dar uite, niciodată până acum, când mi-ai pus tu întrebarea asta, nu am făcut această legătură între obiceiurile din familia mea și felul în care gândesc eu acum, din punctul de vedere al sustenabilității.”

Tot parte din recircularitate este și colaborarea Roxanei cu ING Bank România în realizarea unei colecții aniversare speciale, despre care puteți citi mai multe aici. 

”Colecția capsulă creată la propunerea ING a fost unul dintre cele mai frumoase proiecte în care m-am implicat vreodată, pentru că a fost exact întruchiparea a ceea ce îmi doresc eu să fac la pur. Mi-am dorit, pentru această colecție, să demonstrez că poți fi chic și poți purta obiecte unice și chiar elegante, dar toate astea, cu un minim impact asupra mediului. Colecția capsulă creată împreună cu ING și remesh este realizată din foste mesh-uri publicitare și obiectele rezultate (borseta, husa de telefon, portofelul și broșa) sunt obiecte utile în viața de zi cu zi și versatile, astfel că oamenii care intră în posesia lor le vor folosi cu siguranță.”

Deși viziunea și principiile de brand sună foarte bine pe hârtie, antreprenoarea se luptă cu fast fashion, ea folosind arma slow fashion-ului. Iar asta vine și cu niște provocări clare: 

”Principalul obstacol pentru care românii nu aleg fashion sustenabil cred că este comoditatea. Să cumperi sustenabil, în orice domeniul, hrană, modă, construcții, implică un efort mai mare. E nevoie să te documentezi, să faci cumpărături din locuri mai puțin convenționale, să te organizezi din timp. Iar oamenii nu sunt obișnuiți să facă asta. Chiar și mie, atunci când mă grăbesc, mi-e mult mai la îndemână să cumpăr ceva rapid din supermarket, decât să susțin un mic producător local de mere din piață, spre exemplu. E nevoie de voință și de organizare. Dar și de mai puțină stigmă și presiune.

Antreprenoarea adaugă:

”Oamenii nu vor începe să facă schimbări dacă se simt presați și judecați. Nimeni nu e perfect și nimeni nu va putea trăi un stil de viață 100% sustenabil, din toate punctele de vedere. E importantă informația, educarea, astfel ca oamenii să poată înțelege impactul acțiunilor lor asupra mediului și să poată face alegeri mai sustenabile, atunci când e posibil.”



Citeste si