- 2 Aprilie 2024
Filgud: cum crești o afacere cu produse vegane - lactate și brânzeturi plant-based
Dacă ești la început de drum, ai o afacere mică și vrei să ajungi ca Filgud, adică în creștere și cu finanțare, te poți înscrie oricând la Factory Bootcamp, evenimentul unde antrenăm antreprenorii pentru finanțare.
Filgud este afacerea născută și crescută în București care oferă românilor alternative vegetale la produse precum lactate și brânzeturi, dar și alte produse precum tartinabile, icre și ”salată boeuf” vegane.
În septembrie 2022, când am vorbit cu Andrei Roșu prima dată, planurile erau înspre dezvoltarea pe 2 direcții: capital și creșterea producției. În nici doi ani, Filgud produce acum de aproape 8 ori mai mult pe schimb, lucrând într-o singură tură de producție, ceea ce le lasă spațiu să crească și mai mult, prin numărul de ture.
”Noi până acum 2 ani avem într-adevăr o problemă de producție și din motivul ăsta nici nu ne extinsesem atunci foarte mult, eram doar în 100 de magazine mari. Între timp am reușit să rezolvăm și partea asta. Acum suntem în 300 de magazine, printre care și în lanțurile mari precum Mega Image, Kaufland și Carrefour”, ne spune Andrei.
Au avut o infuzie de capital, ceea ce i-a ajutat, au trecut prin programe de sustenabilitate în business, dar și programe precum este factory by Raiffeisen și toate au contribuit la creșterea accelerată a afacerii.
Testul gustului în afacereÎn planurile de creștere intră și dezvoltarea magazinului online, astfel încât oamenii să-i găsească și mai ușor, la un click distanță. Pe lângă creșterea vânzărilor, antreprenorul ne spune că un magazin online i-ar ajuta și la partea de interacțiune cu clienții, de a-i cunoaște și de a-i înțelege mai bine.
”În primă fază vom livra în București și Ilfov și ulterior ne vom extinde și evident, dacă va mai apărea oportunitatea de a ne extinde și în alte rețele, să creștem gradul de penetrare, cu siguranță o vom face, pentru că, așa cum spuneam mai devreme, producția ne permite.”
În cei aproape doi ani de la primul interviu, Filgud nu doar că a scos o linie de mezeluri vegane, precum bacon, chorizo și prosciutto, dar le-a și scos din portofoliu între timp.
”Nu au avut rezultatele la care ne așteptam, deși erau foarte bogate în nutrienți și aveau un gust extraordinar. Am renunțat la ele pentru că deși erau foarte bune și aveau mulți clienți, ieșeau la un preț care, comparativ cu produsele low-cost de la raft, nu erau prea atractive. Și atunci nu s-au vândut foarte bine și am renunțat temporar la ele.”
Antreprenorii plant-based își păstrează atenția atenția către produse precum tartinabilele, cum este și untul vegan sau salata vegetală inspirată de un clasic în viață, salata bouef.
Ca un produs Filgud să ajungă la raft trebuie să treacă testul gustului. Iar aici, afacerea are avantajul că poate face testele la restaurantul vegan Rawdia și să testeze, timp de minim șase luni, o rețetă în meniul de acolo.
”În momentul în care noi suntem mulțumiți de o rețetă, o lansăm către clienții restaurantului și feedback-ul este aproape instant. Dacă are succes în restaurant, sunt șanse mari să aibă și la raft.”
Filgud a devenit un brand vizibil, atât la nivel de retail, cât și în colaborări cu diverse festivaluri sau cu un lanț binecunoscut de pizza, cum este Fabio.
Totuși direcția HoReCa nu este una pe care s-o aibă acum în vizor, dar nu vor spune nu inițiativelor de colaborare, mai ales că Andrei își dorește să rupă cercul vicios pe care l-a auzit în rândul proprietarilor de HoReCa: nu vrem produse vegane pentru că nu se cer. Dar dacă ceva nu este în meniu, clienții nu au cum să-l ceară. Astfel, ei pot repara gaura de ofertă și apoi antreprenorii HoReCa să analizeze cererea.
Până atunci însă, vor să lucreze la ceea ce și-au propus: să fie un one-stop-shop pentru tot ce înseamnă alternative de lactate și brânzeturi, dar și de alte produse de origine animală.
”Visul nostru este ca la un moment dat oamenii să aibă un frigider, iar tot ce au acum din zona aceasta de origine animală, să le să aibă cu alternativele noastre. Adică acum, dacă deschizi un frigider al oricărui om, să găsești acolo lapte, brânză, iaurt, mezeluri, smântână, maioneză, budinci, toate de origine vegetală. Noi am vrea să reinterpretăm toate aceste produse, care nu doar să aibă un gust bun și asemănători cu originalul, dar să ofere și nutrienții de care avem nevoie. Dacă acum în din ce în ce mai multe branduri vin și cu variante vegetale, multe dintre ele sunt sărace în nutrienți. Iar în viitor aici se va face o diferențiere, înspre cele care sunt bogate în nutrienți și sunt practic alimente funcționale.”
În procesul dezvoltării afacerii, Filgud a participat la programul pe probleme de sustenabilitate Transformator, ceea ce i-a condus cu un pas mai aproape de factory by Raiffeisen.
”Programul a venit într-un moment excelent. A fost momentul în care am finalizat programul Transformator și ne-am dat seama că mai avem de făcut mici investiții pentru a fi și mai sustenabili. De asemenea, investițiile de la factory ne ajută să construim magazinul online, prin care să ajungem direct la consumatorul final și să fim într-un dialog cu el.”
Prin finanțarea factory by Raiffeisen, Andrei ne spune cum poate ajuta Filgud să devină mai sustenabil: ”în momentul în care lucrezi direct cu consumatorul poți să ai niște campanii în care să iei ambalajele înapoi și să oferi niște discounturi sau niște produse. Poți să reduci nivelul de deșeuri pe care le pui în piață, pentru că în momentul în care vinzi către supermarket-uri, folosești multe cutii, ambalaje, dar când vinzi direct către clientul final, parte dintre aceste ambalaje dispar din circuit.”
Prin finanțarea factory au început să construiască magazinul online, dar participarea i-a ajutat să-și regândească și partea de costuri deja existente: ”granola e printr epuținele noastre produse unde avem și componenta de plastic. Aici am ales să folosim o pungă mai subțire, la jumătate din micronii unei pungi groase. Poate că nu pare o diferență mare, dar cu siguranță la cantități mari vorbim de mai puțin plastic pus în circulație și atunci ne-am regândit și strategia în zona aceasta de ambalaje. Au mai fost investiții legate de frigiderele pe care le foloseam, care nu mai erau ok din punct de vedere energetic.”
Urmând firul ”investiției și sustenabilității = love”, antreprenorul ne spune că speră că în curând se vor muta cu producția într-o locație mai mare, poate în afara orașului, mai eficientă din punct de vedere energetic.
Factory pentru filgud a fost dovada că și la noi se poate, ca startup, să obții o finanțare rapidă și în condiții cât mai prietenoase, adaptate specificului afacerii.
”Ca start-up, ne dorim acces la finanțare pentru a crește cât mai cât mai rapid și a ajunge la cât mai mulți clienți și vrei ca procesul să fie cât mai puțin birocratic, să dureze cât mai puțin, pentru că nevoia de finanțare este acum, nu este peste 6-12 luni. Ce mi-a plăcut a fost că creditul s-a aprobat foarte rapid, foarte puțină birocrație, lucrând 16 ani în sistemul financiar-bancar, mă așteptam la niște volume mari, de semnat și n-a fost cazul, condiții prietenoase de finanțare, oameni care au înțeles ce vrem să facem.”
Cu finanțarea luată, producția crescută, am vrut să știm și care sunt planurile Filgud anul acesta. Andrei ne lămurește rapid și pragmatic, și spune că și-ar dori stabilitate în zona fiscală.
”Nu mai vrem surprize ca antreprenori. De exemplu, anul trecut statul a anunțat o facilitate pentru producătorii de alimente, și anume niște facilități pentru angajați dacă undeva la 75% din producție era proprie. Am renegociat, am redus volumele produse în străinătate astfel încât să atingem prgaul respectiv. După ce am reușit să facem acest lucru, statul a anulat în a 2-a parte a anului facilitatea respectivă, ceea ce evident că ne-a dat planurile peste cap.”
Astfel, antreprenorii Filgud tânjesc după niște repere stabile, pentru că, spune Andrei: ”dacă statul nu ne încurcă, antreprenorii reușesc să găsească soluții și să își dezvolte business-ul foarte bine”.
Și nu lasă întreaga responsabilitate a succesului Filgud în mâinile statului, astfel că o altă dorință pentru acest an este să crească acoperirea la nivel de produse și să ajungă la cât mai mulți oameni.
”Cred că cea mare dificultate, o provocare și o oportunitate în același timp, este că gradul de penetrare în piață la acest gen de produse nu este foarte mare, dar este în creștere totuși. Și dificultatea este să ajuți oamenii să-și regândească raportul cu astfel de produse, cu mediul, cu impactul pe care îl are fiecare aliment pe care și-l pune fiecare dintre noi în farfurie. Și da, zic că este și oportunitate, pentru că în momentul în care ai reușit să să convingi oamenii cu produsele pe care le faci, se întorc destul de greu la vechile obiceiuri.”
Factory by Raiffeisen este un program destinat antreprenorilor din România, care vor să-și crească afacerea și au nevoie de finanțare, îndrumare și mentorat. Factory este programul care îi ajută pe antreprenori să creadă în ideea lor, oferindu-le resursele și climatul în care își pot pune în aplicare ideea de business. Programul acceptă înscrieri pe tot parcursul anului și oferă sprijin și finanțare pentru afaceri la început de drum, business-uri din domenii cât mai diverse. În factory cresc companii cu impact pozitiv în societate. În prezent, peste 430 de business-uri au fost finanțate prin factory, iar valoarea totală a finanțărilor se ridică la aproximativ 24 milioane de euro.