Fondatorul Star Taxi deschide la București Yellow.Menu, un serviciu premium de livrare de mâncare

Florin Stoian, fondatorul Star Taxi și Mondo Taxi, împreună cu Iulian-Dumitru Velenza, unul dintre acționarii clubului de fitness World Class au deschis la București Yellow.Menu, un business de livrare de mâncare destinat segmentului premium. Yellow.Menu combină catering-ul cu o componentă tehnologică ce amintește de Uber.

După ce a avut berăria Berestroika, unde producea bere in-house și a fondat Star Taxi, una dintre primele aplicații care a tehnologizat comenzile în transportul urban, Florin Stoian (foto) a decis să îmbine ce a învățat în ultimii ani într-un business de food catering premium pentru prânzul corporatiștilor și nu numai.

A ieșit din Star Taxi la scurt timp după ce aplicația a prins tracțiune, lăsând acțiunile cofondatorilor (Star Taxi e deținut acum de World Comm SRL și de offshore-ul cipriot Habanco Investments Limited). A pornit pe drumul internațional prin Mondo Taxi, produs care a ajuns în Riyadh, Stockholm, Melbourne și Sidney, dar și Roma. Florin Stoian a făcut exit și din acel business, către partenerii săi din Orient, iar acum se concentrează doar pe business-ul de food.

Yellow.Menu este un produs de livrare de mâncare destinat segmentului mediu și premium, prezentându-se ca un adevărat restaurant de 4-5 stele care face livrări la prânz. Corporatiștii care vor să renunțe la cartofii prăjiți și la cașcavalul pane reîncălzit vor avea în fiecare zi la dispoziție un meniu limitat, realizat de chefi locali și nu numai, care promite o calitate peste medie.

Inițiatorii business-ului sunt Florin Stoian și Iulian-Dumitru Velenza, acționar minoritar în grupul World Class. Am vorbit cu Florin Stoian la sediul Yellow.Menu din București, pentru a afla cum pregătește schimbarea domeniului food, după influența pe care a avut-o asupra taximetriei.

Un produs premium cu un coș mediu piperat

La ora la care scriem articolul, meniul Yellow.Menu include salată de piept de rață și smochine și butterfish la cuptor cu orez. Alături de ele pot fi adăugate fresh-uri, mousse-uri sau ape minerale San Benedetto. E clar, încă de la prima vizualizare a site-ului, că nu avem de-a face cu încă un serviciu de livrat mâncare, ci unul cu o piață nișată, dar cu așteptări mari.

„E un produs premium. Ne adresăm către oameni grăbiți, care au venit mediu și care-și doresc să aibă un prânz de calitate. Mall-urile și cantinele din parcurile de birouri lasă de dorit, iar pe nișa noastră nu există un competitor“, spune Florin Stoian.

Yellow.Menu a devenit operațional, fără mare vâlvă, acum o lună, pentru a testa toate procesele. Nu e un business simplu: livrarea, numărul de porții, timpii de răspuns și calitatea preparatelor trebuie testate din timp. Până astăzi, Yellow.Menu a ajuns la 2.300 de fani pe Facebook și la comenzi de 2.000 - 3.000 de lei pe zi. Nu sunt multe, mai ales că, după cum spune Florin Stoian, coșul mediu al unei comenzi este de 20 de euro, mai ales că angajații din birouri fac comandă la comun în timpul prânzului. În momentul scrierii, un meniu obișnuit de prânz, din două feluri și un desert te poate costa 71 de lei. Valoarea minimă a unei comenzi este de 30 de lei.

E un produs premium. Ne adresăm către oameni grăbiți, care au venit mediu și care-și doresc să aibă un prânz de calitate

Stoian mizează pe concluziile pe care le-a tras din Star Taxi - românii sunt „addicted“ după aplicații și noutate, dar și după calitate. În prima lună de testare, 60% din comenzi au venit de pe mobile, acolo unde aplicația se aseamănă Uber, mai ales prin integrarea plăților.

Plata în Yellow.Menu nu se poate face cash, din două motive: operațional, tranzacțiile dintre șoferii livratori și clienți ar dura prea mult, iar din punctul de vedere al publicului, se face o selecție inițială. „Aplicațiile Yellow.Menu funcționează pe one time payment de la Braintree. Suntem singurii din România care folosesc acest procesator. Funcționează ca pe Uber sau AirBnB. Apeși și plătești“, spune Stoian. Mi-a arătat aplicația Yellow.Menu în timp ce stăteam la biroul lui, din hala aflată pe lângă Complexul Studențesc Tei. Fonturile și meniurile aduc aminte de Uber. Trebuie să introduci datele de card la început, iar apoi poți să faci câte comenzi vrei.

Stele Michelin la catering

Florin Stoian își dorește ca din hala cu scări verzi de pe Strada Oltețului să iasă un restaurant care să se bată cu cele mai bune bucătării gourmet, chiar dacă face doar livrare. Cum creezi atmosfera unui restaurant Michelin atunci când mâncarea ta vine la caserolă?

Asta e promisiunea noastră, că vom livra în maximum 30 de minute. Din acest motiv, avem un număr limitat de porții

Pe lângă mâncarea pregătită de cei patru chefi (Mariana Nedelcu, Renzo Germani, Ioana Ioniță și Gina Popa), Yellow.Menu încearcă să se poziționeze peste ceilalți livratori online - Foodpanda, Fooda sau Oliviera.

„Noi avem o mâncare de restaurant de 4-5 stele, dar care vine în 30 de minute de când ai comandat. Asta e promisiunea noastră, că vom livra în maximum 30 de minute. Din acest motiv, avem un număr limitat de porții“, explică Florin Stoian. Astfel, Yellow.Menu afișează meniul pe site, în aplicații și pe pagina de Facebook la ora 20.00, în fiecare seară. Tot atunci anunță câte porții vor fi preparate. Livrarea se va face între orele 11 și 15, niciodată mai devreme sau mai târziu, astfel încât operațiunile să nu devină o povară, iar Yellow.Menu să fie nevoiți să facă rabat de la calitate.

Câte stele Michelin încap într-o caserolă? Nu știm încă, ci doar clienții vor hotărî acest lucru. Pentru a duce cele mai bune preparate, Florin Stoian și partenerii săi au investit deja peste 200.000 de euro în Yellow.Menu.

În timp ce-mi vorbește, Florin Stoian a ales atent de fiecare element al afacerii sale. O poveste de business e întreruptă când jurnalistul primește caserolele în care vor fi livrate produsele Yellow.Menu, pentru că Florin Stoian e mândru că are produse Sabert, unii dintre cei mai buni producători de pe piață. „Uite, vezi pachetul ăsta de tacâmuri, sare și piper? Mă costă un leu“, îmi spune fondatorul Yellow.Menu, Star Taxi și Mondo Taxi. Într-adevăr, am în față o lingură, o furculiță și un cuțit. Toate negre. Toate din plastic. Mai groase și mai flexibile. Nu câștigă stele Michelin, dar slujesc cu bine conceptului propus de noul startup de food din București.

Unde rămâne tehnologia într-un asemenea business. Stoian recunoaște că e un business în care producția e foarte importantă. „Mâncarea e 30% din business. Alți 30% sunt marketing-ul și comunicarea, iar 30% e modelul de business“. Aplicația e singura din România în care poți urmări în timp real pe unde e șoferul, fix ca la Uber. Când ajunge la tine, ești notificat. De asemenea, nu trebuie să dai bacșiș fizic, ci-l poți lăsa direct în aplicație.

Investiție mare

Pentru a deschide Yellow.Menu investiția a fost semnificativă, mai ales din cauza îmbinării dintre dezvoltarea software și mijloacele fixe.

Potrivit fondatorilor, investiția în software a fost considerabilă, deoarece nu a existat o echipă in-house, ci programatori plătiți pentru acest proiect. De asemenea, mijloacele fixe au dus la creșterea investiției, de la cuptoare de 20.000 de euro până la dotarea întregii bucătării, care a ajuns la aproape 100.000 de euro pentru cei 150 de metri pătrați. 

În plus, compania are acum patru chefi, trei oameni de marketing, trei în back office și livratorii. Investiția a crescut și prin dotarea flotei cu scutere, iar acum urmează, după cum spune Stoian, și achiziționarea mașinilor.

Viitorul galben al mâncării

După aplicația galbenă Star Taxi, care alături de Clever Taxi a schimbat modul în care privim comenzile prin aplicație, Florin Stoian vrea să pun galbenul și pe harta mâncării. Până la finalul anului speră să ajungă la 500 de comenzi pe zi pentru mesele de prânz, dar să se extindă și cu un meniu special de cină. La o medie de 20 de euro/comandă, ar însemna operațiuni de 10.000 de euro pe zi.

Noi nu vom avea supe de văcuță. Vom face supe creme, vrem să învățăm lumea să mănânce pește, vită, peste, salate sănătoase

De asemenea, Florin Stoian mărturisește că se gândește serios și la o ofertă corporate, destinată companiilor care oferă în pachetul salarial și un prânz gratuit. Pentru ele vor avea oferte speciale, dar meniul nu va fi personalizat, tocmai pentru a păstra fluiditatea operațională. „Nu facem rabat. Nu vom personaliza comenzile. Pentru noi toată lumea va fi tratată la fel. Nu vom pregăti orice preparat, pentru că nu putem să ne asumăm că facem, de exemplu, paste quattro formagi, iar ele ajung la oameni închegate“, explică Stoian.

În plus, la început Yellow.Menu va livra doar în zona de Nord a Capitalei, până cel mai departe în zona Piața Universității. Dar anul acesta compania dorește să se extindă cu centre de livrare în mai multe zone ale Capitalei, pentru a se apropia atât de clusterele rezidențiale, cât și de cele comerciale, cum ar fi zona Semănătoarea sau AFI Park.

Florin Stoian nu vorbește de margini de profit în privința meniurilor, dar recunoaște că punctul de break even e destul de departe, mai ales din cauza investiției inițiale mari, care va crește în perioada imediat următoare, după ce va mai urma investiția în mașini pentru livrarea pe timp de iarnă.

Pe lângă profit, Florin Stoian vede și calitatea educațională a aplicației. „Noi nu vom avea supe de văcuță. Vom face supe creme, vrem să învățăm lumea să mănânce pește, vită, paste, salate sănătoase, cum sunt cele cu rucola, fresh-uri și mousse-uri“, explică fondatorul Yellow.Menu.



Citeste si