- 23 Iunie 2021
Granturi HoReCa: 4 bănci au anunțat parteneriate pentru finanțare
Schema se derulează până la 31 decembrie 2021, plata ajutorului urmând a fi realizată până cel târziu la data de 30 iunie 2022. Bugetul schemei este estimat de MEAT la 2,5 miliarde lei, iar prin implementarea măsurii se estimează acordarea de ajutor de stat unui număr de 74.000 de beneficiari.
Prin acestă schema de finanțare nerambursabilă, firmele din domeniul HoReCa care îndeplinesc criteriile de eligibilitate vor putea obține un grant în cuantum de maximum 20% din baza de calcul, în limita a 800.000 de euro pentru fiecare beneficiar. Baza de calcul este determinată în mod diferit în funcție de modalitatea de generare a veniturilor / modalitatea de înregistrare contabilă a veniturilor/încasărilor – pe scurt, ea reprezintă diferenţa dintre cifra de afaceri, încasările, etc. obţinute din activitatea eligibilă aferentă anului 2019 şi cele obținute din activitatea eligibilă aferentă anului 2020.
Codul sau codurile CAEN rev. 2 pentru care aplicantul solicită finanțare trebuie să fi fost autorizat/autorizate pe perioada aferentă bazei de calcul (adică în anii 2019 și 2020). Codurile CAEN rev. 2 eligibile în cadrul acestei măsuri sunt: 5510, 5520, 5530, 5590, 5610, 5621, 5629, 5630, 7911, 7912, 7990, 8230. Firmele trebuie să fie înregistrate în scopuri fiscale pe teritoriul României.
Până acum patru bănci au anunțat că au fost selectate ca partenere în program, adică BCR, Banca Transilvania și OTP Bank. Iată ce detalii sunt la fiecare.
Granturi HoReCa prin BCRPentru a putea beneficia de această finanțare, un aplicant eligibil conform procedurii trebuie să urmeze următorii pași:
- Pasul 1: Înscrierea în platforma dedicată programului, completarea informațiilor conform anexei 1 la procedura programului și selectarea BCR drept bancă parteneră.
- Pasul 2: MEAT va analiza aplicația depusă conform procedurii și, în cazul unui răspuns favorabil, va propune semnarea acordului de finanțare cu beneficiarul.
- Pasul 3: După realizarea procedurilor interne, BCR va deschide și va alimenta contul special al firmei cu suma nerambursabilă solicitată în aplicație, urmând ca beneficiarul să o utilizeze pentru continuarea activității sale.
Pentru sumele din conturile bancare dedicate acestei scheme, clienții BCR vor beneficia de zero comisioane la încasări/plăți în lei pentru tranzacțiile inter și intrabancare, exceptând comisioanele cu terții (de exemplu, cele de tip Transfond, BNR).
BCR continuă astfel sprijinirea programelor guvernamentale dedicate antreprenorilor și finanțarea economiei. În 2020, într-un an dificil pentru mediul de business, BCR a finanțat peste 4.800 de companii care creează peste 300.000 de locuri de muncă prin credite noi, credite prin programul IMM Invest sau prelungiri ale liniilor de credit. Mai mult, finanțările nou acordate în 2020 pentru IMM-uri și companii mari a au depășit 9,3 miliarde lei, în creștere cu 24,5% an pe an.
Prin validarea acestui parteneriat, BCR continuă să sprijine în mod direct mediul de afaceri din România fiind implicată în toate programele majore de susținere a antreprenorilor. Schema de ajutor de stat este adresată întreprinderilor din domeniul turismului, alimentației publice și organizării de evenimente, a căror activitate a fost afectată în contextul pandemiei COVID-19.
Granturi HoReCa prin Banca TransilvaniaAntreprenorii pot beneficia de finanţare – ajutor de la stat, prin Ministerul Economiei, Antreprenoriatului şi Turismului – de până la 20% din scăderea cifrei de afaceri din 2020, comparativ cu 2019, de maxim 800.000 de euro. Peste 25.000 de clienţi BT sunt eligibili pentru finanţare nerambursabilă prin acest program – ca obiect de activitate, conform codurilor CAEN.
Cele mai importante noutăţi cu care vine programul faţă de alte scheme de ajutare a antreprenorilor afectaţi de pandemie:
- Susţinere pentru toţi: toate companiile eligibile primesc ajutor nerambursabil având în vedere că în program nu se aplică, aşa cum a fost în alte programe, principiul primul venit, primul servit. Solicitanţii depun cererea de finanţare cu suma pentru care se încadrează (20% din diferenţa cifrei de afaceri de la 2019 – 2020), iar dacă bugetul alocat va fi mai mic decât totalul solicitat de beneficiari, va fi împărţit proporţional între ei. Bugetul total pentru granturile HoReCa este de 2,5 miliarde de lei.
- Criteriul de firmă în dificultate: sunt eligibile inclusiv microîntreprinderile şi întreprinderile mici care erau în dificultate la 31 decembrie 2019, cu condiţia să nu fie în insolvenţă până la data depunerii cererii de finanţare.
- Documentaţie obligatorie: odată cu cererea de finanţare trebuie depusă Autorizaţia de funcţionare/Certificatul de clasificare/Licenţa de turism etc., respectiv Raportul de expertiză contabilă/de audit care certifică baza de calcul folosită pentru stabilirea valorii grantului. Este necesar ca raportul să fie întocmit de un contabil membru CECAR sau de un Auditor membru CAFR şi are rolul de a certifica valoarea încasărilor firmei pe fiecare cod CAEN.
- Acoperire mai mare a cheltuielilor: beneficiarii vor avea libertatea să plătească din aceste granturi toate cheltuielile care au legătură cu activitatea eligibilă desfăşurată.
Paşii necesari pentru accesarea granturilor pentru HoReCa:
- Obţinerea raportului de expertiză contabilă/de audit;
- Accesarea platformei de granturi şi alegerea Băncii Transilvania, ca bancă parteneră;
- Completarea online a datelor de identificare;
- Solicitările sunt analizate de Ministerul Economiei, Antreprenoriatului şi Turismului, iar cele care se încadrează în cerinţe, aprobate. Ulterior este semnat contractul de grant;
- După ce ministerul virează banii de grant către BT, banca îi transferă în contul firmei respective.
Cu ce vine Banca Transilvania pentru antreprenorii care se înscriu în program:
Pentru clienţii BT, banca va deschide automat subcontul de grant, după primirea listei aplicanţilor de la Ministerul Economiei, Antreprenoriatului şi Turismului;
- Business-urile care aleg BT, dar nu sunt clienţi ai Băncii Transilvania, îşi pot deschide online cont curent (NEOcont business). Firmele beneficiază automat de servicii de Internet & Mobile Banking. Banca va deschide automat subcontul de grant imediat ce primeşte lista aplicanţilor de la minister;
- Costuri zero pentru toate tranzacţiile în/din subcontul de grant BT;
- Credit-punte fără garanţii dacă firma are nevoie de bani până la primirea grantului de la minister.
CEC Bank, instituția financiară cu cea mai lungă tradiție și cea mai extinsă rețea teritorială din România, este partener de implementare a schemei de ajutor de stat pentru companiile afectate din domeniile HoReCA - turism, alimentație publică și organizare de evenimente.
”Încă din primele zile de pandemie, am știut cât de important este să fim alături de business-urile din sectorul HoReCa. CEC Bank are cea mai extinsă rețea teritorială și astfel putem acorda suport și consiliere de specialitate în orice zonă a României. Suntem bucuroși că am fost selectați pentru implementarea acestui program de granturi pentru sectorul HoReCa și vrem să ne implicăm proactiv în revenirea activității”, a declarat Bogdan Neacșu, președinte - director general al CEC Bank.
Pentru accesarea granturilor, solicitanții trebuie să se înregistreze și să depună cererea de finanțare în format electronic pe site-ul granturi.imm.gov.ro, alegând inclusiv banca parteneră. CEC Bank este una dintre cele 6 bănci partenere în implementarea acestui program.
Cei interesați de accesarea acestei scheme de sprijin pot obține consiliere și informații detaliate privind criteriile de eligibilitate și tipul de cheltuieli finanțate prin cele 48 de birouri de consiliere IMM și Fonduri Europene existente în sucursalele județene ale CEC Bank și în sucursalele Băncii din București.
Granturile HoReCa prin OTP BankPrin intermediul noului parteneriat cu MEAT, OTP Bank continuă să susțină economia locală și dezvoltarea companiilor HoReCa, respectiv a întreprinderilor din domeniul turismului, alimentației publice și organizatorii de evenimente, ale căror activități au fost afectate în contextul pandemiei COVID-19, prin alocarea granturilor către acest segment.
Prin schema de finanțare nerambursabilă, în baza OUG nr. 224/2020, cu modificările și completările ulterioare, beneficiarii care îndeplinesc criteriile de eligibilitate vor putea obține de la stat granturi în cuantum de maximum 20% din baza de calcul, aceasta din urmă fiind calculată ca diferență a cifrei de afaceri, a încasărilor etc, obținute din activitățile eligibile aferente anului 2019 și ale celor aferente anului 2020, în limita a 800.000 de euro pe beneficiar.
În plus, pentru sumele din conturile de grant care se vor deschide, clienții vor beneficia de zero comisioane la încasări/plăți în RON pentru tranzacțiile inter/intrabancare, exceptând comisioanele cu terții (ex: Transfond; BNR).
Bugetul total al schemei va fi de 500 milioane de euro, echivalentul a 2,5 miliarde de lei, iar prin implementarea măsurii se estimează acordarea ajutorului de stat către 74.000 de beneficiari. Dacă solicitările depășesc bugetul alocat, sumele pe care le va obține fiecare beneficiar vor scădea proporțional, astfel încât toți solicitanții eligibili să primească ajutoare.
Reprezentanții beneficiarilor care vor să aplice în cadrul acestui Program pot accesa link-ul https://granturi.imm.gov.ro/auth/login, pentru a afla pașii pe care trebuie să îi urmeze pentru înregistrarea solicitării si pentru a alege OTP Bank ca bancă parteneră.