Cristi Popescu, Cris Technic | De la o casetă cu Kraftwerk, la discoteci de țară și antreprenoriat în sonorizare

Cristi Popescu e pasionat de sunet. Important e să fie de calitate. Afacerea de azi este continuarea naturală a pasiunii sale pornită în 1984 cu o casetă de selecții disco unde a descoperit formația Kraftwerk. Acel eveniment a schimbat totul pentru el și a urmat o carieră de DJ, dar și în comerțul online de echipamente audio.

Cris Technic este o afacere care îmbină magazinul online, cu retailul offline pentru oferirea de soluții de sonorizare profesionale, dar și închiriere de echipamente de sonorizare de calitate.

De la Kraftwerk la DJ în discotecile de la țară

Business-ul Cris Technic pornește, de fapt, în 1984, pe când Cristi era în clasa a 4-a și a primit o casetă de la vărul său Roberto. O selecție disco pe care descoperisee Kraftwerk.

"În momentul ăla s-a schimbat totul pentru mine. Au urmat anii 90, cu magazinele de produse electronice și cu ajutorul unui bun prieten, Remus Oprescu, am dus pasiunea pentru muzică la DJ-ing", povestește Cristi. 

Niciun semn de antreprenoriat încă? Imediat vine. A investit prima oară într-un sistem profesional de mixaj. Cu investiția lui mixa în discotecile vremurilor, la oraș sau la țară, o perioadă pe care și-o amintește nu cu regret, ci cu lumină-n ochi atunci când vorbim. Din om în om a ajuns la importatorul JBL în România și în 1999 a deschis prima firmă cu care a devenit dealer de JBL. Ba chiar așa era trecut și în telefonul oamenilor atunci - "Cris JBL”.  Imaginați-vă finalul anilor ’90, iar Cristi Popescu, înainte ca cei de azi să-și treacă handle-ul de Instagram pe mașină, avea colantată mașina sa 4x4 mare cu Cris JBL. 

Când business-ul e copiat e un motiv de mândrie 

De la bun început, compania oferea soluții de sonorizare profesionale cu sisteme de lumini. Deoarece motorul business-ului a fost pasiunea, Cristi Popescu povestește că nu obosea, iar orice dificultate venea nu i se părea o problemă. La început, competiția era "slăbuță," deoarece multe companii vindeau "DIY-uri" (boxe făcute în regim propriu), dar când el venea cu un sistem JBL, era "punct și de la capăt," ne mai fiind nimic de comentat.

"Mi-a plăcut să fiu înaintea timpurilor și să ofer soluții inovatoare. M-a costat enorm, pentru că trebuiau lansate, oamenii trebuiau convinși", spune Cristi.

Astăzi are un magazin online numit cristechnic.ro, dar distribuie și închiriază produse profesionale audio la evenimente. Firma a ajuns la o cifră de afaceri de 356.000 de euro, dar Cristi Popescu nu se uită neapărat la asta, ci încă e pasionat de domeniu. În plus, a existat un moment în care Cristi și-a dat seama că firma e poate prea mare, mai ales după pandemia din 2020.

"Ajunseserăm la 3 sedii, 12 angajați. Am hotărât să nu mai fac asta. Să fiu doar în puncte cheie. Cifrele nu sunt atât de relevante pentru mine", spune Popescu.

Dar ce e relevant? O alegere interesantă. “Faptul că mi-a fost copiat business-ul mi se pare o chestie extraordinară, chiar dacă m-am enervat teribil la vremea aceea. Ulterior mi-am dat seama că am făcut ceva bun pe lumea asta", spune antreprenorul.

Cris Technic are cele mai mari venituri din zona B2B, adică vânzarea de echipamente foarte scumpe, mai ales pentru clienți care accesează fonduri europene. De asemenea, o linie de venit sunt și alte magazine online care vând produse distribuite de Cristi Popescu. Magazinul său online, cristechnic.ro este mai mult pentru prezentare și explicare, având cel mai mic aport.

Reinventare permanentă

Cristi Popescu știe că trebuie să se reinventeze. "Tu poți avea cel mai bun produs din lume dacă nimeni nu știe că există. Acum toată lumea spune - Cris, trebuie să ieși în online, lumea trebuie să te vadă, generațiile s-au schimbat", spune Popescu. 

El consideră că acest lucru e greu înțeles de unii antreprenori. A văzut asta la firul ierbii. Avea parteneri de afaceri care au dispărut. 30 de ani în care a văzut discoteci, baruri, locuri de evenimente care s-au deschis, au fost populare, iar apoi s-au demodat. 

"Clienții tăi de acum 10 ani au peste 30 de ani, nu mai vor să vină la club și să stea până dimineață. Nu mai suntem la petrecerile Funky din Herăstrău", spune amuzat Cristi Popescu.

Reinventarea a avut loc și când vine vorba de produsele vândute. Astăzi nu vinde doar aparatură profesională, ci și aparatură de calitate din China sau chiar s-a extins spre produse pentru energie solară. 

Dar nu toate ipotezele au funcționat. De exemplu, a adus jucării educaționale din Olanda după o negociere de 4 ani de zile. După interesul inițial al publicului, vânzările au scăzut. Și deși a investit în această negociere, pariul său nu a funcționat.

Pornești cu pasiune, mai degrabă decât cu un business plan 

Cristi Popescu spune că cel mai bun sfat de antreprenoriat pe care l-a dat, dar nu l-a respectat mereu a fost nevoia de business plan.

 "Noi pornim la drum cu multă pasiune, cu drive pozitiv, zicem că vom muta munții. Și care e business-ul planul? Cum zice Cristian Onețiu, unul din mentorii mei, "doamne ajută și să fie bine și mâine”. Dar trebuie să faci calcule, să nu fii pe pierdere, iar dacă ești, vei putea compensa?", explică el. 

În spatele celor 30 de ani de antreprenoriat însă, Cristi consideră că oamenii nu văd munca și stresul. S-a educat, s-a reinventat, a avut momente bune și rele. "E responsabilitatea noastră să le spunem oamenilor că lucrurile se obțin cu greu. Bineînțeles, nu interesează pe nimeni, singurii care te sprijină sunt cei din familie, dar și ei au o limită", spune Cristi.

De altfel, un lucru bun spus de Cristi este că de multe ori antreprenorii încep afacerea cu ego. Sau pentru ego. Iar acest lucru poate fi bun la început, să ofere încredere, dar treptat trebuie să dispară.

Recomandările lui Cristi Popescu - Leapșa Antreprenorilor

Cristi Popescu a recomandat doi oameni cunoscuți, atât de el, cât și de publicul larg. Oameni cu care a lucrat sau cu care se consideră prieteni.

  • Radu Savopol - fondatorul 5 to Go, dar cu care se cunoaște din perioada când oferea sonorizare pentru pub-ul său din Sinaia.
  • Avi Cicirean, Brand Minds, una dintre cele mai mari conferințe de business din România 



Citeste si