- 16 Iulie 2025
REVIEW F1 25 îmbunătățește lucrurile la care rămăsese dator în ultimii ani
Ai văzut Drive to Survive deja. Sezonul de Formula 1 este în plină desfășurare. Ai ascultat toate podcasturile despre sportul ăsta. Ce să mai faci? Dacă ești ca mine, activitatea preferată de primăvară-vară este F1 25, adică jocul oficial lansat de EA Sports care în această iterație aduce din nou un story mode ce a fost apreciat acum 2 ani de către fani: Braking Point.
Jocurile anuale legate de sporturi pot fi bal sau spital. Mai ales cele care sunt într-o nișă. Toată lumea joacă EA FC cu prietenii, dar foarte puțini vor juca Formula 1. Pentru că, realist, e un joc unde trebuie să ai cunoștințe solide despre cum funcționează o mașină de Formula 1, să vezi o cursă, să afli despre termeni precum DRS, ERS, setări și altele. Din acest motiv, mai ales de când am renunțat la mini simulatorul meu din casă și am testat F1 25 de pe joystick, ca orice om normal, am început să apreciez alte lucruri. De exemplu o poveste bine spusă. Iar Braking Point, povestea centrală din jurul F1 25 e bine spusă.
Cum este împărțit F1 25F1 25 e împărțit în două elemente principale pentru majoritatea jucătorilor. Braking Point este acel story mode care continuă titlul de acum doi ani, în timp ce modul de Carieră, fie că o faci ca o echipă, ca un pilot singular sau în Co-Op împreună cu un prieten e o îmbunătățire minoră față de anii precedenți.
Titlul aduce îmbunătățiri de grafică față de ceilalți ani și e impresionant nivelul de detaliu la care au ajuns atât când vine vorba de mașini, dar și dacă discutăm de personaje, de modul în care merg, acționează, râd sau sunt furioase. Sunt mici îmbunătiri față de anii precedenți, dar care te fac să știi că ești în fața unui titlu din 2025.
La nivel de schimbări față de edițiile anterioare, jocul a adus un plus de complexitate în meniurile din modul de carieră, unde poți controla din ce în ce mai multe aspecte de cercetarea pieselor noi, de finanțe, de relația cu sponsorii sau de personalizarea mașinii. Pentru un jucător casual aceste elemente nu sunt prea complicate, dar în același timp iau un pic din timpul jocului. Oricum, nu e un titlu pe care să-l termini într-un weekend mai ales dacă-l joci precum o fac eu, la 25% din lungimea curselor, pentru că altfel totul pare mult prea arcade. În meniul din carieră poți avea grijă să aduci sponsori, să alegi motorul și șasiul, piloții pe care ți-i dorești la echipă, echipamentul, dar ai o complexitate suplimentară când vine vorba de upgrade-urile pe care le poți aduce mașinii. Iar diferențele de putere dintre mașini se simt. Ai trei elemente principale - Research - unde dezvolți piese noi, Development, unde acestea intră în fabricație și apoi pot fi montate pe mașină, dar și Facility Development, unde poți investi din banii produși de la sponsori sau din curse în dezvoltarea departamentelor.
Personal am apreciat complexitatea aceasta și faptul că sunt din ce în ce mai multe moving parts. Poate fi complicat pentru cineva care doar vrea un joc de mașini, dar F1 25 nu e pentru cine vrea să joace Need for Speed. E pentru cei care au urmărit Drive to Survive.
Schimbări la modul de manevrareDeși nu poți aprecia asta când te joci pe joystick, față de anii precedenți am simțit o schimbare a modului în care mașinile se manevrează. Eu joc la 75% pe joystick, iar anterior eram la 90-95% pe volan. Față de anii precedenți, chiar și în modurile cu un pic de control al tracțiunii simți mult mai bine mașina, descoperi ce înseamnă să ai cauciucuri noi versus cauciucuri uzate, mașina este mai vie, dar în același timp consistentă. Acest lucru e important mai ales dacă vrei să ai o experiență cât mai realistă. Așa că-n timp ce conduci vei simți rapid uzura cauciucurilor, faptul că anumite viraje nu mai pot fi luate pe trasa potrivită anterior. E un model de conducere care a fost îmbunătățit și care-mi aduce mult mai mult aminte de F1 21 sau de F1 22, înaintea preluării Codemasters de către EA Sports.
Pentru mine, chiar și cu un joystick, a fost o experiență mult mai realistă anul acesta să joc F1 25 pentru că simțeam mai bine mașina, simțeam erorile pe care le făceam în uzură. De asemenea, dacă vrei o experiență cât mai realistă poți să controlezi elemente din timpul cursei precum intrarea la boxe, ERS, adică modulul hibrid al mașinii ce-ți oferă putere suplimentară. Iar asta face experiența chiar fun. Până am înțeles cum să folosesc modulul hibrid al mașinii am pățit de multe ori să-mi consum energia și să rămân cu o mașină fără putere în timpul unei ture de calificare.
Pentru cei care sunt la început de drum, recomand o dificultate de 65-70%, 75% nu e neapărat provocator dacă ai experiență, dar nu te frustrează și are o doză de realism. În primul meu sezon de carieră, cu o echipă formată de la zero, am reuști să câștig două curse pe circuitele mele favorite, dar cu greu.
Un alt amănunt de realism care e poate cel mai important pentru mine e modul în care se comportă ceilalți piloți pe pistă. Cel mai rău lucru pe care-l poți avea e să ai adversari AI care să nu aibă niciun input. Sau care să nu se comporte natural. Față de alți ani, adversarii de pe pistă sunt mult mai smart și au mișcări care sunt inspirate cu adevărat de Formula 1. De exemplu, anticipează mult mai bine depășirile, se poziționează defensiv mai bine și fac experiența de a depăși mult mai provocatoare.
Cu toate acestea, încă au mici dificultăți mai ales dacă-i depășești intempestiv, în a vedea că ești acolo. Și deși ai reușit o depășire, deodată te trezești acroșat și te frustrezi că trebuie să intri la boxe.
Per total, o experiență și un gameplay care mi-a adus aminte de anii de glorie ai acestui titlu, la limita dintre simulare și arcade.
Dar povestea...
Braking Point - Drive to Survive într-un jocEi bine, F1 25 aduce din nou Braking Point, un story mode unde ești pus în mijlocul unei echipe numite Konnersport, plină de rivalități. Ai mai multe personaje, dar cele două principale sunt piloții Aiden Jackson și Callie Meyer. Alături de ei descoperi personaje precum patronul echipei, Davidoff Butler, inspirat de Lawrence Stroll din Formula 1, fiul acestuia, fostul pilot Devon Butler, acum parte a echipei de management.
Braking Point încearcă să ia ce am văzut pe Netflix la Drive to Survive și să facă jocul acesta accesibil tuturor. Și cred că este modul ideal de descoperire a F1 25 pentru oricine e la început.
Povestea te pune în mijlocul unor drame permanente. Patronul Davidoff se ceartă cu șefii echipei, ești sunat, trebuie să răspunzi întrebărilor presei. Jocul alternează între un challenge pe pistă și o poveste cinematică în afara ei, care nu e cea mai originală din lume, dar nici nu ai nevoie de mai mult.
Cum arată challenge-urile? Uneori din modul cinematic ești supus unor probe. De exemplu, pornești în mijlocul cursei de pe locul 14 și ești pus să ajungi pe podium. Alteori ești pus să cedezi poziția coechipierului tău, iar totul marchează continuitatea jocului. Nu voi da prea multe spoilere din poveste, dar drama atinge paroxismul, așa cum ar zice comentatorii de fotbal, atunci când o parte din echipă nu se mai regăsește la final de sezon. Pentru că acest story este concentrat pe parcursul a două sezoane, scopul este să aduci echipa Konnersport cât mai sus în campionat, ba chiar în episodul final al Braking Point ești față-n față cu campionatul mondial.
Poți alege în anumite etape să joci cu debutantul din sezonul trecut, Aiden Jackson sau colega sa, Callie Meyer, care e sora directorului de echipă și fiica patronului. Dar și aici există tensiune, bineînțeles.
Deși dialogurile sunt relativ banale și clișeice, ele chiar sunt inspirate de Formula 1, acolo unde piloții nu spun cele mai interesante lucruri la conferința de presă. În schimb, nivelul de realism al acestora, al poveștii, compensează faptul că nu este una extrem de dramatică. E un mix de acțiune pe pistă și-n afara ei care te ține antrenat.
Dacă vrei să ai o singură experiență cu F1 25, aceasta poate fi. Braking Point poate fi terminat lejer în două ore.
Apropo de originalitate, ai niște momente foarte bune de discurs, dar eu am avut o problemă cu ele. În cel mai bun moment al poveștii ai parte de un speech din partea lui Devon Butler, directorul echipei, în fața piloților. E un moment emoționant. Problema sa? Tot discursul este copiat după discursul lui Al Pacinio din filmul Any Given Sunday. Căutați-l pe YouTube. E unul dintre cele mai frumoase discursuri din filme. Dar m-a dezamăgit să văd o plagiere atât de dură în cadrul unui joc care se desfășurase bine până atunci.
Braking Point va fi din nou prezent probabil peste doi ani și e un mod de a aduce noii fani mai aproape de acest joc care de multe ori este străin celor care nu știu Formula 1. E un joc de sine stătător aș spune.
Merită să cumperi F1 25? Fără îndoială dacă ești fan jocuri de curse și ești fan Formula 1. E o adiție suplimentară să retrăiești cursele, să simți circuitele, să îți imaginezi. Să fii acolo, împreună cu piloții favoriți, dar și cu cei din trecut. F1 25 e disponibil pe PC, Xbox și Playstation. În momentul în care vorbesc costă 60 de euro în versiunea standard și 63 de euro, la reducere, pentru versiunea Iconic, care aduce piloți clasici, precum Ayrton Senna, pe care-i poți alege în modul carieră.