Românii care schimbă educația și prezentările Power Point cu Hypersay

Cristian Dinu și Paul Balogh au ajuns la Londra pentru a-și pune în aplicare soluția pentru digitalizarea manualelor din școli. Știau că sistemul de educație e învechit și că elevii, dar și profesorii, vor altceva. Au construit un produs numit Learn Forward, iar acum au lansat altul, Hypersay - o soluție prin care poți să faci prezentări interactive în Power Point. Am vorbit cu ei chiar după ce au fost pe scena evenimentului Google I/O de la Londra.

Learn Forward e o soluție creată de Cristian Dinu și Paul Balogh prin care se pot crea manuale digitale interactive. Cu adevărat. De multe ori, când ne gândim la manuale digitale ne vin în minte niște PDF-uri care sunt citite de pe un ecran digital, dar care au același nivel zero de interacțiune și control față de elev. Nimeni nu știe când elevul e atent, nimeni nu știe dacă materia e interesantă.

Learn Forward a fost fondat în 2013 de cei doi români, care s-au mutat la Londra pentru a dezvolta soluția și pentru a găsi piața. Au clienți importanți, cum ar fi divizia digitală a celei mai importante edituri din Germania, iar soluția e folosită la Eton College din Londra. Evident că s-au lovit și de închiderea editurilor, care amână cât pot momentul digitalizării, business-ul cu carte fizică fiind încă unul lucrativ.

“În noiembrie 2016 am luat o rundă mică de investiții, de 100.000 de euro. A fost gândită ca o investiție-punte, între două investiții. Am mai luat 25.000 de euro când am intrat la accelerator aici. Vrem să ridicăm încă o rundă în 6-12 luni, de aproximativ 500.000 de euro”, povestește Paul Balogh. Momentan, compania are două produse: Learn Forward, soluția de digitalizare de manuale, iar din aceasta a rezultat Hypersay, o unealtă prin care poți pune elemente de interactivitate într-un Power Point, precum chestionare, sondaje sau poți vedea cine se uită la document în timp real.

Lupta cu editurile

E o luptă? Probabil. Editurile încă fac bani din manuale clasice, mulți profesori le acceptă, iar elevii merg din inerție pe același sistem. Learn Forward vrea altceva - interacțiune permanentă între profesori și elevi.

“Există o barieră psihologică pentru edituri. Ele au un business lucrativ cu hârtie, drept urmare se gândesc că ar fi o idee bună să aibă manuale digitale, dar la fel cum te gândești la dietă, cam atât. Dacă stabileau întâlniri peste 2-3 luni, pentru noi era imposibil, în ritmul de evoluție al unui startup”, povestește Balogh.

“Piața adoptă soluții de digitalizare mult mai încet decât suntem noi ca startup dispuși să așteptăm. Ei au milioane, își permit să rateze povestea cu digitalul pentru câțiva ani, dar noi nu avem timp să stăm după ei. Am avut un succes interesant cu Learn Forward până acum. Am digitalizat manuale pentru piața din Germania, lucrăm cu cel mai mare grup editorial de acolo. Sunt semne că se deschide piața, dar destul de greu”, explică Paul. El e completat și de Cristian Dinu, care spune că, pentru unele edituri, ratarea trenului digitalizării ar putea însemna dispariția în câțiva ani, pe măsură ce profesorii și elevii nu mai au răbdare.

În noiembrie 2016 am luat o rundă mică de investiții, de 100.000 de euro. A fost gândită ca o investiție-punte, între două investiții. Am mai luat 25.000 de euro când am intrat la accelerator aici. Vrem să ridicăm încă o rundă în 6-12 luni, de aproximativ 500.000 de euro

Potrivit fondatorilor Learn Forward, o problemă în lumea editurilor, pe lângă ritmul lent de schimbare și acceptare, este și obsesia de a crea soluții personalizate în funcție de editură. Astfel, pentru trei manuale de la trei edituri diferite, s-ar putea să ai nevoie de un cont diferit, pentru că fiecare și-a făcut propriu Learning System Management.

“Am senzația că editurile nu au învățat nimic din povestea cu CD-ROM-urile. Riscul e să se vadă la un moment dat depășiți, ocoliți de tehnologie. În Marea Britanie sunt foarte mulți profesori care-și construiesc singuri propriile lor materiale. Știm școli unde se cumpără manuale, dar nu se scot din dulap, doar ca să nu se supere părinții, dar profesorii adaptează totul în funcție de clasă”, spune Paul Balogh.

Schimbarea din mers

Uneltele folosite pentru crearea manualelor digitale au dus la dezvoltarea unui nou produs - Hypersay. Practic, el a trăit multă vreme ca un sistem în interiorul platformei, pentru că fondatorii voiau să existe un sistem prin care digitalizarea să se facă ușor. Dacă pe vremuri i-au dat numele Learn Forward Platform, au decis că e cazul să-i dea o identitate proprie și o piață distinctă decât cea a editurilor. Așa că Hypersay e o unealtă pentru profesori, pentru cei care țin prezentări cu audiențe mari, dar și pentru companiile care organizează evenimente și vor să creeze o atmosferă interactivă cu cei din public.

“Hypersay poate fi pentru prezentări de vânzări, pentru clase de facultate, de gimnaziu. Poți face o prezentare Power Point cu dublu sens, pentru că și primești informații de la cei care ascultă”, explică Paul Balogh. Pe scurt, Hypersay introduce elemente interactive într-o prezentare. Cu ajutorul platformei, se pot adăuga întrebări pentru audiență. Cel care susține prezentarea intră la un link unic, are un cont și răspunde la întrebări. De asemenea, cu ajutorul contului fiecăruia, un profesor, de exemplu, poate vedea dacă un elev este în interiorul prezentării sau stă pe Facebook în timpul cursului.

“Pare că am luat-o într-o altă direcție, dar doar am rafinat un proces care exista. Cea mai importantă parte a unui manual digital nu este manualul însuși, ci maniera în care este folosit. Partea cea mai bună e că am făcut unelte care să se ocupe de contextul acesta: cum pleacă întrebările, cum se întorc răspunsurile, cum controlează ce se întâmplă în clasă, cum poți să nu-ți pierzi mințile dacă sunt copiii pe computere”, spune Paul.

Hypersay poate fi pentru prezentări de vânzări, pentru clase de facultate, de gimnaziu. Poți face o prezentare Power Point cu dublu sens, pentru că și primești informații de la cei care ascultă

Potrivit celor doi, Hypersay e un produs care se îndreaptă acum spre utilizatorii obișnuiți, care vor libertate. Surprinzător, PPT-ul e o libertate a profesorilor, de exemplu. “Ne uităm la Power Point și strâmbăm din nas, că e tehnologie veche de 20 de ani. În fapt, e cel mai creativ punct pe care l-au avut profesorii vreodată. Își pun ce vor ei pe ecran, cum vor ei, cu ce font. Asta înseamnă creativitatea la locul de muncă. Iar creativitatea e distrusă în forma în care sunt livrate astăzi manualele digitale”, spune Paul Balogh.

Astfel, fondatorii vor să dea mai multă putere profesorilor, prin controlul clasei, prin exerciții în timp real și răspunsuri care vin instantaneu. După cum spun, au luat ce era mai “juicy” în Learn Forward și l-au pus într-un produs pentru utilizatorii obișnuiți, nu pentru edituri. “Cu Hypersay vezi dacă elevul e în Power Point. Decât să te temi de telefonul lui, mai bine să-l folosești. Dacă va fi aiurea ora, tot pe WhatsApp vor sta”, spune Paul.

În momentul în care vorbisem cu Paul și Cristian, acum o lună, aveau aproximativ 1.000 de utilizatori din 25 de țări, fără mare promovare. În momentul de față, prezintă la diverse firme de evenimente care să integreze soluția pentru participanți.

Trei segmente de piață

Potrivit creatorilor, Hypersay are trei segmente de piață cărora li se adresează. În primul rând, profesorii de liceu. “E folosit chiar de unii din ei. În România e folosit la școala Little London și avem un trial la Eton College”, spune Paul.

De asemenea, un alt segment sunt profesorii de facultate. “Vorbim de sesiuni cu sute de studenți și lucrurile devin complicate, pentru că nu poți folosi întrebări deschise”.

Ultimul segment, chiar foarte important, e cel de evenimente. “Suntem în discuții să ajungem live, pe scene, pentru una dintre cele mai mari companii din Marea Britanie”.

Hypersay e o aplicație freemium, care va fi gratuită întotdeauna, iar zona monetizabilă va fi pentru dezvoltarea de feature-uri noi în zona de evenimente, specifice fiecărei companii. Pe seama acelor caracteristici premium, creatorii vor implementa conturi de professionals. De asemenea, pentru profesori, prețul va fi unul modic pe lună, aproape cât un abonament la Netflix, de exemplu. Concurența există - Sli.do și Glisser.

În momentul de față, echipa de la Learn Forward lucrează la ambele produse. Cristian și Paul sunt în Marea Britanie, doi programatori sunt în România, iar unul dintre investitori, cu experiență în Morgan Stanley și JP Morgan, e în echipă ca director comercial.

Până la finalul anului, echipa de români vrea să ajungă la 10.000 de utilizatori activi Hypersay. Visul lor e să devină unealta numărul unu din peisajul celor numite audience engagement tools.



Citeste si