În vizită la Mona Lisa cu un ghid robotic. Guestviews digitalizează opiniile oamenilor despre muzee

Camille Caubriere și Alizee Doumerc erau colege la un muzeu de artă contemporană. Puneau opiniile vizitatorilor într-un tabel. Obosite de acest lucru au făcut un startup numit Guestviews, care va participa la evenimentul Museum Rocket organizat la București de la finalul săptămânii.

Am vorbit cu Alizee Doumerc despre cum au ajutat muzeele să se folosească de date pentru a afla mai multe despre vizitatorii lor, dar și încotro se duce această lume, într-o eră suprapopulată și în care vizitele la marile muzee sunt mai mult o corvoadă.

Guestviews este printre startup-urile participante la evenimentul Museum Rocket 2016 de la București, care va aduce în același loc spațiile muzeale și furnizorii de tehnologie, pentru a vedea cum se schimbă această zonă.

Desfășurându-se în București, un hub european al industriilor creative și tehnologice aflat în plină dezvoltare, “Museum Rocket” a invitat 20 de startup-uri europene care lucrează în mod activ pentru a îmbunătăți și îmbogăți experiențele culturale în interiorul și exteriorul muzeelor. Aceste startup-uri selectate vin din 10 țări și inovează în domenii precum: realitate augmentată, aplicații mobile, printare 3D, vânzare de bilete sau analiză audiențe.

De la camera din spate la startup

Camille și Alizee lucrau împreună în domeniul muzeal atunci când au decis să deschidă GuestViews. Totul a pornit din experiența personală. „Ca toate poveștile legate de startup-uri, totul pornește într-un garaj. Mai exact, într-o cameră mică din spatele unui muzeu. Camille și cu mine lucram la Espace Culturel Louis Vuitton (spațiul de artă contemporană a Louis Vuitton) și mare parte din munca noastră era să completăm rânduri întregi de tabele în Excel cu adresele de mail lăsate de vizitatori pe caietele fizice ale muzeului“, povestește Alizee Doumerc.

Atunci au identificat problema - multe dintre datele care erau colectate din caietele acelea învechite erau foarte valoroase, dar pur și simplu era prea complicată procesarea. „De cele mai multe ori nu le puteai utiliza. Atunci am realizat că o unealtă care ar fi ajutat muzeele să colecteze comentariile și feedback, dar și adresele de mail ale vizitatorilor, ar putea fi foarte utilă și ar ajuta muzeele să aducă un public nou“, își amintește Alizee.

Majoritatea vizitatorilor sunt familiari cu ideea de guestbook. Am denumit produsul nostru exact așa. Un comentariu, chiar dacă-l scrii pe un iPad, e un lucru natural

Au început dezvoltarea și au investit la început 6.000 de euro pentru a crea aplicația de tablete. Practic, au creat un guestbook într-o tabletă, care să poată fi montată în muzee și care ajută instituțiile să afle mai multe despre vizitatori.

Caietul digital de impresii

Un startup rezolvă o problemă punctuală. E una dintre definițiile acestui tip de companie, lucru uitat de multă lume atunci când încearcă să dezvolte o idee. Camille și Alizee au văzut problema și au început să lucreze imediat. Au profitat și de faptul că nu veneau cu un lucru nenatural pentru cei care calcă pragul unui muzeu, ci doar digitalizau ceva existent.

„Majoritatea vizitatorilor sunt familiari cu ideea de guestbook. Am denumit produsul nostru exact așa. Un comentariu, chiar dacă-l scrii pe un iPad, e un lucru natural. Oamenii își scriu opinia, iar apoi ajung și la sondajele muzeului“, explică Alizee Doumerc modul în care funcționează. De asemenea, pentru a convinge oamenii să comenteze și să folosească aplicația GuestViews, muzeele oferă diferite beneficii celor care fac asta: discount-uri la următoarele vizite, informație adaptată la nevoile lor și alte beneficii.

Au fondat compania în martie 2013 și au crescut rapid. În momentul de față lucrează cu 20 de muzee care au 1.000 de utilizatori activi în fiecare zi. Cel mai mare client este Muzeul Luvru din Paris.

Pentru alte muzee, GuestViews e folosit ca o unealtă de colectare de date - cine sunt, de unde au venit, cu cine au venit și cum au auzit de expoziție

„Ceea ce face munca noastră interesantă e că fiecare muzeu urmărește lucruri diferite la produs. Unele muzee se concentrează pe comentarii - le citesc cu atenție, le împart intern și răspund la întrebările vizitatorilor. În cazul acesta, GuestViews e folosit doar pentru a interacționa direct cu audiența. Pentru alte muzee, GuestViews e folosit ca o unealtă de colectare de date - cine sunt, de unde au venit, cu cine au venit și cum au auzit de expoziție. Toate aceste rezultate îi ajută să aibă o perspectivă asupra vizitatorilor și să-și contureze strategiile de loializare“, explică Doumerc.

Investiții rapide

Faptul că au pornit din Franța a fost un avantaj pentru fondatoarele GuestViews, care au primit investiții diverse, inclusiv din partea statului. De exemplu, au făcut parte din programul Paris Innovation Amorcage, sponsorizat de Banca de Investiții din Franța și de Primăria orașului Paris. Programul ajută startup-urile early stage și investițiile sunt de până la 30.000 de euro. Cu ajutorul acestor fonduri, cele două au dezvoltat prima variantă a produsului.

Cele mai recente inovații din gaming, VR și robotică vor avea un impact mare asupra muzeelor și dispozitivelor pe care le oferă. Gândește-te la vizite interactive, documentare imersive și ghizi robotici

De asemenea, au reușit să primească o investiție de 215.000 de euro de la business angels și au obținut și un împrumut de la o rețea de investitori numită - Reseau Entreprendre Paris.

În momentul actual, GuestViews urmărește extinderea europeană. Produsul lor este în muzee din Bruxelles și va ajunge și în Elveția, în curând. „Ne gândim și la Marea Britanie, dar ecosistemul e diferit acolo - majoritatea muzeelor mari au propriile lor laboratoare digitale și construiesc singure produse“, spune Alizee.

Muzeele în secolul startup-urilor

Muzeele sunt instituții unde se expun lucrări de artă, sunt adevărate memorii are trecutului și ale frumosului. Ele trebuie să se adapteze însă la nevoile generației tinere, care poate vedea mare parte din lucruri inclusiv pe internet. Dacă acum 20 de ani nu aveai șansa de a vedea Mona Lisa decât prin vreun album de artă, astăzi poți să o urmărești pe internet într-o formă tridimensională și să vizitezi expoziții de oriunde.

Suprapopularea e o problemă. Superinstituții cum ar fi Luvru, British Museum sau MET au fluxuri uriașe de vizitatori, iar datele inteligente ar trebui să le ajute să se adapteze la această cerere

Toate acestea sunt provocări pentru muzee. Alizee Doumerc a menționat și alte lucruri periculoase: „Suprapopularea e o problemă. Superinstituții cum ar fi Luvru, British Museum sau MET au fluxuri uriașe de vizitatori, iar datele inteligente ar trebui să le ajute să se adapteze la această cerere, dar să-și păstreze calitatea experienței pe care o oferă“. Așadar, muzeele nu sunt amenințate de lipsa vizitatorilor, ci de un număr din ce în ce mai mare.

„Noi suntem împotriva tehnologiei folosite doar pentru că există. Nu e soluția tuturor lucrurilor. Digitalul poate să alimenteze progresul dacă este susținut de o strategie reală de creștere care include orice departament al muzeului și e împământenit în acțiunile de zi cu zi“, a spus Alizee.

Viitorul va fi însă influențat de digital. „Cele mai recente inovații din gaming, VR și robotică vor avea un impact mare asupra muzeelor și dispozitivelor pe care le oferă. Gândește-te la vizite interactive, documentare imersive și ghizi robotici“, a încheiat Alizee Doumerc.



Citeste si