Infrastructura rutieră proastă, o șansă pentru România?

Letonia este ultima țară care încearcă să introducă o legislație favorabilă mașinilor fără șofer. Țara baltică se bazează pe un lucru surprinzător: infrastructura rutieră e proastă, așa că gropile pot să fie o provocare pentru mașinile fără șofer și să ajute companiile să le facă mai bune. La noi pe când?

Potrivit World Economic Forum, Letonia este pe locul 49 la calitatea infrastructurii. Rihard Gailums, de la startup-ul Pilot Automotive Labs, “nu avem cele mai bune drumuri din Uniunea Europeană, e un mediu provocator. Sunt multe gropi și nu există marcaje peste tot pe stradă. E un mediu foarte complicat pentru mașinile fără șofer”, spune startupist-ul letonian.

În acest context, scrie Tech.eu, Letonia încearcă să ducă legislația spre una mai amicală privind mașinile fără șofer. Statul a făcut un parteneriat cu mediul privat pentru construirea unui circuit de testare a mașinilor fără șofer, pe lângă Riga, dar și zone de pe drumurile publice unde vor putea fi testate mașinile autonome. Inițiativa e susținută de Guvern, de mediul academic, de industria telecom și de startup-uri.

Modelul letonian va fi adaptat după cel din Singapore, care a deschis părți din drumurile publice testării mașinilor autonome, dar a construit și circuite care seamănă cu drumurile.

“Am încercat să luăm ce-i mai bun din Singapore și să adaptăm în Letonia. O abordare înseamnă circuitul închis, numit TEIKA. E un circuit vechi pentru mașini și vrem să-l adaptăm”, spune Galiums. Astfel, următorul pas e adaptarea legislației pentru o testare limitată pe drumurile publice și invitarea companiilor din domeniul automobilelor în Letonia. De asemenea, un operator din țara baltică va construi o rețea 4G putenrică în jurul circuitului, pentru a ajuta comunicarea cu mașinile autonome.

Țările baltice încearcă să fie în fruntea luptei pentru o industrie de zeci de miliarde de dolari. Estonia a introdus o legislație favorabilă testării mașinilor autonome pe drumurile publice. România nu are niciun plan. Dar avem gropi, așa că am putea profita de dezavantajele noastre, așa cum s-au dezvoltat și rețelele de internet de mare viteză, tocmai pentru că nu aveam infrastructură anterioară.

Despre mașinile fără șofer, într-un talk TED. 



Citeste si