- 17 Noiembrie 2015
InnerTrends, startup-ul care face pe oricine analist de date și ia decizii pentru tine
Claudiu Murariu a intrat pe ușa de la Avangate în 2007. Ura ideea de corporație și se simțea încă stingher. A deschis calculatorul și și-a instalat rapid un program prin care își număra zilele rămase în companie. Așa voia el, să nu stea pe viață acolo. Contorul a început undeva de la aproape 1.000 de zile. Când a ajuns la -20 de zile, Claudiu ieșea pe ușa clădirii din Pipera spre primul lui startup. InnerTrends e a doua sa afacere, cea pe care vrea să o ducă mult mai departe decât PadiCode, unde a reușit să strângă în cinci ani 4.000 de clienți.
Dacă scriam anul trecut despre Claudiu Murariu trebuia să-l asociem cu PadiCode, un startup foarte discret din București, cu peste cinci ani de activitate. PadiCode se ocupa de email marketing și conversii și a ajuns la 4.000 de clienți fără să primească nicio investiție, banii venind de la fondatori, iar mai apoi de la cei care cumpărau soluția.
Lucrul ăsta i-a plăcut lui Claudiu: să ai mereu clienți care să plătească, iar asta încearcă să facă și la InnerTrends, startup-ul care vrea să fie Google Now al uneltelor de analytics pentru aplicații web și mobile. InnerTrends arată ca un motor de căutare. În loc să cauți date statistice despre comunitatea ta în tabele pe care nu le înțelegi, în programul creat de Claudiu și colegii săi poți întreba direct, iar apoi primești un răspuns. E noua generație de analytics.
Nevoia pentru InnerTrendsInnerTrends vrea să fie o soluție care să te ajute să înțelegi datele. Majoritatea programelor sunt construite pentru oameni care știu deja să lucreze cu date, dar nu toți sunt cercetători sau analiști
Majoritatea companiilor cumpără 4 soluții de analytics. Cu ajutorul acestora află cine intră pe site-ul lor, ce comenzi fac, dacă sunt un magazin online și care este comportamentul lor, în general. Cu ajutorul acestor unelte online, șefii de companii ar putea, teoretic, să ia decizii mai inspirate, știind ce merge și ce nu. Dar încă nu am ajuns chiar la momentul acela. 60% din companii nu iau decizii bazate pe date, ci pe intuiție.
„InnerTrends vrea să fie o soluție care să te ajute să înțelegi datele. Majoritatea programelor sunt construite pentru oameni care știu deja să lucreze cu date, dar nu toți sunt cercetători sau analiști. Oamenii au nevoie de răspunsuri la întrebări specifice și aici venim noi. Produsul nostru răspunde și cu o propoziție, iar apoi analizezi și datele detaliate“, spune Claudu Murariu. Ne-am întâlnit, într-un mod amuzant, într-o sală din clădirea Avangate pe care a părăsit-o acum șase ani, dar a rămas cu o legătură de suflet față de compania fondată de Radu Georgescu.
Trebuie să pui întrebarea corectă, să primești un răspuns imediat, să invalidezi orice altă interpretare și să iei decizii
Claudiu îmi explică faptul că pentru a lua o decizie bazată pe date trebuie să ai patru coordonate care nu au voie să fie eronate. „Trebuie să pui întrebarea corectă, să primești un răspuns imediat, să invalidezi orice altă interpretare și să iei decizii“, explică Murariu, pasionat de date de când a făcut primul site pe bani, pentru o companie din Suceava, la 19 ani. Atunci l-a intrigat faptul că a livrat un site și a primit banii, dar nu a primit feedback. Nu știa nimic despre utilizatorii săi. Întâmplător, datele au intrat atunci în viața lui într-un mod convingător.
Claudiu mai spune că de câțiva ani se vorbește de cultura datelor și foarte multe informații sunt colectate de pe internet și de la device-uri. Cu toate acestea, din colectarea acestora se iau decizii doar într-o parte din situații. De multe ori datele sunt doar orientative, iar deciziile sunt luate tot după flerul și intuiția unui CEO. „Datele nu ne dau încă un răspuns“, crede Murariu.
Avantajul de a construi în corporațieClaudiu a făcut InnerTrends după ce la PadiCode și-a dat seama că nu avea un tool prin care să ia decizii clare bazate pe date. Trebuia să ghicească uneori. Iar asta nu i-a plăcut minții lui. S-a dus către cea mai bună oportunitate, așa cum a făcut-o mereu. Are alături doi cofondatori și alți doi colegi.
Dacă faci prea mult customer support, înseamnă că ai o problemă cu produsul
A depus un singur CV în viața lui, pentru un post de usability expert în Avangate. Venise din Kosovo, unde fusese voluntar din partea Uniunii Europene. Deși nu avea studiile superioare necesare, a fost angajat datorită calităților lui practice. La Avangate a crescut și a învățat de la cei din firmă când a început să lucreze la PadiCode. În ultimul an de Avangate muncea în paralel și spune că a fost un avantaj că lucra într-o companie. „În pauza de masă puneam multe întrebări colegilor specializați pe diverse domenii. Ei mă ajutau, iar apoi au aflat că fac și un produs“, spune Claudiu. Crede că nu ar fi avut avantajul acesta dacă ar fi fost de unul singur.
Și-a dat demisia cu șase luni de zile înainte să plece și a ieșit din Avangate cu o companie în mână. Șase luni a fost și termenul pe care și l-a luat în primul lui startup, înainte să plece.
O piață pentru un Siri al datelorLui Claudiu îi place să spună despre produsul lui că e un fel de Siri pentru date. Piața e uriașă, iar avantajul pe care-l are softul românesc e că poate fi integrat și cu alte soluții, mai ales că are alt specific. De exemplu, dacă ai Google Analytics vei afla cine intră pe site-uri tău, chiar dacă nu sunt autentificați. Știi de unde vin, ce vârstă au oamenii, în ce oraș trăiesc și cât stau pe site. Cu ajutorul InnerTrends poți vedea doar datele celor care și-au făcut un cont la tine pe site și poți înțelege mai bine comportamentul lor. Așadar, afli ce au făcut de la un Black Friday la altul și în așa fel poți să faci o ofertă prin care să ieși pe profit. Nu e un exemplu ipotetic, chiar s-a întâmplat.
InnerTrends e încă în faza de beta închis, iar săptămânile acestea va fi deschis pentru toată lumea. Dar românii au deja mai mulți clienți: Orange, Inbound.org și Avon România. În cazul ultimilor, InnerTrends a reușit să le ofere date prin care au înțeles comportamentul clienților care au achiziționat de Black Friday: ce au mai cumpărat, ce au acum, cât timp a trecut de la o achiziție la alta. Iar stocurile arată altfel și pot aduce un profit mai mare.
InnerTrends a participat și la a doua ediție a pre-acceleratorului MVP Academy, organizat de echipa care face și How to Web. După experiența aceea, compania a fost tatonată de două grupuri de investitori. În momentul de față InnerTrends a reușit să închidă o primă rundă de investiții la o sumă rămasă necunoscută. Cu toate acestea, spune Claudiu, e vorba de un grup de investitori români care au investit ca sindicat, prin platforma online Seedrs, după ce a văzut startup-ul la MVP Academy. Deși cealaltă propunere însemna o investiție mai mare, presupunea să muncească un an la o singură direcție, iar apoi să o testeze pe piață. A ales bani mai puțini și oportunitatea de a schimba produsul din mers, în funcție de ce vrea piața. Așa au vrut datele.
Murariu spune că produsul va putea funcționa automatizat în funcție de fiecare client pe care-l vor avea. Își amintește că la PadiCode avea 4.000 de clienți și făcea el singur customer support. „O oră pe zi făceam. Dacă faci prea mult customer support, înseamnă că ai o problemă cu produsul“, crede fondatorul InnerTrends.
Încă nu are setate clar politicile de preț, dar va exista o plată permanentă, dar și o subscripție lunară. La 32 de ani, o corporație și două startup-uri Claudiu Murariu vrea să fie cel care dă răspunsul la întrebările cele mai complicate.