Interviu cu George Lemnaru: Miniclip îi preia pe românii de la Green Horse Games

Studioul românesc de jocuri Green Horse Games anunță faptul că Miniclip devine acționarul principal al companiei. Investitorii prezenți au vândut părțile lor, iar cofondatorii George Lemnaru și Alex Stroe vor rămâne în companie în pozițiile anterioare, dar și ca acționari, deși minoritari. Tranzacția a fost realizată în plină pandemie. Am discutat cu George Lemnaru, CEO al Green Horse Games, despre detaliile acestei tranzacții.

Green Horse Games se alătură companiei Miniclip, una dintre cele mai puternice din zona jocurilor mobile. Miniclip a fost fondat în 2001 ca o platformă de jocuri online, iar ulterior s-a dezvoltat în zona de jocuri mobile pentru iPhone și Android. Miniclip face parte din grupul Tencent, care a achiziționat o proporție majoritară a acțiunilor în 2015.

Green Horse Games e un studio fondat în 2013 de George Lemnaru și a dezvoltat jocul mobil Football Rivals. Anterior, compania dezvoltase jocuri casual din zona fotbalului, cum au fost Liga Ultras sau National Manager. Green Horse Games a făcut în 2019 o schimbare către zona de jocuri mobile, prin Football Rivals.

„Suntem încântați să avem această oportunitate de a lucra alături de George și cofondatorul său Alexandru Stroe, dar și echipa extraordinară de la Green Horse Games. Le-am admirat munca de departe de ceva timp și suntem încântați să dezvoltăm oportunitățile aduse de acest parteneriat”, a declarat Jurgen Post, CEO al Miniclip. Green Horse Games va rămâne studio independent și face parte dintre cele 9 deținute de Miniclip la nivel mondial. De altfel, Miniclip a achiziționat studiouri precum Playsport (creatorii Motorsport Manager), Yakuto (Darts of Fury), Masomo (Head Ball 2), Eight Square Pixels (Sniper Strike), Gamebasics (OSM Online Soccer Management).

Până în prezent, titlurile Miniclip precum 8 Ball Pool, Golf Battle, Football Strike și Agar.io au avut peste 2 miliarde de descărcări. În aprilie 2020, Miniclip avea peste 50 de milioane de jucători activi zilnic, la nivel global. 

Cum s-a născut tranzacția Miniclip / Green Horse Games

Am discutat cu George Lemnaru despre această tranzacție și detaliile sale. El menționează că investitorii anteriori, adică fondul 3TS Catalyst, Mălin Ștefănescu și Ana Maria Andronic au vândut acțiunile lor, iar el și cofondatorul său Alex Stroe au vândut jumătate dintre acțiunile pe care le mai aveau la Green Horse Games.

„Noi ne concentram pe creșterea business-ului. Nu căutam activ un exit, pentru că ne aflam într-o poziție excelentă. Creșterea era exponențială, eram bine finanțați, echipa era excelentă și foarte important aveam o viziune de creștere pentru următorii ani. Miniclip ne-a contactat și de la primele discuții ne-am dat seama că putem să facem lucruri excelente împreună”, a spus George Lemnaru pentru start-up.ro.

Green Horse Games creștea foarte bine. În 2018 generaseră venituri de 1,1 milioane de euro și dacă în 2019 s-au concentrat pe dezvoltarea Football Rivals, ceea ce a dus la o scădere a veniturilor cu 20%, în 2020 au revenit și au demonstrat ce rezultate pot să atingă. Astfel, în 2020 jocurile Green Horse Games au generat venituri de aproximativ 4 milioane de euro, iar acestea sunt în creștere pentru 2021.

„În momentul acesta avem sute de mii de jucători activi și avem o retenție foarte bună. În plus, majoritatea utilizatorilor noștri sunt din Europa”, spune George Lemnaru.

Discuțiile cu Miniclip au început în septembrie 2020. „Pentru noi a contat foarte mult faptul că își doreau să investească în viziunea noastră și voiau să ne susțină cu know-how. Noi aveam tot ce ne trebuia pentru a crește în următorii ani. Discutând cu ei ne-am dat seama nu doar că au know how mult mai puternic, dar sunt dispuși să investească în această viziune pe care noi o avem”, explică Lemnaru.

„Totul s-a desfășurat 100% remote. Nici până acum nu ne-am întâlnit fizic, deși ne vedem pe Zoom zilnic. Colaborăm cu studiourile din Italia, Portugalia, oameni din Londra, dar totul e 100% pe Zoom”, explică Lemnaru modul în care au reușit să facă o tranzacție, dar și să înceapă colaborarea în epoca de remote work. Dar toată tranzacția a fost finalizată în doar patru luni.

Ce urmează pentru Green Horse Games și George Lemnaru?

Rolul lui George nu se va schimba în companie și va rămâne CEO al firmei. „Beneficiem acum însă de un input bun pe zona de game design, tech, marketing etc. Mai departe, alături de Alex, am rămas acționari și dorim să dezvoltăm Green Horse Games în următorii ani”, a spus George Lemnaru.

În momentul de față echipa Green Horse Games are 16 oameni, este în curs de a angaja alți doi oameni și dorește să crească puternic în perioada următoare. „Lucrăm de acasă și e un avantaj că putem să angajăm și din afara Bucureștiului. În cadrul Miniclip sunt specialiști cu experiență foarte mare, inclusiv pe zona de HR, și beneficiem de input-ul lor în momentul când avem nevoie și-l cerem”, a explicat cofondatorul Green Horse Games.

„Vrem să dezvoltăm mai multe jocuri în cadrul studioului. Considerăm că este un potențial mare de creativitate în zona de gaming din România.”, explică Lemnaru.

Evoluția Green Horse Games de-a lungul timpului

Studioul din București a început inițial cu jocuri casual din zona sportului în variantă desktop. George povestește că a fost greu să convingă investitorii la început, când mulți spuneau că industria de casual gaming e pe moarte, mai ales că era după boom-ul jocurilor de Facebook.

„Era o reticență puternică de a investi în acea zonă pentru că nu mai era la modă. Între timp industria, mai ales cea de mobile games, a avut o evoluție excelentă. Pentru noi a contat că suntem în industria de care suntem pasionați, făcând asta era clar că rezultatele vor veni mai devreme sau mai târziu”, spune George Lemnaru.

După ce au dezvoltat jocurile în zona de desktop, au decis să facă tranziția, din 2019, spre mobile. „A fost o adaptare a echipei către zona de mobile, atât ca tehnologii, dar și în ce privește comportamentul jucătorilor. Am făcut în primă fază un joc de test în care am investit o lună-două, apoi am decis să trecem pe produsul Football Rivals și am fost „all in”. Toată echipa ne-am concentrat pe el și a meritat”, spune Lemnaru.

El spune că achiziția utilizatorilor nu e complicată, pentru că o poți testa ușor de la început cu un mic buget de marketing, dar cel mai important e să ajungi la momentul când oamenii sunt încântați de produsul tău și să-i faci să rămână activi.

Practic, tranziția lor a durat două luni din momentul când au scris primul concept într-un document pentru jocul mobile Football Rivals, până au pus pe ecran prima linie de cod. Iar pentru a testa piața au folosit imagini interactive cu jocul pe care le arătau prietenilor și cunoscuților pentru a vedea reacția lor.

„După ce am avut produsul au urmat două iterații mai mari până să ajungem la o variantă simplă și interesantă pentru jucători. În general aceasta este zona cea mai dureroasă pentru că trebuie să eviți să trăiești în lumea ta pentru mult timp. Trebuie să fii în mod constant aproape de jucătorii tăi pentru a primi feedback încă din primele etape”, explică CEO-ul Green Horse Games.

Viitorul pentru Green Horse Games

Green Horse Games urmează să se dezvolte cu mai multe resurse acum, parte a unui studio mai mare. Va fi o experiență nouă inclusiv pentru George, care nu a făcut niciodată parte dintr-o companie mare.

„După ce am văzut ce înseamnă să lucrezi cu Miniclip ne-am adaptat foarte ușor pentru că ei ne oferă independență în luarea deciziilor de produs și sunt acolo să ne susțină”, spune Lemnaru.

„Sunt conștienți că trebuie să te miști rapid și să ai un mindset antreprenorial concentrat pe rezultate. Știu ce înseamnă să dezvolți jocuri, știu ce înseamnă a încerca, a eșua, a încerca, a eșua, a încerca și a reuși”, mai spune cofondatorul Green Horse Games.

El nu urmărește momentan să se ducă într-o zonă de angel investing, ci se va concentra 100% pentru a crește Green Horse Games din poziția de CEO al companiei ce va fi deținută majoritar de Miniclip. 



Citeste si