Ioan Dumitru, VagAuto.ro - cum crești un business de accesorii auto în România

Ioan Dumitru a pornit în 2015 un business de accesorii auto după o carieră în industria FMCG. A observat că deși în zona de piese auto existau concurenți, când vine vorba de accesorii auto piața era liberă. Așa a pornit VagAuto.ro.

VagAuto.ro este un business online care împlinește aproape 10 ani în curând și care oferă accesorii pentru automobile pasionaților. Astăzi au ajuns la 150.000 de produse în portofoliu și se află printre cei care conduc piața de accesorii.

Ioan Dumitru, fondatorul afacerii, menționează că astăzi VagAuto.ro a ajuns la 100 de categorii de produse de la peste 700 de branduri și s-a dezvoltat atât prin site-ul propriu, cât și prin marketplace-uri, într-o industrie provocatoare și care are nevoie de foarte multă consultanță.

În 2022 VagAuto.ro era un business de aproximativ 2,8 milioane de lei în cifră de afaceri, o creștere cu aproape 17% față de anul anterior.

"Interacțiunea umană nu ar trebui să dispară. Pentru business-urile medii sau mici cred că interacțiunea e importantă. O discuție e mult mai deschisă verbal, decât în scris", spune Ioan Dumitru în timpul interviului din studioul start-up.ro.

După o perioadă de regândire în pandemie, când s-au axat pe produsele cerute atunci, s-au întors spre ceea ce știu să facă mai bine.

"La început aveam o rată de retur destul de mare, dar odată ce ne-am schimbat optica și site-ul a devenit prioritatea numărul unu putem oferi consultanță clienților în ceea ce privește statusul unei comenzi și această comunicarea ne-a redus foarte mult rata de retur", menționează Dumitru.

Cum funcționează comerțul electronic de accesorii auto

Astăzi, VagAuto.ro oferă circa 150.000 de produse în 100 de categorii și își propune să ajungă la 250.000 de produse până la sfârșitul anului.

E-commerce-ul pentru accesorii auto necesită consultanță corectă și orientată spre nevoile clienților, nu doar spre vânzare.

"E o piață complexă, cu foarte multe produse. Și e o piață care are nevoie de consultanță, una corectă, orientatea spre necesitatea clienților, nu neapărat spre obiectivul de vânzare", spune Ioan Dumitru.

VagAuto.ro și-a îmbunătățit operarea prin adunarea de date din piață și prin prezența pe marketplace-uri mari precum eMAG, Decathlon și Altex.

"A fost o creștere sustenabilă pe măsură ce oamenii au început să vină către cumpărături online în zona de accesorii auto. Tehnologia ne-a ajutat foarte mult în dezvoltarea business-ului și cred că piața are multă valoare", explică fondatorul VagAuto.ro.

Cum lupți cu brandurile din China în comerțul electronic

Ioan Dumitru menționează că deși competiția de pe piață și din partea platformelor din China este intensă, VagAuto.ro se concentrează pe produse de brand consacrate și nu pe produse ieftine din China.

"De la început am avut o structură diferită față de magazinele care existau în momentul respectiv și ne-am clădit business-ul cu branduri consacrate, pe produse medii și scumpe. Nu ne-am bazat niciodată pe produse aduse din China, ci am încercat să aducem valoare pieței. Nu zic că produsele de acolo nu aduc valoare, doar că am încercat să menținem mereu un anumit standard", spune Ioan Dumitru.

Categoria de transport, cum ar fi cutiile de portbagaj și barele transversale, este una dintre cele mai vizibile și cerute de pe site.

"Încercăm să eficientizăm fiecare categorie, pentru că acolo e un potențial clienți. Avem produse pe care le fructificăm bine în piață și ne extindem în zone diverse", spune Ioan Dumitru.

Ioan Dumitru prevede o creștere continuă și organică a pieței de accesorii auto datorită nevoii tot mai mari de confort și personalizare în mașini.

"De curând am listat un furnizor în zona de machete auto. Poate nu pare că are legătură, dar sunt mulți împătimiți ai zonei și am avut cerere. Vedem rezultate bune pe această categorie ce poate să pară un pic banală sau ieșită din formatul standard de accesorii auto, dar a fost cerută", explică Ioan Dumitru modul în care vedea extinderea magazinului online.

De ce VagAuto.ro a evitat zona de piese auto

VagAuto.ro evită piața pieselor auto din cauza complexității și a interacțiunii complicate cu mecanicii.

"Zona de piese a venit ca o oportunitate de la unul dintre furnizorii noștri de produse. Cred că avem o categorie sau două în zona de piese și aici vorbesc de niște kituri de brațe care sunt deja create, dar mai avem și parte ade consumabile, cum ar fi filtrele", spune Ioan Dumitru.

El menționează că nu s-au dus atât de mult în zona de piese pentru că a descoperit că e cu totul o altă piață.

"E complicată piața și există interacțiune cu un mecanic care poate să-ți refuze extrem de rapid un produs sau să încerce să inducă anumite lucruri care uneori nu sunt adevărate, doar pentru că urmăresc un câștig mai mare de la fiecare client pe care-l servisează", spune Ioan Dumitru.

Strategia VagAuto.ro pentru 2024 include creșterea portofoliului de produse și aducerea de noi furnizori din Polonia și Cehia.

Deși tendințele vehiculelor și comportamentul de proprietate auto ar putea evolua, necesitatea accesoriilor auto va persista.



Citeste si