- 28 Iulie 2021
Joburi plătite la nivel de Silicon Valley sunt acum disponibile remote și pentru români. Engleza este însă un must have
Irina Vlad este antrenor de personalitate în engleză în cadrul propriului ei start-up, focusat pe training-uri specializate pentru corporatiști, freelanceri și fondatori de start-up-uri. Noutatea metodei elaborate de Irina, de profesie actor, constă tocmai în faptul că ea te ajută să folosești mai bine engleza pe care o știi deja, cu accent pe dezvoltarea personală și eliminarea complexelor.
Lumea se află în criză, iar dezechilibrele aduc schimbări. Unele mai bune, altele mai rele. Altele surprinzătoare. O astfel de consecință a pandemiei s-a produs și la noi în țară. Odată cu legiferarea muncitului de acasă, românii au început să muncească pentru piețe străine, dar, de data asta, fără să mai plece din România neapărat.
Pentru mulți nu este o surpriză, mai ales în ceea ce-i privește pe freelanceri. Dar pentru angajatul clasic, cel care muncește la o companie, este ceva nou. Să muncești exclusiv în engleză, pentru companii străine, locuind în România. Să nu mai fie nevoie să pleci din țară, pentru a fi plătit la nivelul la care îți dorești.
Muncitul remote a fost validat în pandemie, când, neavând altă opțiune decât să muncească de acasă, surpriza a fost că oamenii și-au făcut treaba la fel de bine. Ba în anumite cazuri chiar și mai bine. Și toată lumea a fost mulțumită. Angajatorul pentru că nu trebuie să mai plătească chirii exorbitante pe birouri, că poate să aibă acces la profesioniști din toată lumea, și angajatul că poate munci de oriunde, pentru orice companie, din orice colț al lumii.
Însă presiunea de a comunica empatic și eficient în engleză a devenit mult mai mare în urma acestor schimbări, la fel și concurența. Însă nu doar concurența între angajați, ci și concurența între angajatori.
De exemplu, un client din zona IT cu care am lucrat pentru că avea trac în engleză, dorea să se angajeze la o companie din Elveția. Însă odată cu schimbările generate de pandemie a primit o ofertă de la o companie unde era plătit cu peste 50% mai mult decât ar fi primit de la compania din Elveția. Și, surpriză, fără să fie nevoie să plece din România.
Tot în domeniul IT, o companie americană care nu are sediul în România face în prezent recrutare pentru intervalul 200.000-400.000 de dolari pe an. Țintește specialiști precum ingineri software, arhitecți de sistem care să lucreze de la distanță pentru companii din SUA. Procesul de recrutare este exclusiv online, include 4 pași, iar primul este un test de limbă engleză.
Așadar, salarii de top sunt disponibile, în sfârșit și la noi, acum, fără să trebuiască să călătorești peste mări și țări singur sau cu familie și copil, însă este nevoie să poți convinge angajatorul în limba engleză. De ce? Pentru că odată angajat trebuie să lucrezi doar în limba engleză cu oameni din toate colțurile lumii și să performezi pe măsura așteptărilor.
Engleza nu mai e doar o limbă prin care să comunici așa cum poți. Acum românii se văd în situația de a-și arăta valoarea profesională vorbind într-o altă limbă. De exemplu, pentru a susține un interviu pentru jobul visat, nu e nevoie ca engleza pe care o vorbești să fie perfectă, însă trebuie să înveți să te exprimi cu siguranță, cu fermitate, cu profesionalism și în special cu empatie.
Drept dovadă că această tendință devine generalizată, anul trecut cererea pentru a-și îmbunătăți atitudinea în comunicarea în engleză a explodat. Am văzut o triplare a cifrei mele de afaceri pe zona de antrenament de personalitate în engleză, (ajungând spre 50.000 de euro). Iar 2021 se anunță încă și mai activ.
Așadar, aceste noi obiceiuri din piața muncii pot reprezenta o oportunitate pentru români. Poate că mulți nu se vor mai simți presați să plece din România pentru o viața mai bună. De asemenea, ar putea fi totodată o oportunitate să spulberăm mitul forței de muncă ieftine din țările estice și, odată cu competiția la nivel mondial, să ne aliniem țărilor vestice în ceea ce privește atât salariile, cât și recunoașterea valorii profesionale.