- 22 Mai 2025
Kirke.social: cum creezi un spațiu sigur pentru artiști în era giganților digitali
Kirke.social este o nouă rețea socială de tip marketplace, aflată încă în faza beta, dedicată comunităților de entertainment și fandomuri (termen folosit pentru a se referi la un colectiv de fani ai unei cărți, unui artist sau unui tip de media; N.red.), unde poți intra ca fan sau ca artist pentru a consuma, cumpăra și vinde artă personalizată la cerere (numite mai popular „commissions”).
Platforma este gratuită pentru clienți și accesibilă doar pe bază de invitație pentru artiști, ceea ce înseamnă că trebuie să primești un cod de invitație, fie de la echipa Kirke, fie de la un alt artist care este deja membru. De ce? Pentru ca comunitatea să rămână fără scam-uri și fără AI (dacă te întrebi de ce arta AI nu are loc pe astfel de platforme pentru artiști, află mai multe aici).
Am obținut o invitație acum câteva luni și am urmărit activitatea comunității pe TikTok, Discord și chiar direct pe platformă.
Creșterea și interesul față de un astfel de loc au fost consistente, cu mulți membri noi care se alăturau zilnic și care erau extrem de activi și implicați.
Așa că am luat legătura cu fondatoarea Kirke, Valentina Todeschi, și am vorbit despre comunitățile creative, nevoile artiștilor și ce oferă marketplace-ul lor, atât pentru ei și pentru noi.
Ce face Kirke.social diferit față de alte platforme„Ca fan, poți urmări artiștii preferați și îi poți colecționa sub formă de carduri digitale când le dai follow, dar în curând vor apărea mai multe opțiuni, precum comentariile,” explică Valentina. „Iar ca artist, poți folosi platforma pentru a-ți crea un portofoliu, a cunoaște noi prieteni și, mai nou, pentru a vinde commissions.”
Pe platformă, îți poți seta un „commission sheet” (o listă unde un artist își prezintă serviciile oferite și prețurile, alături de exemple; N.red.), ceea ce este foarte util, deoarece mulți artiști se confruntă cu lipsa unui spațiu clar și complet unde să își afișeze prețurile și lucrările.
Acest lucru nu este complet nou - există și alte platforme cu funcții similare, precum Fiverr, VGen sau chiar DeviantArt, cunoscute deja în rândul comunităților artistice. Totuși, Valentina explică faptul că aceste platforme sunt acum pline de conținut generat de AI sau, dacă sunt anti-AI, precum VGen, sunt foarte greu de accesat.
De exemplu, procedura VGen pentru a accepta artiști pe platformă și a-i verifica ca vânzători legitimi este complicată și necesită să ai deja o comunitate solidă de urmăritori. Deși acest lucru poate fi bun, algoritmii de pe alte platforme pot face atingerea acestor cifre mult mai dificilă.
Cum poți comanda o lucrare pe Kirke.social„Despre VGen - de fapt, am lucrat în paralel. Ei s-au lansat înaintea noastră. Și e bine pentru toți artiștii care au fost susținuți de ei. Problema e că totul e prea exclusivist. Acolo poți intra doar dacă aduci o valoare monetară, iar asta nu este mentalitatea noastră. Pentru că trebuie să fii verificat, să faci un anumit număr de vânzări. Asta nu este o cerință la noi, pentru că asta ar însemna că doar dacă aduci bani platformei poți câștiga și tu bani. Noi nu așa vedem lucrurile,” spune Valentina.
Procesul, explicat de fondatoare, este simplu: fanii trimit cererea de comandă, artistul o vede și o acceptă sau o refuză. Dacă acceptă, artistul stabilește prețul final în funcție de complexitate și data de livrare. După aceea, fanul primește oferta detaliată și plătește pentru a activa comanda și a-i da undă verde artistului să înceapă. Plata este făcută integral în avans, iar Kirke o „îngheață” până în momentul livrării comenzii.
„Acum, instrumentul de comenzi este gratuit pentru artiști pentru că nu vrem să existe nicio barieră în a-i proteja de scam-uri. Luăm doar 5% de la cumpărător, pentru serviciul de intermediere și protecția oferită.”
Echipa plănuiește să introducă PayPal în opțiunile de plată, dar, la momentul interviului, foloseau Stripe, o platformă similară.
„Cu Stripe, dacă artistul nu respectă termenul limită, clientul poate cere rambursarea banilor. Există escroci de ambele părți. Mai rar printre artiști, pentru că ne cunoaștem aproape toți între noi șii există și procesul de verificare. Dar când cheltuiești până la 400 de dolari online, e bine să știi că îți poți recupera banii dacă nu primești serviciul promis.”
"Mainstream-ul este saturat de povești deja spuse"Deși partea de marketplace pare a fi caracteristica principală a Kirke.social, prioritatea lor este să creeze o comunitate sigură și sănătoasă, în care oameni cu pasiuni comune pot petrece timp împreună și pot interacționa liber.
„Simțim că totul devine prea tranzacțional pe fiecare platformă. Totul este despre bani - câți bani poți face, câți bani poți aduce. Dar nu trebuie să fii cumpărător ca să te alături comunității. Nici vânzător nu trebuie să fii. Pentru că simțim lipsa unui loc unde să te distrezi. Funcția de monetizare e acolo doar pentru că vrem să susținem artiștii în toate modurile posibile, având în vedere toate problemele legate de AI și scam-uri.”
Valentina spune că oamenii au început să numească Kirke.social „locul lor cozy”, că se alătură pe Discord și chiar fac stream la procesul lor de desen. Ea le mulțumește comunității active și moderatorilor care supraveghează conversațiile, pentru că platforma, spune ea, este doar un container, iar diferența reală o fac oamenii care o populează.
Întrebată ce mesaj are pentru artiști, Valentina îi încurajează să rămână pozitivi și să continue să facă ceea ce iubesc.
„Credem că vine timpul artiștilor independenți și al nișelor. Pentru că mainstream-ul este saturat de povești deja spuse, iar artiștii sunt, de fapt, cei care știu ce le va plăcea oamenilor lor. Credem că cea mai înaltă calitate va veni de la voi, nu de la următorul proiect de un miliard de dolari.”
Secțiunea „Antreprenori” de pe start-up.ro este susținută de ING Bank, partener de dezvoltare pentru afacerile din România.
Într-un context dinamic și încă incert, ING sprijină business-urile locale prin banking online și simplu. Banca le oferă antreprenorilor curajoși soluții de finanțare personalizate pentru a-și transforma viziunea în realitate.