Analist Seedcamp: Startup-urile sunt ca trufele, iar investitorii precum vânătorii

Seedcamp e unul dintre cele mai cunoscute fonduri și programe de accelerare din Europa, care ajută startup-uril la început de drum de aici. Au fost printre primii investitori și susținători ai UiPath, au investit în Revolut sau TransferWise.

Pe scena ediției din acest an a How to Web, Kyran Schmidt, analist în cadrul Seedcamp, a avut un scurt dialog cu Vlad și am putut afla detalii interesante despre modul în care poți folosi datele pentru a lua cele mai bune decizii investiționale.

Founder Market Fit: câtă experiență ai pe acea piață

”Investim în România din 2008, în companii precum Brainient, Ubervu, apoi în UiPath. Pentru noi este foarte important să înțelegem ADN-ul echipei. Vorbim despre founder market fit”, a afirmat Schmidt precizând faptul că au decis să investească în echipe care i-au abordat  direct prin formularul disponibil pe site-ul Seedcamp.

În plus, de ceva timp au luat decizia de a fi proactivi și, imediat ce află despre un startup care le atrage atenția, încep discuțiile pentru finanțare.

Cât despre ceea ce înseamnă pentru un om de investiții founder market fit, Kyran Schmidt spune că este un concept ca ține de expertiza pe care fondatorii unui startup o au în domeniul pe care activează. În esență, are de-a face cu cât de bine își cunosc piața.

”Contează foarte mult expertiza. Dar ne uităm și la abilitățile de execuție. Avem un prim call, poate un al doilea, apoi o întâlnire. Și să fie echipe care se uită la produs și la consumatori cu atenție”, mai spune reprezentantul Seedcamp rederitor la modul în care decid să facă investiții.

Vânătorii de trufe

Totodată, după cum precizează acesta, în decizia de investiții mai contează și datele financiare. ”Investim pre-produs și pre-revenue. Ne uităm la o prognoză financiară, unde crezi sau vrei să ajungi. Ideal ne dorim ca startup-urile în care investim să ajungă să fie unicorni”, declară acesta, adăugând faptul că investitorii se aseamănă cu vânătorii de trufe.

”E important să miroși succesul, dar și bullshit-ul pe care ți-l vinde cineva. O să fim mulți ani alături de echipă, așa că înainte de a intra în relație, vrem să vedem și să legăm o legătură, să fie sinceră”, afirmă Kyran Schmidt.

Și pentru că a menționat echipa, oficialul Seedcamp precizează faptul că fondul pe care îl reprezintă investește în startup-uri care sunt cu solo founders, până la echipe de 3-4 fondatori.

Ideal: și un om tehnic în echipă

”Când vine vorba despre fondatori, mai vedem și echipe care nu au expertiză în tech, și asta e cam dificil. Vrem să vedem ADN tehnic încă din primele momente. Până la urmă, avantajul unui startup față de o companie mare este abilitatea de a se mișca mai rapid. Așa că e nevoie de un CTO care să lucreze full time acolo. Este ideal să ai un om tehnic în echipă”, adaugă Schmidt.

Acesta ține să precizeze și faptul că un fondator este o persoană cu o poziție de equity: are multe în joc și este cel tras la răspundere.

În ceea ce privește momentul potrivit în care ar fi bine să fie abordați de un fondator, cel puțin în cazul Seedcamp, Schmidt spune că nu trebuie să li se prezinte deja un perfect ”ca să ne atragă atenția, putem oferi feedback rapid. Important e să fie aproape de clienți”.

”Pentru noi e important să construim infrastructura în jurul companiilor pe care le susținem. Lucrăm alături de fondatori și ajungem împreună la un numitor comun, nu ne impunem voia asupra lor. Ei decid ceea ce e mai bine pentru ei”.

Motivul principal pentru eșec?

Totuși, după cum precizează și Kyran Schmidt, chiar și când toate piesele par să se potrivească la fix, există posibilitatea ca afacerea să nu supraviețuiască.

”Când ai o echipă foarte bună, dar tot dai greș, cred că e o chestiune de timp. Poate nu este momentul potrivit pentru ceea ce faci. Este foarte important ca ceea ce faci să fie la timpul potrivit, ca piața să fie pregătită, sau să nu ratezi trenul. E mai bine să ieși cu ceva ce nu este perfect și să testezi, să încorporezi feedback-ul publicului și să ieși cu produsul pe care îl ai”, declară Schmidt.

Concluzia acestuia este că un fond de investiții are la rândul lui succes dacă investește într-un startup de succes. ”Sunt și investiții pe care le greșim. Dar important e să fie și investiții care vor face un fond de investiții cunoscut și vânat de startup-uri, sau nu. Ține și de echipa noastră, de deciziile pe care le luăm, ca ele să fie cât mai informate și rapide. Jobul nostru este de a înțelege echipele”, spune Kyran Schmidt.



Citeste si