La Vot | Ilinca Păun, investitoare: O țară izolată are o mentalitate de „pentru vierme, mărul este lumea întreagă”

start-up.ro a inițiat o serie editorială dedicată votului la alegerile prezidențiale numită "La Vot". Vorbim cu antreprenori și specialiști din România despre importanța votului și direcția României. Ilinca Păun e investitoare, coach și are o experiență îndelungată în companii. Ea crede că o țară izolată are o mentalitate de tipul "pentru vierme, mărul este lumea întreagă".
Hai la vot

În săptămâna de dinainte de turul 2 al alegerilor prezidențiale start-up.ro a decis să contacteze antreprenori și specialiști din România pentru a vedea cum privesc ei importanța votului și momentului în care se află România. Am decis să dăm din nou o voce antreprenorilor mici și mari, investitorilor, specialiștilor din România. 

start-up.ro susține fiecare cititor să participe la procesul democratic de vot, să-și spună opinia și să aleagă direcția pe care o consideră importantă pentru România. Dincolo de orice altceva, o prezență la vot cât mai ridicată arată interesul fiecăruia dintre noi pentru democrație.

De asemenea, start-up.ro este de 10 ani o publicație media care susține inițiativa antreprenorială, inovația, o perspectivă globală pentru țară, una care să ofere echitate socială și creștere pe termen lung. 

Cine este Ilinca Păun?

Ilinca Păun este o antreprenoare, investitoare și coach sistemic din România, cunoscută pentru promovarea leadershipului feminin și a investițiilor cu impact. Este fondatoarea Bravva Angels, o comunitate de business angels care sprijină startup-uri în stadii incipiente, fondate de femei sau echipe mixte, oferind finanțare, mentorat și acces la o rețea de investitori.

Cu o carieră de peste 15 ani în consultanță imobiliară și business, Ilinca a ocupat funcția de Managing Director la Colliers International România, unde a contribuit semnificativ la dezvoltarea pieței imobiliare locale. Ulterior, s-a implicat în educația antreprenorială, fiind co-fondatoare a The Entrepreneurship Academy și mentor pentru numeroși fondatori de startup-uri.

Cum privești rezultatul Turului 1 de la alegerile prezidențiale și opțiunile pe care le avem în turul 2 acum?

Ca un semnal de alarmă că mediul de afaceri și cei care construiesc economia sunt prea toleranți de zeci de ani față de aparatul politic și ne-am trezit (târziu) că frustrarea celor care depind mai mult de stat decât de privat a ajuns la capăt și au o opțiune de candidat reală pentru ei, acum. Noi (mediul de afaceri și antreprenoriat) nu avem și doar sperăm să fim lăsați în pace și să nu ne încurce cineva prea tare după alegeri.

E o poziționare nefericită, din păcate. Pasivă și pierzătoare, deseori. E evident pentru mine că e nevoie să iasă la vot publicul tânăr, care nu are deocamdată o frustrare prea mare, dar va fi cel mai afectat de aceste alegeri și o Românie cu un președinte suveranist.

Pariul pe care îl fac eu pe România este unul în care câștigăm succes ca țară prin inovație și creativitate, prin antreprenoriat și libertatea de a continua să construim un mediu capitalist cu legături internaționale, unde avem loc la masă prin valoarea a ceea ce oferim.

Care este direcția României care va aduce mai multe avantaje pentru mediul de business local, dar și pentru startup-uri?

Creșterea unei companii depinde de acces la capital și un produs vandabil în cât mai multe piețe. Asta înseamnă că România are nevoie să fie „partener” deschis la a primi investiții din exterior, fără teama că acele investiții să fie amenințate de control de stat. Mișcarea capitalului să fie dictată de produsul de valoare și cererea de pe piețele client.

În ultimii zece ani, România a crescut câteva companii la nivel global cu finanțări externe private, care au pus țara pe hartă cu unicorni. Ce aduce asta bun? Enorm de mult capital de imagine care aduce joburi și oportunități în țara noastră.

Ca românii să nu mai plece „după joburi afară”, ci să vină joburile la noi. Tinerii au șansa să facă super carieră și bani în România dacă educația și efortul lor sunt plătite pe o piață liberă, europeană.

Cum ai explica unei persoane care nu înțelege modul în care funcționează mediul de afaceri importanța de a fi deschiși la o piață globală în momentul de față? Poate funcționa mediul de afaceri într-un context izolaționist?

Un mediu de afaceri izolaționist poate funcționa, poate mai încet, poate mai prost. Țările cu economii izolate nu nasc unicorni și companii globale, care să te facă să spui „sunt mândru că sunt din țara mea – uite ce am construit în lume!”.

O țară izolată are o mentalitate de „pentru vierme, mărul este lumea întreagă”, rămâne mică în gândire, în aspirații, în impact.

Eu nu vreau asta pentru România, iar exemplul Ungariei îmi arată că o astfel de economie își închide singură ușa inovației.

Mai adaug că inovația e un joc de colaborare și de lungă durată – dar și de expansiune, învățare și progres. Cea izolată e pe supraviețuire, frică, se uită peste umăr și urăște tot ce nu e local. Eu nu vreau să trăiesc în frică.

Ce mesaj ai transmite cuiva care nu a ieșit la vot sau care se gândește că nu are cu cine vota, că niciun candidat nu-i îndeplinește cu totul dorințele?

Să se uite la țările unde se duce în vacanță și se simte bine, unde oamenii au un indice de fericire ridicat, unde sunt facultățile faine și companiile care dau „tonul” în business și să vadă ce fel de sistem au și ce președinte au. Nu e nimeni perfect, desigur, dar avem exemple suficiente să ne inspirăm.

Și să aleagă dintre cei doi candidați pe cel care are cele mai mari șanse să ajute societatea să se dezvolte în direcția acelei țări care îi place. Cel mai greșit este să nu ieși la vot, adică să nu faci efortul să iei o decizie.

Chiar dacă ești tânăr, sau nu, înțelegi sau nu politica, ai informații despre cei doi sau nu, a vota e un minim efort necesar ca să fii parte dintr-o țară.

 



Citeste si