- 13 Mai 2025
La Vot | Mălin Ștefănescu, antreprenor: Votul nu e căsătorie, e autobuz – îl iei să te ducă în direcția cea bună, nu să te lase în fața ușii
În săptămâna de dinainte de turul 2 al alegerilor prezidențiale start-up.ro a decis să contacteze antreprenori și specialiști din România pentru a vedea cum privesc ei importanța votului și momentului în care se află România.
start-up.ro susține fiecare cititor să participe la procesul democratic de vot, să-și spună opinia și să aleagă direcția pe care o consideră importantă pentru România. Dincolo de orice altceva, o prezență la vot cât mai ridicată arată interesul fiecăruia dintre noi pentru democrație.
De asemenea, start-up.ro este de 10 ani o publicație media care susține inițiativa antreprenorială, inovația, o perspectivă globală pentru țară, una care să ofere echitate socială și creștere pe termen lung.
Cine este Mălin Ștefănescu?Mălin-Iulian Ștefănescu este un antreprenor și investitor român activ în domeniul tehnologiei și al startup-urilor.
Este fondatorul companiei EEU Software, specializată în dezvoltarea de aplicații software complexe, și vicepreședinte al rețelei de investitori TechAngels România.
Este absolvent al Universității Politehnica din București. A investit în companii românești cu activitate globală precum TypingDNA, Tokinomo, Smart Dreamers, Vatis Tech sau Symphopay.
"E frumos când ai rămas fără zahăr să te poți duce să ceri de la vecinul tău" Cum privești rezultatul Turului 1 de la alegerile prezidențiale și opțiunile pe care le avem în turul 2 acum?Îl privesc ca pe un vot antisistem și cred că reflectă neîncrederea românilor în politicieni și în autorități.
Care este direcția României care va aduce mai multe avantaje pentru mediul de business local, dar și pentru startup-uri?Cred că, mai mult decât oricând, e nevoie de o Europă unită (bine, și de o lume unită). Cred că granițele sunt o mare pacoste oriunde ar fi și au dus la mai multe războaie și morți decât orice altceva. Oamenii au progresat dintotdeauna făcând lucruri împreună și sper că azi putem găsi idealuri mai bune decât lupta împotriva vreunui vecin.
Cum ai explica unei persoane care nu înțelege modul în care funcționează mediul de afaceri importanța de a fi deschiși la o piață globală în momentul de față? Poate funcționa mediul de afaceri într-un context izolaționist?Eu aș zice că e frumos când ai rămas fără zahăr în casă să te poți duce la vecinul tău să ceri o cană de zahăr. Și dacă-ți ia foc casa, până să vină rudele sau prietenii, ar fi frumos să vină să te ajute vecinul, mai întâi – dar dacă ți-ai ferecat ușa și ferestrele, dacă nu răspunzi la „bună ziua”, n-o să te ajute niciun vecin.
Dacă vrei să vinzi porcul pe care l-ai tăiat și nu reușești să-l vinzi la tine în sat, e bine să te poți duce la oraș, la piață – dar dacă tu nu primești oameni de la oraș că te crezi mai bun, s-ar putea nici ei să nu te primească pe tine.
Ce mesaj ai transmite cuiva care nu a ieșit la vot sau care se gândește că nu are cu cine vota, că niciun candidat nu-i îndeplinește cu totul dorințele?Mi se pare foarte bună comparația pe care cineva a făcut-o cu autobuzul. Pe scurt, votul nu e căsătorie, e autobuz – îl iei să te ducă în direcția cea bună, nu să te lase în fața ușii. Dacă nu-l iei, o să mergi pe jos toată viața, că-n problema votului nu s-au inventat mașinile personale, încă.