La Vot | Smaranda Heroiu, Upgrade 100: Prezența la vot transmite un mesaj clar: „Sunt aici, îmi pasă, vreau o direcție mai bună.”

start-up.ro a inițiat o serie editorială dedicată votului la alegerile prezidențiale numită "La Vot". Vorbim cu antreprenori și specialiști din România despre importanța votului și direcția României. Smaranda Heroiu este director executiv al organizației UPGRADE 100 și consideră că o Românie conectată la valorile europene va crea un mediu fertil pentru dezvoltare.
Hai la vot

În săptămâna de dinainte de turul 2 al alegerilor prezidențiale start-up.ro a decis să contacteze antreprenori și specialiști din România pentru a vedea cum privesc ei importanța votului și momentului în care se află România. Am decis să dăm din nou o voce antreprenorilor mici și mari, investitorilor, specialiștilor din România. 

start-up.ro susține fiecare cititor să participe la procesul democratic de vot, să-și spună opinia și să aleagă direcția pe care o consideră importantă pentru România. Dincolo de orice altceva, o prezență la vot cât mai ridicată arată interesul fiecăruia dintre noi pentru democrație.

De asemenea, start-up.ro este de 10 ani o publicație media care susține inițiativa antreprenorială, inovația, o perspectivă globală pentru țară, una care să ofere echitate socială și creștere pe termen lung. 

Cine este Smaranda Heroiu?

Smaranda Heroiu este director executiv al UPGRADE 100, eveniment și platformă dedicată tehnologiei, inovației și transformării digitale. Cu o experiență de peste 15 ani în managementul afacerilor și strategie de piață, ea a absolvit un MBA la London School of Business and Finance și un program executiv la Harvard Kennedy School of Government.

În cadrul UPGRADE 100, Smaranda coordonează agenda festivalului, selectează speakerii și conduce discuții pe teme precum inteligența artificială, fintech, antropologie digitală și viitorul muncii.

"O Românie conectată la valorile europene, cu politici pro-business, va crea un mediu fertil pentru dezvoltare" Cum privești rezultatul Turului 1 de la alegerile prezidențiale și opțiunile pe care le avem în turul 2 acum?

Rezultatul Turului 1 legitimează furia și dezamăgirea la care am ajuns cu toții după 35 de ani de democrație.

Dincolo de faptul că reflectă o polarizare crescută în societate și o dezamăgire generală față de clasa politică tradițională, cred că mulți români au votat mai degrabă împotriva unui candidat decât pentru o viziune clară. În Turul 2, avem o alegere care poate părea dificilă pentru unii, însă esențială pentru direcția democratică a țării.

Este important ca alegătorii să analizeze nu doar discursurile, ci și istoricul, echipa și consecințele pe termen lung ale unui mandat prezidențial. Mai consider că e poate, prima oară după alegerea lui Emil Constantinescu, când avem o situație în care nu suntem nevoiți să alegem răul cel mai mic.

Care este direcția României care va aduce mai multe avantaje pentru mediul de business local, dar și pentru startup-uri?

România are nevoie de stabilitate, predictibilitate legislativă și digitalizare reală pentru a sprijini antreprenoriatul. Iar românii au nevoie de liniște - deja contextul economic, politic și social internațional este extrem de agitat și perturbant - instabilitate geopolitică, inflația globală, costurile impredictibile la energie, schimbările în supply chains globale și politicile de export care par a fi în permanentă negociere în ultimele 100 de zile.

În actualul context, startup-urile românești se află într-un mediu mixt: cu potențial de creștere (tehnologie, IT, green energy, healthtech), dar și cu multe obstacole administrative și de încredere. Direcția favorabilă mediului de afaceri este una care susține inițiativa privată, reduce birocrația și investește în educație antreprenorială și infrastructură. Pentru startup-uri, accesul la fonduri, parteneriate internaționale și sprijin pentru inovație sunt esențiale.

O Românie conectată la valorile europene, cu politici pro-business, va crea un mediu fertil pentru dezvoltare. Cred în puterea Europei de a se repoziționa în special într-o lume în care SUA devin tot mai dificile și mai imprevizibile.

Cum ai explica unei persoane care nu înțelege modul în care funcționează mediul de afaceri importanța de a fi deschiși la o piață globală în momentul de față? Poate funcționa mediul de afaceri într-un context izolaționist?

Izolarea economică nu mai este o opțiune realistă într-o lume interconectată. Accesul la piețe globale înseamnă mai multe oportunități pentru export, investiții, parteneriate și inovație. Un business care operează într-un cadru izolaționist riscă stagnarea, lipsa de competitivitate și dependența de resurse locale limitate.

Deschiderea către piața globală aduce know-how, tehnologie și capital, iar închiderea față de lume înseamnă pierderea acestora.

Ce mesaj ai transmite cuiva care nu a ieșit la vot sau care se gândește că nu are cu cine vota, că niciun candidat nu-i îndeplinește cu totul dorințele?

Democrația funcționează doar dacă participăm activ.

Este ușor să fim dezamăgiți, cinici sau să credem că votul nostru nu contează. Dar exact aceste gânduri sunt cele care mențin la putere sisteme ineficiente.

Prezența la vot transmite un mesaj clar: „Sunt aici, îmi pasă, vreau o direcție mai bună.”

Însă în orice democrație matură, votul este văzut ca o datorie civică. Este prețul minim pe care îl plătim pentru libertatea de a avea o voce. Votul nu este despre candidatul perfect, ci despre alegerea celui mai potrivit dintre opțiunile reale. A nu vota înseamnă a lăsa decizia altora, iar efectele te vor afecta oricum, chiar dacă stai deoparte.

Deși legal vorbind votul este opțional, moral și civic, el ar trebui să fie tratat ca o obligație. A nu vota înseamnă a abandona puterea pe care o ai de a influența direcția în care merge țara – și, implicit, viața ta de zi cu zi.

Gândește-te la viitorul pe care ți-l dorești – și alege direcția care se apropie cel mai mult de el. Este un gest de responsabilitate, nu doar un drept.



Citeste si