Leasing operațional, nu achiziție. Miza startup-ului MOOV Leasing, fondat de foști director BCR Leasing și Țiriac Leasing, pe piața din România

Experiența în industrie se poate traduce în cea mai bună investiție într-un startup. Așa s-ar putea rezuma povestea MOOV Leasing, un startup românesc de leasing operațional fondat de foștii directori BCR Leasing și Țiriac Leasing. Pe Bogdan Speteanu, cofondator MOOV, l-am avut invitat în studioul start-up.ro.

Poți asculta acest interviu și în variantă audio, în avanpremieră, dacă dai subscribe podcastului nostru pe platforma ta de streaming favorită. Linkul e disponibil aici.


Poți urmări discuția și în format video mai sus.

MOOV Leasing este o platformă de leasing operațional care vrea să aducă din rapiditatea și energia startup-urilor pe această piață, să folosească tehnologia și să schimbe experiența utilizatorilor. În plus, vor să se lupte pe o piață încă puțin atinsă: leasing operațional pentru companii foarte mici sau PFA-uri.

De ce să cumperi o mașină? Costă mult, îți faci o rată uneori, plătești taxe, întreținere și până la urmă se devalorizează. MOOV Leasing mizează pe transformarea obiceiurilor de consum și trecerea la o abordare în care oamenii vor plăti o taxă lunară de leasing operațional ca să scape de aceste încurcături.

MOOV Leasing a fost fondat în 2023 de către Bogdan Speteanu, fostul CEO al BCR Leasing și Mircea Dihel, fostul CEO al Țiriac Leasing (n.r. - companie achiziționată de Banca Transilvania).

Decizia de a deschide un business împreună a venit în urma unui proces de gândire. “Am fost mereu intraprenor. Mircea mi-a ridicat la fileu această provocare și mi-a luat jumătate de an să mă hotărăsc. Dar e o idee în care credem amândoi și avem experiența necesară să o punem în aplicare”, explică Bogdan Speteanu.

Dar ce schimbare e necesară în piață?

“Deținerea unui autoturism nu mai e ce a fost odată. Pe vremuri mașina era o investiție pe viață. Azi schimbăm mașina des, există o masă critică de oameni care schimbă mașina la 4-5 ani. Și atunci apare întrebarea: de ce ai cumpăra?”, spune Bogdan Speteanu.

Astfel, MOOV Leasing vrea să creeze o piață de leasing operațional pentru companii foarte mici sau PFA-uri. În mod tradițional leasingul operațional e folosit de corporații și companii medii și mari. Acum, MOOV vrea să-l ducă la persoane obișnuite.

“Grosier, numai asigurările te vor costa pe durata de folosire a mașinii cam 30% din valoarea sa. Și nu mai punem mentenanța, anvelope, costuri de exploatare, impozite sau taxe”, explică Bogdan Speteanu.

Miza pe clientul PFA sau IMM

Bogdan Speteanu menționează că deși e o piață activă cu jucători mari, nimeni nu se concentrează pe zona de retail.

“Ne adresăm companiilor mici, SRL-uri cu cifră de afaceri până-n 3 milioane de euro, PFA-urilor și persoanelor fizice. Practic, noi vrem să formăm această piață”, spune Speteanu.

Dar pentru că abordarea MOOV Leasing e pe zona de retail, cofondatorul său nu consideră că datele legate de piața generală de leasing sunt relevante.

Pentru a cuceri această piață, Bogdan și Mircea se concentrează pe un proces foarte simplificat și digital.

“În condiții ideale dacă știi exact ce mașină vrei poți să faci un contract de leasing operațional cu noi în doar 7 minute”, spune antreprenorul. Cu toate acestea, e conștient că procesele în zona auto nu vor fi digitale 100%, pentru că alegerea mașinii e un proces care are nevoie de relație interumană, contact cu mașina. Dar totul se poate întâmpla 100% digital, inclusiv semnarea contractului.

“Un avantaj al nostru e că oferim o unealtă puternică pentru dealeri. Te duci la dealership, vezi o mașină, testezi și poți să semnezi contractul cu noi în 10 minute”, a spus Bogdan Speteanu.

Flexibilitate în modul de operare

Modelul tradițional de leasing operațional se bazeează pe achiziționarea de stocuri de mașini. MOOV Leasing nu a abordat astfel problema, pentru că vor ca oferta lor să fie completă.

Așadar, MOOV dezvoltă un model hibrid, în care există și stocuri de bază, dar conexiuni și relații cu rețelele de dealeri din țară, MOOV funcționând ca un marketplace pentru aceștia.

“Dacă vorbim de digital, trebuie să fim flexibili. Ce model vrei să conduci? Oricare. Noi îl obținem. Din acest motiv ne concentrăm să dezvoltăm parteneriate.”, spune Speteanu.

Modelul lor de business a fost deja validat în primul an care a însemnat testarea cu clienții și optimizarea proceselor. Au ajuns la vânzări cu 85% mai mari decât cele previzionate.

Clientul lor mediu momentan are venituri în zona superioară, încă nu vorbim de o piață de masă. Clienții MOOV Leasing sunt cei care pot plăti o rată cuprinsă între 600 și 1.000 de euro la leasing. Conform bugetării inițiale, valoarea medie a mașinilor vândute pe MOOV era de 50.000 de euro. Până acum valoarea medie a mașinilor luate în leasing operațional a fost de 62.000 de euro.

Perspective pentru 2024

Dacă 2023 a fost validare, 2024 e confirmare.

“Valoarea activelor pe care vrem să le punem în bilanț la final ar fi la 40 de milioane de euro. Asta înseamnă 650-700 de mașini în leasing operațional”, spune Bogdan Speteanu.

Acest lucru se petrece și prin extinderea echipei, inclusiv la nivel regional. Astăzi MOOV Leasing are 25 de angajați în București, Iași, Constanța și Cluj, dar se extind în Timișoara, Oradea, Craiova, Brașov, Suceava și Bacău.

“România va fi o piață bună să confirmăm modelul de business. Ne dorim ca în anul 3 de activitate să deschidem o piață nouă. Avantajul este că facem ceva unic și nu mai sunt rivali nici în alte țări”, spune Speteanu.

Până acum investiția în MOOV Leasing a fost susținută de cei doi cofondatori, iar în 2023 s-a alăturat Alexander Holding care a achiziționat 25% din companie.


Proiectul „Antreprenori” este susținut de ING Bank, partener de creștere pentru afacerile locale. Într-un context dinamic și încă incert, ING oferă predictibilitate, prin instrumentele financiare potrivite, si sprijină dezvoltarea sustenabilă a afacerilor din România, pentru a ajunge la nivelul următor.



Citeste si