Lecții de business din criza din 2008 pe care le-am aplicat acum și ce am învățat nou

Criza din 2008 ne-a prins în postura de proaspăt părinți mutați în București. Anul 2008 a fost anul în care am luat decizia de a muta business-ul cu totul București, sătui de drumurile lungi și dese făcute cu trenul între Timișoara și București.

Opinie semnată de Silviu Dragomir,  Managing Partner Eucom Business Language


Deciziile se luau în București, în urma întâlnirilor face-face. Și aici văd o primă paralelă între cele două crize, în sensul că acum deciziile se pot lua și telefonic, și în mediul online, deci am început să spargem bariera distanței și astfel să eficientizăm foarte mult activitatea.

Anul 2008 ne-a prins oarecum la început de drum, lucrând foarte mult cu pixul, hârtia, excel-ul și hard-ul extern. Criza de acum ne găseste la activ cu dezvoltarea unei platforme de lucru, ETMs, încă din 2010, cu platforma EUGRADE (assessment) în place din 2017, și cu EUTEAM (am renunțat la ETMS, care era depășit și am dezvoltat o nouă platformă de gestiune a  activității de cursuri) din 2019, și toate informațiile în cloud. În acești ani, am trecut prin procesul digitalizării, gândirii și construirii unor platforme customizate, bazate pe nevoile clienților și a eficientizării activității. 

În perioada 2008-2020 am experimentat foarte mult munca la distanță. Avem mulți colegi care lucrează remote, work from home de ani de zile. Tocmai de aceea tranziția pentru noi a fost una naturală și rapidă. Toata lumea a știut imediat ce are de facut, s-a adaptat foarte bine. Asta și pentru că avem o cultură bazată pe procese, pe întâlniri. Poate toate aceste întâlniri face-to-face erau enervante, dar s-au dovedit a fi benefice pregătindu-ne pentru online. Acum, în online, ne întâlnim zilnic în echipe, săptămânal, pe de o parte să stabilim strategia, iar pe de altă parte să socializăm în cadrul „Drinking and playing together” și lunar la „Chance to Learn in Eucom – A Read.Share.Repeat movement by Eucom”, în care dezbatem cartea citită lunar.

2020 ne-a găsit cu un pool de 500 de oameni implicați în noul concept de AGILE Learning, care este un mix între digital, platformă de e-learning și human interaction. Concept pe care l-am lansat în aprilie 2019. Deci am avut la dispoziție un an să-l îmbunătățim pe baza feedback-urilor și a rezultatelor primite.

Anul 2020 ne găsește cu o echipă pregătită și închegată. Acum am văzut foarte clar rezultatele cursurilor și a procesului de formare pe care l-am avut în toți acești ani, și ne-a întărit și mai mult ideea de #LearningMustGoOn.

Tot acum în 2020, pentru că ne plac provocările, și pentru că am avut întodeauna o orientare înspre mediul digital, am reușit să aducem o oază de liniște, un moment de destindere în rândul cursanților noștri, prin programele pe care le desfășurăm

Dacă în 2008, cifra de afaceri a companiei era de aproximativ 150.000 de euro, în 2019, aceasta a depășit valoarea de 1,5 milioane de euro. În 2008 aveam aproximativ 1.000 de cursanți, în timp ce în 2019 am avut 8.600, iar în 2020, până acum avem peste 4.000.

Suntem orientați spre a identifica oportunități de extindere regională pentru cursuri și extindere internațională pentru serviciul nostru de assessment.

Decizii de business în contextul crizei din 2008

Pe lângă decizia de a muta sediul central în București, a fost decizia de a participa la licitații. Acela a fost începutul prin care am reușit să câștigăm clienți, nume mari, în portofoliu și să clădim parteneriate de durată.

Am decis că vocea clientului este importantă pentru noi și toate programele le-am creat în jurul acestui concept. Atunci ne-am promis că punem calitatea înainte de toate și că depunem toate eforturile necesare înspre a livra tot ceea ce promitem, punând accent pe crearea unor experiențe plăcute de învățare. Astfel a apărut conceptul nostru de Courses Without Walls, de integrare a jocurilor în sesiunile de curs.

Tot atunci am conștientizat că învățarea unei limbi străine este un proces amplu și complex. Și că, de fapt, nu înveți o limbă străină, câteva cuvinte și structuri gramaticale, ci înveți și descoperi un întreg univers, o întreagă lume ți se deschide, un alt mod de gândire, de acțiune, de a trăi, noi oportunități, și atunci am realizat cu adevărat că noi suntem „your bridge to the world”.

Și odată cu contractarea clienților, nume mari, am decis să le răspundem nevoilor de a fi prezenți la același nivel de calitate și profesionalism, în orice oraș din România sunt ei reprezentați, și astfel am ajuns să furnizăm programe de limbi străine pe întreg teritoriul României, doar pentru segmentul de B2B.

După criza din 2008, cererea și interesul au fost crescute, însă ce s-a modificat a fost volumul, în sensul că dacă până atunci era angrenat un număr mare de oameni și nu se ținea foarte mult cont de nevoia de a învăța o limbă străină, după 2008 companiile au devenit atente și au făcut o selecție riguroasă, bazată pe cifre, atunci când organizau astfel de programe. 

Orice cerere de curs sau de continuare a vreunui modul vine la pachet cu o analiză minuțioasa a datelor, a cifrelor; frecvența cu care un cursant a participat la acel curs, gradul lui de implicare în cadrul sesiunilor, dar și în activitățile de follow-up pe care le-a primit, progresul pe care l-a avut, și perioada de timp alocată, adică dacă s-a încadrat sau nu în perioada de timp alocată finalizării programului.

Toate aceste date sunt extrem de importante și relevante pentru o companie atunci când decide organizarea unor astfel de cursuri, date pe care noi suntem capabili să le oferim în real-time, tocmai pentru că am înțeles această nevoie de obiectivitate atunci când se iau astfel de decizii, și tocmai pentru că am înțeles cât de important este ROI-ul (return-on-investment) atunci când se organizează un astfel de program de formare. 

Nimeni nu este dispus să investească daca nu are un ROI pe măsura investiției. Ceea ce este și normal, până la urmă, dacă ne uităm, și la nivel de individ facem exact același lucru, cu atât mai mult cand vorbim de sute, mii de oameni și de zeci, sute de mii de euro.

Bugetul pe care îl investeau românii și angajatorii îmbunătățirea abilităților lingvistice în 2008 versus 2020

În 2008, bugetul alocat pentru un curs de limbă străină era în medie undeva între 150-200 euro/participant. Acum, acest buget a crescut, și pornește de la aproximativ 500 de euro și poate ajunge și la peste 5.000 de euro, în funcție de obiectivele stabilite sau apărute. Aceste bugete au legătură directă cu rezultatele pe care clienții și le doresc și noi le furnizăm. În momentul în care nu există evoluție, programul se oprește.

Lecții de business învățate în 2008

Să asculți vocea clientului și să te adaptezi nevoilor, să customizezi întreaga interacțiune cu clientul. Să ai curaj să te lansezi în proiecte provocatoare, să spui „DA” și să găsești soluția. Să îți eficientizezi și digitalizezi activitatea.

Lecțiile de business învățate pe parcursul pandemiei

Oamenii sunt importanți, iar claritatea, obiectivele, planingul sunt aproape la fel de importante.

Nu poți să mergi mai departe dacă nu pui suflet în ceea ce faci. Este și o vorbă din popor care spune „omul sfințeste locul”. Și acum mai mult ca oricând se adeverește și se aplică. Câteodată, te lași prins în tăvălugul activităților și „uiți” de unde ai pornit și care a fost parcursul, și atunci vine un moment în care reconectarea cu tine, cu începuturile, este esențială și definitorie. O companie nu poate exista dacă nu are sau dacă nu-și trăiește zi de zi WHY-ul și valorilor, și dacă nu are oameni în concordanță cu acestea.

Munca în echipă și încrederea între oameni este esențială. Dacă există încredere și transparență în echipă, se întâmplă lucruri mărețe. Focusul pe rezultate este esențial. Important este să visezi, iar după aceea să-ți trăiești zi de zi visul, prin comportament și prin măsurători. Visul și cifrele nu se exculd, ci fac echipă extraordinară împreună. Comunicarea și ascultarea active sunt puncta-cheie într-o companie, fără ele apar neînțelegeri și muncă în zadar. Orientarea către soluții, tratate cu responsabilitate și asumare, este un punct esențial în tot ceea ce facem. 

Dorința și orientarea în a construi parteneriate și o comunitate, astfel încât la final de zi să te simți valoros și să vezi impactul pe care l-ai avut în jurul tău. Că ai reușit să inspiri oamenii din jurul tău, chiar dacă sunt multinaționale cu sute și mii de oameni.

Decizii de business luate în timpul pandemiei

În timpul pandemiei, cele mai multe decizii au fost orientate către oameni. Încă din primele zile, am adoptat variata de work from home pentru toată lumea, nu am mai așteptat să vedem ce se mai întâmplă, ci am pus siguranța pe primul loc.

Următoarea decizie a fost să trecem rapid întreaga activitate în online. Ceea ce s-a întâmplat, în două zile am mutat toate cursurile în online.

Am învățat rapid să lucrăm pe toate platformele, în funcție de restricțiile tehnologice ale fiecărei companii. Am adaptat programele la online, astfel încât programele noastre și-au păstrat partea de interactivitate, creativitate, de gaming, astfel încât au fost întotdeauna așteptate de către cursanți.

Am acceptat noi provocări, cum ar fi serviciul de transcript, care se pare că începe să prindă teren. Am decis să testăm piața de B2C atât în ceea ce privește cursurile, și am lansat programul de Accelerate Languge Learning, dar și în ceea ce privește assessmentul. Să comunicăm mai mult, să fim mai mult în contact unii cu ceilalți, și am diversificat căile de comunicare. Ne permitem mai mult să testăm idei noi.

Am decis să ne uităm cu și mai mare atenție la furnizorii noștri și am continuat doar parteneriatele care s-au dovedit valoroase pentru toată lumea. Am devenit mult mai atenți în selecția furnizorilor și ne uităm să fim aliniați din punct de vedere al valorilor.

Am decis să fim și mai aproape de clienții noștri, am implementat mai multe sisteme de feedback, astfel încât să aibă posibilitatea ca vocea lor să fie auzită.

Cum ar putea arăta ciitorul din punct de vedere economic

Cu siguranță avem multe de învățat din aceasta perioadă, sunt lecții valoaroase pe care le vom lua cu noi ulterior. Ne vom adapta la o „noua normalitate”, la un nou mod de a fi, de a trăi, vom fi mai atenți la ceea ce este cu adevărat important, vom fi mai selectivi în lucrurile în care decidem să ne implicăm, și la motivul, la „DE CE” să facem sau să nu facem ceva. Nu vom mai fi dispuși să facem compromisuri dacă nu se justifică și nu ne aduc împlinire.

Modul de lucru, de a învăța se va schimba, având o gamă largă de opțiuni și de materiale, selecția va deveni cu atât mai riguroasă. Sunt convins că orice client va pune mult mai mult accent pe calitate, pe personalizare, pe programe adaptate nevoilor specifice, pe customizare, adică, într-un cuvânt, pe REZULTATE.



Citeste si